Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pia

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja Pia »

Hienoa! :smt060

Meillä kans talvikanalprojekti ja muutama juttu tuli mieleen :smt002
- kattoon kannattaa laittaa paljon villaa, varmaan tuplat mitä seinissä. Lämpö karkaa mielellään juuri ylöspäin.
- ikkunoiden sisäpuolelle "lisälasi" plexistä, ei hajoa ja tuo lisäeristettä kun tulee tuplalasitetut ikkunat

Tällaisia ajatuksia, mutta toi on kyllä tosi hieno!!! :)
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Juu, siis katossa on villan lisäksi toi paksu styroxlevy :smt001 Toi pleksi oiskin muuten juu hyvä...tarviikin ehottaa isäpuolelle :smt002
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Niin juu ja toi "ruutu"-ikkuna on siis lämpölasi, toisen puolen pieni ikkuna on kaksilasinen. Sitä pleksiä tars kysellä(jahka nyt sais rahaakin että vois ostaa...)
Tänään vedin taasen maaliin sisältä, kannoin maton sinne valmiiksi ja, sekä laitoin puhaltimen kun oli niin kosteet seinät niin kuivuu nopeemmin. Kun muutaman tunnin kuluttua menin sammuttamaan niin kylläpäs olikin hyvin lämmöt pysyneet vaikka olikin ovi raollaan ja tuuletusröörit auki :smt001
Tänään kävin ihailemassa Fasusen kanoja ja ostan sieltä pari kanasta ja aivan mahtavan komian kukon! :smt055
Niin juu ja munintapesät maalasin uusiks, mutta meni musta kyl rumemmiksi nyt...Ja terassin kanssa, kertaalteen.
Haaveilen huomenna pääseväni taasen jatkamaan mutta sen näkee sitten saanko tyttyrälle vahtia. Mutta totta se, edistyy se :smt003
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Ohoh, enkö mää tänne eilen päivitellytkään :shock: Mä siis sain laitettua kanalaan MATON eilen illalla(konttasin taskulamppu suussani pitkin lattiaa ja niittailin sitä reunoilta kiinni, silikoonia laitoin kulmiin ja sinne sun tänne...), nostin sen parisenkymmentä senttiä seinälle. Myös ekan orren laitoin! Muutin mieleni orsisuunnitelmissa kun alkujaan mun oli tarkoitus tehdä heinäseipäistä mutta hainkin mammalasta kuivaa puunoksaa(pappa teki puutöitä) ja teen ne pidikkeet niille oksapätkistä...laitan kuvia jahka on valmis :smt045
Hokasin myös sellaselle oksanaulakolle käyttöä mikä täällä oli muuttaessamme ja ollaan sitä saunaneteisessä pidetty kun on niin kauheen pitkät ne oksat että aina tiellä joka puolella. No, nytpä saa kanaset siihen lehautella :smt003
Tänään jos vaan joku on pikkuneidon kanssa, laitan sen munintapesän seinälle :smt002 Ja sit pääsenkin rakentelemaan ruokailutasoa!
Toivon kovin että saatas siihen sähköt perjantaina mutta aika näyttää...Torstaina ainakin käydään laattakaupoilla keittiöön niin voitas samantien katsoa ne sähkövermeet sinne.
Jii

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja Jii »

Kivan näköinen asumus on kanoille tulossa :smt001 Vähän saman tapainen kuin meilläkin, meillä on 6 neliöinen ex-leikkimökki, asukkaina on tällä hetkellä 3 maatiaista ja 7 silkkiä. Tuolla vähän alempana on toisessa topicissa kuvia jos kiinnostaa. Ei sulle muuten sattunut jäämään ylimääräisenä tuota hyttivillaa..? Meidän kanalasta olisi vielä ovi eristämättä ja tuo näyttäisi sopivan ohuelta siihen tarkoitukseen. Jos löytyy ylimääräistä niin laita vaikka yv:tä, olisin halukas ostamaan :smt006
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Viestiä laitettu, Jii :smt001
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Vielä pikakysymys että ,mä en nyt laittanut tota kakkalautaa, syystä että orsia on niin paljon ja keinu yms, etten oikein nähnyt sille järekeä, etenkin kun kanala on muutenkin niin matala niin liki lattiaa eka orsi. Että onko se nyt sit kamalan paljon vaikeempi hoitaa ilman sitä? Kun sinnehän ne ropsaa kakkelit alas jokatapauksessa??! Vai mitä, häh? :smt017

