Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

täällä alko vakityöpaikan myötä haaveilu omasta PIENESTÄ talosta ja UUDESTA TOIMIVASTA eläinsuojasta. Tonttia on katteltu ja melkein jo soitettu(en saanu vielä numeroo) ja aion ottaa asuntolainan. Nyt siis neuvoja aivan kaikesta! Mulla ei hiukan alle 24 vuotiaana oo paljonkaan kokemusta mm oman talon veroista ja muista kuluista! Jos saan tarpeeks rohkeutta soittaa sinne pankkiin niin haen asuntolainaa... Nyt maksan vuokraa 510 e kuussa + vesi ja sähkö, voisin melkein suunnitella saman summan velanmaksuun kuukausittain.

Haaveena on:
Halutun tontin koko on valinnasta riippuen 3000 tai 5000 m2. Rakennuskaavotuksesta en vielä tiedä. Pienemmällä oli hintaa 4500...
ehkä 60-70 m2 asuintalo hirrestä ja sen välittömässä yhteydessä kanala ja kuttula, sekä kanila(neliöehdotuksia? vuohia 2-3 ja kanoja 10-25, muutama kalkkuna, pupuja 3+pennut). Kanalasta käynti ulos täysverkotettuun tarhaan petojen takia ja sisältä verkotetusta kuttulasta käynti sähköaitaseen ulkotarhaan luultavasti rakennuksen toiselle puolen. Nykysistä sisäkissoista tulis navettakissoja jotka ulkoilis siellä tarhassa kanojen kanssa(ei valitettavasti oman turvallisuutensa vuoks täysin vapaana, muistettava mun länsilaika), kunhan on todettu kanaystävällisiks :smt018 Muuton jäävät sisäkissoiks. Kanit vois saada kanojen viereen, mutta omiin tiloihin ja niille maasta verkotettu tarha pihalle, jonne vaikka maan alanen tunneli käyntinä :smt002 Eläinsuojan toiseen päähän lautarakenteinen pieni heinälato.

Navettaan juokseva tulovesi ilman varsinaista viemäröintiä(tulee huomattavasti halvemmaks, ja juomavesihän sinne sisälle enimmäkseen tarvitaan) Betonilattia kestopehkua ja paljon kaivavia pupuja ajatellen. Alaosa seinästä sais kait olla pehkunkestävä(mitä?) ja muuten suunnittelen hirttä eläinsuojan seiniinkin.
Ja toistaseks siis ajattelen navetalle ja asuintalolle yhteistä eteistä, josta molempiin sisemmät eteiset ynnä työtila navettaan, jossa vesiraana ja rehuvarasto.
Taloon pieni maakellari, sauna puukiukaalla, tupakeittiö ja yks makuuhuone sekä työhuone kangaspuille ja rukille. Kaikkialle puulämpö ja mahdollisesti varojen riittäessä maalämpö. Keittiöön puuliesi ja leivinuuni sähkölieden lisänä. Makkariin haluisin pönttöuunin...


Jos kokemuksia oman talon rakentamisesta löytyy, niin kuulisin mielellään kaikki plussat ja miinukset ennen koko härdellin alottamista. Ja ehdottomasti kaikki eko- ja energiasäästövinkit on tervetuleita! Jos sit joskus saan tän kaiken toteutettua, niin sit nähdään mitä tulee :smt002
Toistaseks jatkan haaveilua ja suunnittelua. Yritän soittaa tontista heti kun saan puhelinnumeron...
Pia

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Pia »

Onnea vakkaritöistä :smt041

Me rakennettiin, ja jos olisin tiennyt mikä rumba ja kuinka sutta ja sekundaa työtä tehdään kalliilla hinnalla, en olisi rakentanut :smt021

Suosittelisin enemmän vanhemman mökin ostamista jossa valmis hyvä eläinsuoja. Näitä voi sitten päivitellä ja korjailla jaksamisen ja rahatilanteen mukaan. Näin minä tekisin jos voisin valita uudestaan.

