Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tänään aloitin elämäni mielenkiintoisimman projektin; navetan siivouksen/remontin :smt041 Mieheni lähti Korppoon puolelle taas työvuoroon jotta piti keksiä virikkeitä :-"
...minä kun vasta äskettäin kerkesin muilta remonttipuuhilta ajattelemaan navettaa. Viime talven olin täällä saaressa ja navetta oli ´kovassa` käytössä. Siellä asusteli meidän ankat (4 kpl) ja kaksi uuhta karitsoineen ja Elvis-pässi. Navettaan ei tule vettä ja kuskasin jalkapelillä mökiltäni vedet eläimille; sitten kun yhteysalus lopetti kulkemisen tammikuun lopulla elämä vasta meni jännäksi kun en ollut varma riittääkö saaressa oleva heinä + rehu vai ei. Mutta riittihän ne! Tarkoitus ei ole remontoida navettaa talvikäyttöön vaan että se olisi valmis keväällä (huhtikuussa) kun ensi talven jälkeen palaan saarelle.

No niin navetta on VANHA -en tiedä kuinka vanha (kuulemma museoviraston suojelema) kivinavetta -kivet lohkottu tältä samalta saarelta. Sisään tuloon on kertynyt kaikenlaista roinaa ja romua talven aikana
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Romua ja roinaa on myös sisäpuolella, seinät mustat/likaiset....
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

On täällä joskus ollut vedetkin -vanha toimimaton vesipumppu on ihan juhlapaikalla, ikkunan alla. ja jos vesipumpun saisikin toimimaan niin epäilen kaivon ja putkiston kuntoa :smt003
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tässä aidan takana oli viime talven kaksi uuhtamme .nyt puolenmetrin pas...at talikolla kannettu parempiin paikkoihin.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

syöttökaukalot on rikki ja seinäkin roikkuu lahouttaan heinävaraston puolelle
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tällaisista yllätyksistä minä en pidä; tuntuu että pitäisi purkaa perustuksiaan myöten
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Navetta on täynnä pieniä erillisiä pimeitä loosseja ja emme voi sisustusta radikaalisti muuttaa jotta siitä saisi valoisamman ja järkevämmän -kai se on vaan aikoinaan tullut ne loossit tarpeen mukaan. Pässiaitauksen ympärille on kerääntynyt ´tavaroita` -aidat korjasimme hätä-hätään viime syksynä
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Löysin vanhojen rojujen takaa munan -ei ole meidän ankkojen muna! Se on siis jo MUSEOMUNA :smt040 , koska navettaa ei ole käytetty ennen viime talvea kolmeenkymmeneen vuoteen -se ei mennyt rikki vaikka sitä kiviseinään kopautin :smt017
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Täällä pahvien takana oli meidän ankkala -siinä on joskus ollut kanala; edellinen käyttäjä on todella uskonut pahvin voimaan...
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Pahvin takana on nainen...lauloivat Turkulaispojat aikoinaan.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Pahvin takaa paljastuikin ihan hauska ristikkoseinä jonka korkeus kyllä riittää meidän ankoille
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Huomenna jatketaan
Viimeksi muokannut Pirjo, 25 Huhti 2012, 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HIPSU

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

"Pahvin takana on nainen...lauloivat Turkulaispojat aikoinaan. " ja "museomuna"

:smt044 Repesin totaalisesti.

Saako sinne tehdä sisälle mitään muutoksia. Kait nyt ainakin kalkita saa jos ei muuta :smt017
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kyllä siellä joutuu tekemään; esim. mätiä lautoja ja tukipalkkeja laittamaan ja huomenna ajttelin kokeilla sitä kalkitsemista -aloitan katosta. En ole koskaan moista mömmöä sekoitellut tai edes nähnyt, joten jännityksellä odottelen että maalit valuvat silmä/suojalaseille :smt004
HIPSU

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Luin täältä muniksesta että sotku (kalkkivelli) kannattaa tehdä edellisenä iltana jotta tulee parempaa :smt001
Rusina

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oi, mä tykkään kivinavetoista :smt055. Hyvä siitä tulee, kun vetelee reippaasti kalkkivelliä sinne sun tänne. Puuosat ovat onneksi helppoja vaihtaa ja jos niihin vielä vetelee vaikka roslagin mahonkia elleivät ole kauniin harmaiksi patinoituneita. Onneksi museoviraston suojelu ei pikku fiksauksia estä.