Mua niin harmittaa nyt: eilen oltiin ostamassa niitä sähkötarpeita lauantaiksi kun sen meiän "oman" sähkärin, eli miehen pikkuveljen piti tulla perjantaina intistä meille yökylille ja sitten lauantaina vetasta ne sähköt...No nyt sit kai jääkin kines :smt009 Joten siirtyy taasen ainakin viikolla mun kanojen saapuminen :smt012 :smt019

Noh, saanpas (ehkä) laatotella tasot ennen sitä sitten ja laitella pehkua... :smt037
Mää oon vaan niin pirun hätänen ihminen (ei uskois hämäläiseks) :smt042
suikku

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja suikku »

Odotteleminen on ÄRRSYttävää! Toivottavasti pian saatte sähkärin. Voishan se sähkäri tehdä niitä töitään vaikka kanat jo olisivat? Kanat kauniina päivänä pihalle vaikka, tai siihen pahvilaatikkoon illalla jossa tulevatkin? Tai jotain. Mulla on sellainen kestopehkuntapainen eikä kakkalautaa. Sinne ne tipahtelivat koko talven. Aamulla orsien alla oli kasoja, mutta iltapäivällä kanat olivat sotkeneet ne pehkun sekaan. Turve on oivaa kamaa piilottamaan kakit!
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Huh, no hyvä! Kiitos kun vahvistit asian :smt001 No en oikein tykkäis laitella loodassa ulos ja tarhaa en tee kuin vasta keväämmällä(näillä näkymin tällä rahatilanteella). Kyllä mä nyt koitan vaan nahoissani pysyä :smt048
Noooh, äkkiä se viikko kuluu, vai mitä...
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Kestopehku asennettu, toivotaan että palaisikin sitten...Ainakin pohja oli hoyryyvän lämmintä lantakasan pohjalta, seuraavaks laitoin lähes maatunutta heinän ja pahnansekostusta, lehtiä, purua ja vielä lehtiä ja varmaankin huomen lisään viel purua päälle ja sotken sen kunnolla. Toivotaan sitten vaan parasta että ois lämmintä kun kanaset saapuu :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Sähköjen asennus voi muuten maksaa maltaita, meillä maksoi ankkalan sähköistys yli tonnin. Tosin siinä on mukana kaiken maailman ajastinta ja hämäräkytkintä, oma sähkökeskus ankkalaan yms., ja meidän sähköpääkeskus oli hankalassa paikassa ankkalaan nähden.

Luulen että se lintujen läsnäolo on sovittavissa sähkömiehen kanssa, siis jos sille passaa niin voivat olla paikalla. Tosin meillä ainakin ankat ovat niin uteliaita, että nehän olisivat yrittäneet syödä nippelit ja nappelit asennuksen aikana jos olisivat olleet samassa tilassa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Joo, varmaan saisikin sovittua mutta niin pieni kanala että parempi etteivät pyöri siellä jaloissa ja onhan sekin etten tahdo niiden rauhaa häirittävän heti kun uudes paikassa olisivat :smt001
Hintaa tuli jo ihan kivasti, vaikka vasta sähköjohdot on ostettu... Mutta pitää siellä sähköt olla että saa valot ja tarvittaessa lämmityksen.
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Jees, nyt on sähköt! Valot pelittää ja lämppärikin mutta taitaapi olla turhan iso. Mä siuis hain Honkkarista sen putkilämmittimen ja pieni piti ostaa mutta myyjä vänkäs et iso pitää olla tohon neljäneliöiseen(varmaan allekki) kanalaan et pysyy pakkanen ulkona...No toooosi lämmintä pukkaa nyt, mun pitää varmaan sekin laittaa ajastimen kautta jotenkin ettei kanat ihan läkähdy sinne(siinä kun ei siis ole termostaattia).
Että se ois kanalan nytten sitten kanoja vaille :smt002
Osaa tulevasta kankatraastani kävin katsomassakin mutta osan meille tulevista olikin kai kanahaukka popsinut kun nuorikot ja munivat ovatkin liki samanvärisiä ja niitä vaaleanruskeempia ei enää olekaan. Mutta ei se mitään, mukavia potpotteja silti :smt060
Tiistaina haen ne meille ja ainakin yhden toisesta paikkaakin(valkea töyhtöpää varattuna mut eihän sitä tiedä mitä ihanuuksia siellä sit muita onkaan :smt005 )...
Taidan viel huomenissa napsata parit kuvat valmiista kanasta :smt001
Pia