Sori, ei ole tarkoitus olla ilonpilaaja...
vardenji

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tähän ratkaisuun olisin päätynyt jos olisin löytänyt myytävää mökkiä edes 10 km säteellä työpaikasta katsoen ja eläinvapaalla alueella. Tosiaan, en löytänyt ainuttakaan sopivaa taloa myynnistä, johon saisin vuohet ja kanat, ja jossa ei olisi sähkö/öljylämmitystä ainoana lämmitysvaihtoehtona.

Ei, et pilannut iloa, Kirjoitit selvimmän vaihtoehdon :smt002
Suwitsu

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on hirsitalo, v. 2006 valmistunut ja ei voi valittaa kun on itse rakennettu :smt001 Talo on kaksikerroksinen, lämmitys hoituu varaavalla takalla (muurari muurannut mittatilaustyönä, oikeasti ISO), puuhellalla ja yläkerrassa pellettitakka. Sähköpatterit on mutta ei ole tainneet kertaakaan lämmittää. Saunassa on sähkökiuas mutta nyt juuri valmistumassa pihasauna jossa puukiuas ja pata.

Itse tykkään hirsitalosta, rakentamisessa otettava huomioon hirren painuminen joten ei niin simppeliä kuin muusta materiaalista rakentaminen.

Navetta meillä taas on vanha, tässä ollut talo purettiin meidän talon alta pois (paitsi talon hirsirunko säästettiin josta sitten joskus tehdään lammen rantaan sauna :smt049 )
vardenji

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mitä talo kokonaisuudessaan tuli kustantamaan? Ja millasesta hirrestä kannattaa rakentaa? Löysin vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon hirsirakennusfirmojen mallistoista. Mikään malli ei sopinu mun haaveisiin, mut ainakin yhdestä firmasta laittoivat viestiä et jos laitan heille kuvan toivotuista tiloista eläimille, niin tekevät suunnitelman ja tarjouksen. Toimittavat tarvikkeet, ei muuta.

Kattelin taas asuntoja, mut siinä ainoossa alueelta löytyneessä rakennuksessa lähes kaikki pinnat muovia, öljylämmitys ja 155 m2. Lisäks liian lähellä muita taloja todella pienellä tontilla...
Suwitsu

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

http://www.kontio.fi/fin/Hirsitalot/1,5 ... .m330.html Meillä on tällainen, reilusti kyllä ulkoa erinäköinen (esim. ikkunat) ja sisältä erilainen.
vardenji

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kontiolla tais olla parhaat mallit kun löysin. Rahti vaan huolettaa, kun välimatka on pitkä.

Tää oli yks mun vaihtoehdoista
http://www.kontio.fi/fin/Hirsitalot/Kai ... .m215.html

Tuota vaan tarttis muokata hiukan...

Tääkin olis muokkauksella ihan ok ja nimikin pätis :smt003
http://www.kontio.fi/fin/Hirsitalot/Kai ... .m556.html
Pirjo

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Wau Vari; onnea suunitluun ja rakentamiseen :smt060 Ihanaa että te nuoret jaksatte; ja voin sanoa jo heti kuulemalta että tunnut paljon järkevämmältä kuin ´minun sukupolvi` aikanaan, kun jaksat noin paljon etukäteen suunnitella ja kaavailla asioita; se jo antaa sellaisen kuvan että toi juttu onnistuu!
Pia

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Pia »

Meillä kans hirsitalo, ei kontion. Ole varovainen muuttovalmiiden kanssa...

Parasta: Varaava takka 1800 kg, eli lämmittää n. 70-90 neliötä. :smt040

Kannattaa tehdä maaperäkartoitus, murskeet ja täytöt söi meidän budjetista n. 30.000 vaikka oli soramoreenia....

Alakerta meillä vähän päälle 100 neliötä ja vinttivaraus, ei mitään ekstraa, kaikki simppelimmän mukaan, ei autotallia tai muita rakennuksia kuin kevythirsinen kanala.

Rakennettu maalle, eli tontti edullinen ja pieni

Lainaa 230,000e :smt021 :smt021 :smt021

....eikä sitä autotallia tai yläkertaa ja koko laina meni....


Meidän tarina kuuluu luokkaan "ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä".....
vardenji

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on pakkomielteitä tarkan suunnittelun suhteen, mutta aina unohtuu jotain. Ennen edes lainan hakemista haluun nyt tietää asiasta mahdollisimman tarkkaan, jotta tiedän mihin lusikkani pistän. Tähän mennessä sioimmat kysymysmerkit on mm. putkityöt & viemäröinti, sähkötyöt, kattomateriaalit ja kaikki sellanen pikkuosa, jota ei tuu täs vaihees ajateltua, esim. raanat ja kaakelit, lasit ym. Ilman näitä vaikuttais summa nousevan jo 130 000 kun olen laskenu kaikki vähän yläkanttiin. Kun sivuilla lukee talon hinnaks 'alkaen 35 000' laitoin suoraan 50 000...

Muita vaatimuksia on paljon, mutta nimenomaan hirrestä haluun sen. Kuusta olis ilmeisesti parhaiten tarjolla ja pidän siitä enemmän kun männystä, mut miks kaikissa malleissa lauteet on kuusta... Ne haluan haavasta ja saunan seinät lepästä tai haavasta. Lempeen vaalee vihree kaakelilattia. Pesuhuoneessa sais kans kaikki kaakelitasot olla samaa sävyä.
Tuvan lattiat kuusilankkua.

Eristeeks selluvilla.
Nyt törmäsin kans hybridijärjestelmään, eli sekä tuuli- että aurinkoenergiajärjestelmään. Tosin löysin viitteitä vaan akkuhärveleistä kesämökeille. Jos saisin sellaset joista saa virtaa ilman akkujen kans pelaamista, noi tulis heti mun 'TAHTOO'-listalleni...

Kuttulaan riittää kait toi nykynen mitta eli n. 11 m2, kanalassa sais olla hiukan enempi kun nyt, joten vaikka 13m2 ja pupuille 8 m2. Heinävarasto 10m2 ja rehut+vesipiste 5m2. eli 47m2 ulkorakennus, josta 10 m2 lautaa. Karsina-aidat vuohilla vesivaneria ja verkotus. Pupuilla verkotus ja lauta.

Pellettilämmityskin kuulostaa puun ohella ihan hyvältä.
Iloisten Munatalo

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kattoremonteja vastaanottaneena osapuolena ( lue maksaneena) suosittelen tiilikattoa! :smt023 päärakennukseen ainakin.
Paltsi

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä on rintamamiestalo -40 luvulta. Ostaessa kriteerinä oli nimenomaan vanha maatilan pihapiiri rakennuksineen. Korjattu on se 8 vuotta mitä tässä on asuttu, sitä mukaa kun on jaksanut ja rahaa ollut. Rahaa on vieläkin uponnut alle 80000. Toki talo on Pohjois-Karjalassa pahalla työttömyysalueella ja 10 km keskustasta mutta työmatka on vain 5km. Suosittelen lämpimästi vastaavan etsimistä. Kannattaa vaikka tinkiä vähän siitä työmatkasta jos sopiva löytyy hieman isommalta säteeltä.

Maalämpö tarkoittaa tuollaisella tontin koolla porakaivon tekemistä koska tontin pinta-ala ei riitä putkien kaivamiseksi maahan. Meillä maksoi kuutisen vuotta sitten porakaivon (120metriä) tekeminen 6000€. Hinta jäi noinkin edulliseksi koska suurin osa porattavasta matkasta oli kalliota jota ei tarvitse putkittaa. Saveen tai moreeniin joutuu laittamaan putken ja se maksaa...

Talopaketin hinnan voinee kertoa kolmella että sa edes jotenkuten valmista, minulla ei ole kokemusta vain mutua. Lisäksi joudut maksamaan suunnittelijalle, valvojalle, erilaisia lupa- ja tarkastusmaksuja, sähköliittymän ja jos teet kunnan vesijohtoverkon alueelle tulee liittymismaksu siihen. Jos asut kaavan ulkopuolella eikä ole vesiverkkoa, joudut tekemään alueesta riippuen jätevesijärjestelmän jonka hinta on koosta ja valitusta puhdistustavasta riippuen 3-8 k€