Mulla on ollut samat kuviot tänään :smt023, perhe muutti jo talvikotiin ja mä olen tyhjennellyt täällä tätä vähän uudempaa (50-60-luvulta) tiilinavettaa. Samat kujeet siinäkin silti on :smt045. Vaikka se onkin se ainut uudempi rakennus tällä markilla. Musta tuntuu, että mä asun museossa :oops: (ainakin suvun ja tuttujen mielestä). Meidän navetassa on myös edellisen omistajan romua enemmän kuin tarpeeksi. Ei joku tarttis kolmea vessanpyttyä???
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mä ajattelin tervata ne puuosat ja osan laittaa sillä kalkkimaalilla -onko huono idea? ...kai niin voi tehdä?
Rusina

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hyvältä kuulostaa! Roslagin mahonki on muuten tervan, tärpätin ja pellavaöljyn seos (helpompaa käsitellä kuin terva eikä niin tahmaa). Sen ohje on jossain vanhassa topikissa :smt017.
miemsl

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Tosiaan tuo terva sellaisenaan on aika tuhtia ja sitkeää levitettäväksi, auttaa jos sen saa lämmitettyä kuumaksi ennen sivelyä (ei mielellään avotulella palovaaran takia). Jos siihen sekottaa tärpättiä ja pellavaöljyä (kutakin ainetta yhtä paljon) niin tulee helpommin levittyvä, imeytyvä ja nopeammin kuivuva. Jos noista perinneaineista tykkää ja haluaa historiallista arvoa vaalia niin tervan olisi hyvä olla aitoa hautatervaa, tärpätin oulun puutärpättiä (pineenitärpättiä) ja pellavaöljy sitten kylmäpuristettua. Tuo pineenitärpätti tehdään havupuun tisleestä ja on puunsuojaaineena merkittävästi parempi ja "hellempi" puulle kuin kaikenmoiset petrokemian maaöljytisle tärpätit, jotka kovettavat ja haurastuttavat puun rakennetta.

Tohon kalkkimaaliin vielä lisäksi sellainen vinkki että sen voi värjätä maaväripigmenteillä haluamansa väriseksi, eli jos ei kalkkilaivan kapteenin valkoinen jaksa innostaa, niin punaista, keltaista, sinistä sun muuta maaväripigmenttiä on helppo tohon kalkkivelliin vatkata sekaan. Kirkkaan valkosen murtaminen pienellä määrällä ruskeaa tai mustaa vois kanssa tuoda mukavasti vivahdetta seinän väriin.
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Wau miemsl :smt041 kovasti kiitoksia vinkeistä!
...joo puhuin tervasta, mutta kun puhun tervasta niin se on just sitä sekotetta missä mukana pellavaöljyä. Täällä Korppoossa on oma ´kyläseppä` joka polttaa ja sekoittaa sen itse.
Minkähän väristä tulisi jos sekoittais kalkkimaaliin vähän punamultaa? -pinkkiä? -hih
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

No niin...taas sitä on pyöritty -muutakin kuin jaloissa....
Navetan sisäpuolesta on kalkkimaalattu nyt 1/3 osa :smt005
Sisääntulo alkaa näyttä jo paremmalta; olipas haastavaa kun kivien väliin onkin isketty hiekkaa/multaa ns. eristeeksi -siihen kun yritti kalkkimaalia roiskia niin ropina vaan kuului
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

ja ankkala lampolan puolelta katsottuna
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

ovien fiksaus, kattopalkkien tervaus ja purut lattialle niin -se on siinä
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Iloisten Munatalo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllä on kaunis tuo kivinavetta, seinäpinnat niin elävät ja tulevat nuo kivien muodot niin hienosti esiin tuon kalkituksen myötä :smt055
vetehinen

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Ihana on! Kyllä kelpaa eläinten asustella. Minäkin olen aina halunnut kivinavetan, vaan eipä niitä joka pihassa kasva.
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Voi kiitos kannustuksista -antaa kummasti pontta eteenpäin!
Tänään päivä hurahti omenatarhan ja mökkikylän nurmikon leikkauksessa kun ei satanut; huomenna saa vaikka tulla mummoja taivaalta kun pääsen taas sisähommiin -navettapuuhiin :smt023
saralele

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja saralele »

Ihana!!! Ihanaihana!! Mä haluan vanhan kivinavetan!!!

Tosi hienon näköstä kalkituksen jälkeen!
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Nyt alkaa vähän jo hahmottua tää projekti :smt041
Navetan sisääntuloon jouduin rakentamaan ´uuden lattian` siis tällaisen lavasysteemin kun vanha betoni meni rikki kävellessä. Vanha tynnyri löydettiin heinävajan puolelta ja kun pinta sai tervakäsittelyn niin tynnyri saa toimia myös säilytystilana -tuolit löytyivät kaatopaikkakuormasta. Oven oikealle puolelle tulee vielä hyllykkö, koska näyttää sitä navetassakin olevan aina jotain irto tavaraa...tuolle kauhealle johtohässäkälle en ole vielä keksinyt ratkaisua :smt012
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Ankkalan oven eteen tein vanhasta lavasta ja vesivanerista ´askelman`jonka eteen täytyy vielä laittaa invalidiliuska, kun ei nuo ankat tunnu tykkäävän rappusista.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Vanha lampaiden ja heinävaraston melkein kaatunut seinä sai uuden alatukiparrun ja tervakäsittelyn -ssamalla rakennettiin luukku, jotta rehun antaminen olisi helpompaa
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Karsinat on tervattu, vielä pitää navetan katto käsitellä kalkkimaalilla ja puuparrut tervata
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Vastaa Viestiin