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja Pia »

Meilläkin Honkkarin putkilämmitin, mutta ei olla ehditty kokeilla. Kiva kuulla että toimii! :)

Hankittiin siihen Clas Ohlssonilta pakkasvahti, eli kytkee päälle putkilämmittimen kun viilenee (ainakin teoriassa :smt003 ) Katotaan kuinka systeemi toimii....
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

No JUST TOTA mäkin sinne aion ostaa het kun saan taas rahua :smt045
Oli muuten ihan ainoa tuollanen pistoikkeeseen laitettava termostaatti minkä googlettelemalla löysin.
Tuntuu koppi toimivan ihan kuten toivoin, on niin lämpimänäkin pysynyt, 15astetta ilman että patteri on päällä ja ilmaräppänätkin ihan sepposen selällään! Mut kosteeta siel on silti jonkin verran, toinen ikkuna huurustuu(joskin voi sekin vaikuttaa et se sisäikkuna pamahti rikki ja on nyt vaan kirjamuovilla teipattu...), toinen etelän puoleinen pikkuikkuna pysyy ihan huurustumattomana.
Tosin ketään ei välittele mun pykäämästä "Ylä-Munalasta" ja "Ala-Munalaakin" asustaa innokkaasti pesää rakentava Amalia-silkkikana :smt005 Tänään löytyi eka pienenpieni munanen :smt049

No, on siellä muulle parvelle sitten vielä pieni kantokoppa, missä rutireksiä sisällä(ja Amalian oma pikkulintujen juoma-automaatti, kun ei tunnu pääsevän juoma-automaatille mikä on siinä ruokailutasolla), kaipa sekin välttää jos munimaan alkavat... Se ruokailutaso on paljon sontasempi kuin osasin oottaa ja en tiedä kuuluuko noitten tosiaan sählätä niin paljon sitä kanaherkkua automaatin ympärille, kun sitä on siis ihan valtava kerros siinä aina kun siellä käyn...Suuri suunnitelmani kuin helppoa on ruopasta kakkelit siitä laatoilta muurauskauhalla ei oikein toimikkaan. Tai saahan ne toki ruopastua pois mutta kyllä sen joutuu sit pesemään myös. No, samalla menee kun pesasen putkilämppärin mille ainoa paikka olikin orsien alle...nooh, arvaatte jo loput #-o
Viksuna myös peitin mun jakkarani(pitäähän mulla olla oma istuin missä seurailla mun ihania kanojani) tollasella styroxlaatikolla :smt012 :smt047 näähän on nakutelleet nokallaas siihen tollasen kiva reiän keskelle ja siitä sit vetastu kunnon prujakat! Plääh, kuinka ovatkin siihen saanee tähdättyä, kun tasata pointaa ois ollu vaikka kuinka!! Varmaan naureskelivat partaansa kun kerroin likoille et se on siinä siksi ettei ne kaki mun jakkaraani, miettivät kai että niinkö luulet, ootas vaan :smt016

Noh, mutta kaiken kaikkiaan oon ihan hirveen onnellinen kanafarmari ja umpirakastunut noihin potpotteihin :smt055
Vastaa Viestiin