Minulla on muutama tuttu rakennusalalla ja kun olen vähän kysellyt laadusta niin ovat tuumineet, että tekisihän sitä laatua kun olisi aikaa. Kilpailuttaminen pakottaa tekemään huonosti ja itse en edes uskalla ajatella, että teettäisin uutta koska olen aika varma, että jossain tulevaisuudessa on ongelmia huonosti tehdyn työn tai huonojen materiaalien kanssa. Siksi kannatan vanhaa. Korostan, että tämä johtuu vain minun peloistani nykyistä rakennusosaamista ja laatua kohtaan. Jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa. Jos talo on kestänyt hyväkuntoisena 80-100 vuotta niin perusasiat ovat kunnossa ja sitä on hyvä lähteä muokkaamaan mieleisekseen kun muistaa, ettei yritä tehdä siitä uutta ja kunnioittaa vanhaa rakennusperinnettä.

Nykyistä taloa valitessa oli kriteerinä, että hirret ovat ehjät, kivijalka suorassa ja katto pitänyt veden. Ja tietysti se navetta ja aitta. Emme ole katuneet valintaa.
vardenji

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Yritän välttää auton hankintaa ja talvipakkasella on ilkeä ajella pyörällä kovin pitkiä matkoja, siksi yritän tuolla säteellä. Jos työpaikka olis lähempänä someroo tai letkua niin siellä niitä taloja olis...
Bussillakin suostuisin vielä kulkemaan, jos olis varma et aikataulut sopii. Voisin tarkistella noita bussiaikatauluja ja reittejä ja lähentää etsintäaluetta 2 tietä pitkin helsinkiinpäin. Bussit vaan kun vähenee niin tarttee enempi keskittyä siihen et TAAS on iso tie lähellä :smt012 Toivottavasti kauempana kun tässä. Valtatie melkein ikkunan alla kun ei oikein huvita enää.
Kärttyämmä

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Itse suunnitelmaan en sano mitään, vaikka muutama juttu varsin hassulta kuulostikin.
Itse jos suunnittelisin tuollaisia, ostaisin vanhan navetan ja hommaisin luvat tehdä toiseen päätyyn asuintilat.

Auton välttely ja etäisyydet, osta mopo, se on ovela kompromissi. Talvella sitten moottorikelkkahaalari päälle ja päristelemään työmatkaa, kesällä sitä polkaisee 15-20km ihan helposti.

Jos nyt kuitenkin päädyt rakennuttamiseen, niin aiemmista päätellen kaikki tulee vierastyönä, eli kustannus tulee olemaan 2000-3000e /rakennusneliö.

Kannattaa rekisteröityä vaikka rakentaja.fi sivuille ja lukea mahdollisimman paljon eri vaihtehdoista ja niiden hinnoista.
Perustusten teko on hyvin kallista ja tontin pohja vaikuttaa paljon siihen kuinka kallista se lopulta onkaan (tarviiko paaluttaa tai tehdä muita erityisratkaisuja).
Joustava hirsitoimittaja vaikuttaisi olevan ainakin Kuopion ekohirsi http://www.kuopionekohirsi.fi/

Edit: Tällainen olisi ihan kohtuullinen lähtökohta http://www.etuovi.com/kohde/6947297 ja kustannus alle puolet uuden rakentamisesta. Ihan asumiskuntoiselta tuo näyttää, joten remontointi ja siihen upotettavat rahat on jokseenkin oma valinta.

Edit2: Mä ottaisin tän http://www.etuovi.com/kohde/625110 tinkisin hintaa johonkin lähemmäs 80t rakentaisin sen kanalan ja pistäisin heinät latoon. Tonttia on sen verran että aitausta saa vuohille ja vaikka kaivettua pihalammen ankoille :)
miemsl

Re: Totaalinen sekoaminen, mopo meni ja kovaa

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Luotettavan hinta-arvion tekemiseen suosittelen tämän käyttämistä; http://www.talopeli.fi/index.php?sivu=2829

On todella näppärä ja tarkka tapa saada kokonaiskustanukset selville, kunhan täyttää totuudenmukaisesti eikä minkään kuvitelmien pohjalta.
Vastaa Viestiin