Mikä lämmitys?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

MEidän yhdet tuttavat (eivät ole munislaisia) ovat käyttäneet pakkasvahtia lämmittämiseen jo pari talvea, ja hyvin on kuulemma toiminut. Heidän talvikanala ei ole kovinkaan iso (ehkä 4 m2) ja se on hyvin eristetty, isomman rakennuksen nurkassa (sisällä).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pirtti

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Me emme ole vieläkään ehtineet ostamaan öljypatteria ja nyt tuo pakkasvahti kuulostaa sitä paremmalta kestopehkun lisältä. :) Meidän talvikanala on pieni ja aika hyvin eristetty.
albatrossi

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja albatrossi »

Eikä ole mikään kalliskaan, pitää siis käydä huomenna ostamassa.. :smt023
Sitten vielä kanat pitäs saada sisälle, koska tykkäävät vielä nukkua ulkona vaikka on ollut jo pakkasiakin. :smt117
Tupuna

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Meille on tulossa elämämme ensimmäiset kanat. Vielä hetki sitten en tiennyt kanoista kertakaikkiaan yhtään mitään, mutta on tullut ahkerasti luettua ja opittua kaikenlaista - ja tässä sitä kokoajan oppii lisää! :smt001

Minä olen tuumannut laittaa kanalaan kutterinpurupohjan.
Siihen päälle lisäksi kenties paljon kuivaa heinää.
Onko tällainen pohja ok?

Kuinka usein purupohja on hyvä siivota?
Jos tilassa on esimerkiksi neljä kanaa ja kukko?
Miltä ylipäänsä kuulostaa tuollainen määrä 6 neliön kanalassa?

Lämmittimeksi talven varalle näillä näkymin öljypatteri.
Sen sijoituspaikkaa vain vielä mietin.. :)

Kanala on noin 6 neliön kokoinen. Toisessa päädyssä taso jossa munintapesät ja toisessa päädyssä orret. Kummassakohan päässä se lämmitys olisi ensisijaisemman tärkeää?
Lämpölamppukin löytyy, mutta jollain tavalla luottaisin enemmän patteriin.
Hukka

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Oon päätynyt ton putkilämmittimen ostoon, varmaan joku 180W termostaatin kanssa on sopiva tohon mun pikkukanalaan. Mutta mistä ihmeestä niitä oikeen löytää? Tiädettekö Tampereen tai Hämeenkyrön lähistöltä mitään kauppaa mikä myisi sellaisia? Kämppis menee tänään Pirkkalan honkkarista kattomaan jos löytyy niin raportoin jos onnistuu, mutta ymmärsin että saattaa olla poistunut tuote. Tai tiedättekö jotain kauppaa mistä sais tilattua sellaisia? Talvi yllätti, en olis uskonut että vielä lokakuussa tulee tällasia pakkasia, ollaan lämmitetty takassa tiiliä ja kiviä ja kannettu niitä kanalaan.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Jos ei Honkkaria ole lähellä tai siellä ei noita ole, niin suosittelen lämpimästi sen nettimyymälää, onks se nyt hongkong.fi. Sieltä sain itse varaputkilämmittimen, pehku ei vielä tunnu palavan ja ajattelin että jos niitä on kaksi, niin toinen löytäisi tiensä kanalaankiin. Isännän kanahommat jää aina viime tinkaan, viimetalvinen putkilämmitin on edelleen verstaan hyllyllä.
Kissankopissa meillä on reiällisen välipohjan alla pakkasvahti, joka toimii hyvin. Ollaan joskus viikon verran matkoilla,
ja kissat on sen aikaa ulkona, tietysti lomittaja huolehtii vedestä ja ruoasta.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Tavast

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Kohta pari viikkoa ollut parakkikanalassa toiminnassa säteilylämmitin katossa, siinä ei ollut itsessään termostaattia ja sähkömies laittoi ovensuuhun sellaisen jota kai kuivureissakin käytetään. Toimii hyvin, lämpötila on asettunut mittarin mukaan 13 asteeseen joka tuntuisi aika sopivalta. Alussa oli kosteutta sen verran että ikkunan alaosaankin tiivistyi vesihöyryä, mutta nyt ei ole enää. Kuivikkeena on kutterinpurun ja turpeen yhdistelmä, turvetta on vähemmän kuin purua, ehkä noin kolmasosa.
Laara

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Kertokaapas mulle hyvä lisälämmitin noin.25neliön kanalatilalle.Kestopehku kanojen alla ja tipuilla nyt lämpölamppu.Mutta mikä muu ois hyvä noin isoon tilaan turvaamaan ettei mene pakkasille.Semmonen joka ei joutusi liian koville noin isossa tilassa... :smt017
Eristyksenä on 10 cm villaa...ilmansulkupaperi ja vanha hirsi.Tilassa kaksi ikkunaa joista toinen(jossa vaan yks lasi) on tarkotus sit ku pakkaset kiristyy laitta styroksilla umpeen ja toinen(kaksi lasia mutta ei lämpö) vain yön ajaks mahollisesti.
Tupuna

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Tuossa hieman aikaisemmin kirjoittelin kanalasta ja mietin lämmitysjuttuja, mutta meille tulikin muutos. Rakensimmekin kanalan saman katon alle, missä meillä asuu kanitkin. Pääsee kätevästi samalla lämmityksellä :)

Vielä ei ole tilassa ollut lämmitystä päällä, mutta kunhan talvi tulee niin sitten menee patteri päälle. On sen verran hyvin eristetty tila, että pysyy kivasti siinä plussan puolella. Joskus jos on ihan hirveät pakkaset, sanotaan -25...-35 niin olen laittanut toisenkin patterin lisäksi.

Kanoille on varalla myös lämpölamppu :)
HeiniS

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Meillä sammui pehku, joten nyt on kohtsillään hätä kädessä, kun pakkasta reilusti ja h***tinmoinen tuuli! Joten nyt pikaratkaisuna kokeilen koirankopin lämmitintä, n. 30v vanha :smt003 mutta tiettävästi kunto ok. Sikäli kun mumman muistiin on luottaminen :-" Noh, katotaan miten käypi. Sitä vaan epäilen riittääkö tuo 100w leikkimökkiin? On sielä styroxeristeet, mutta ei mikään hirmu tivis tönö. Ja paljokohan vie sähköä? Täs mallis ei ole säädintä, termostaatti pitäis olla. Pakkasvahtia en uskalla laittaa, kun siihen menee kaikki roska ja pöly, niin taatusti palaa koko mökki.
Ikuinen_aloittelija

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Ikuinen_aloittelija »

Meillä on kanalassa ollut jo useamman vuoden 2 kylpyhuoneeseen tarkoitettua "pyyhkeenkuivaustelinettä", sellaiset väkkyrät jotka seinälle kiinnitetään. Hinta neljänkympin kieppeillä, lämpöä riittää, eikä pöly haittaa. Alle 20 asteen pakkasilla riittää yksi lämmitin ja sitä kylmemmillä keleillä napsautan toisenkin päälle ja hyvin on lämpö riittänyt. Eräs sähkömies kehui noita aikoinaan turvallisiksi, koska niissä ei ole termostaattia...kipinävaaraako lie tarkoitti!? :smt001
kaisatar

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja kaisatar »

Minä pulttasin kiviseinään aika ylös sellaset varastokoukut ja pujotin öljytäytteisen patterin (josta olin irroittanut pyörillä kulkevat jalat) niihin, siis niistä lohkojen väleistä.Kun se on aika korkealla ei kerää niin paljon pölyä. Putsaan sen kyllä n. 1krt/kk.Palotarkastajakin sattui käymään ja hyväksyi viritelmän:smt001
Iittalan Jussi

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Meidän kanalaa rakentaessa mietiskelin paljon näitä lämmitysasioita. Luin täältä kommentteja ja koitin niistä muodostaa kuvaa mikä lämmitys riittäisi eritavalla eristettyihin rakenteisiin. Ajattelin laittaa tänne oman version jos se jotakuta auttaa eteenpäin omassa suunnitelmassa.

Eli meillä ns rossipohjainen kanalarakennus, jossa lattiassa 15cm styroksia ja pintana vesivaneri. Seinissä villaa 150mm ja katossa 300mm. Tilassa kaksi ikkunaa joista toinen suoraan ulos ja toinen huoltotilaan. Kummassakin ikkunassa tuplalasi. Varsinainen kanalanpuoli on pinta-alaltaan noin 11 nelimetriä ja huoltotila on noin 5 neliömetriä. Huoltotilasta myös tuplaikkuna ulos. Huoltotilan eristeet samalla tavalla kuin kanalan puolellakin. Ovissa 10 cm syroksia ja vanerit pinnoissa. Samoin kanojen luukussa ulos. Lattialla pehku joka ei kuitenkaan pala. Koska pääsimme sen vasta lokakuulla perustamaan.

Kanalan katossa matalalämpöpaneeli 600w jota ohjataan termostaatilla vastakkaiselta seinältä. Termostaatin olen säätänyt +4 asteeseen. Mittarin mukaan siellä on aina 5-6 astetta lämmintä.
Huoltotilassa ei ole mitään lämmitystä. Kovimmilla pakkasilla -30 astetta siellä on noin -8 astetta. Kun pakkasta on sellainen normi -5 - -10 astetta huoltotilassa aste tai kaksi pakkasta. Riippuen aina minne päin ulkolämpötila on menossa.

Sähkönkulutusmittaria minulla ei ole. Oletan kuitenkin ettei lämpöpaneeli ole kokoaikaa päällä normaalikeleillä. Koska -30 asteen pakkasillakin kanalassa edelleen sama 5-6 astetta lämmintä. Vaikuttaisi siltä että täysillä se ei ole vielä joutunut paahtamaan kun lämpö ei ole laskenut.

Tyytyväisiä olemme ainakin vielä.
Leonidas

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Olen miettinyt miten yhdistäisin kanalan ja varaston. Varastoon ajattelin alunperin pakastimen, arkkumallisen, jossa koirien lihat mahtuisivat olemaan. Arkkupakkanen tuottaa jonkinverran myös lämpöä (ei kai merkittäviä määriä, mutta joskus oli parvisängyn alla arkku ja meinas läkähtyä...) mutta tän ketjun luettuani jäin miettimään pölyongelmaa.

Tarkoitus olisi rakentaa pieni kanala, max 10 kanalle, oisko jotain 4-9 neliöö?. Mitenkä esim Porinmatit, tai varaavan välitiiliseinän rakentaminen ja varaston puolelle tulisija? Riittäiskö tulisijan lämmitys kerran vuorokaudessa vai oisko lämpötilan heittely liian suurta? Lattialämmityskään ei olis mahdoton ajatus...
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mikä lämmitys?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Tänään tuli postista Laitilan Hong Kongin mainos, siellä on Wirta -putkilämmittimiä 80 W 8,00€ ja 240W 10,00€, tarjouksena, loistavia mm. kanalaan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin