Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

suikku

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja suikku »

En nyt ehkä tajunnut oikein sitä mädäntynyttä seinää, mutta onnistuisikohan siitä sahata vaikka moottorisahalla pois sitä mätää kohtaa? Sitten sitä tervettä nostaa vaikka hallitunkilla sen verran ylös että ovi suoristuu ja äkkiä uutta kakkosnelosta tilalle. Jos se on taas betonia vasten, niin siihen voi väliin laittaa kattohuovanpalan kosteusskatkoksi. (Mites ne treffit?)
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Treffit suju oikein hyvin :smt057
Itellä käyny mielessä mädän osan poistaminen ja matalan tiiliseinän muuraaminen tilalle. Siihen tuskin enää kuttujen voimat pystyy. Tiilin voi sit laudottaa tai kalkita. Kattohuopa vois toimia tiilien ja ehjän seinän välissä. Myös kanalan ulko-oven toista karmia on nostettava ja tuettava paremmin, jotta ovi menee kokonaan kiinni eikä vaatis hiljasta potkua ja riuhtasemista avaamiseen. Ja sillon pitää uusian kans oveen toimiva salpa.

Yks vaihtoehto olis kai poistaa koko roikkuva seinä ja tehdä siihen kalterillinen matala seinä ikkunalla, niin sais molemmille puolille valot. Kaltereiks lankkua sivuttain ja kunnolla kiinni. Roikkuva ei mun mielestäni voi olla kantava seinä. Lisäks se on vaan ehkä metrin levee kiukaan hormin ja kuttulan oven välissä.Kutut on nyt luonnonvalolla ja kanoille on aamulle sähkövalo roikalla talon seinästä.

Jos totta puhutaan niin teki mieleni kans laskee kattoo. Huoneet on turhan korkeet. Sais melkein metrillä laskee kattoo alas. Samalla vintti tulis käyttökorkuseks ja siellä vois vaikka varastoida heinää/olkia/turvetta. Tai tehdä sinne iiiiissooon tipulan :smt044
Kärttyämmä

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Ei tarvi vuohenkaan takia plexi ikkunoita, laitat verkon/kalterin eteen, niin pysyy lasit ehjinä :)
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ei kestä ikkunan puitteet kaltereita :smt002 Koko rakennus on läpimätä. Joskus tuntuu paremmalta idealta polttaa koko rotisko pois ja rakentaa uus, mut kun olen täs vaan vuokralla. Saan pitää eläimet tässä suurimmaks osaks, koska tätä rakennusta ei voi enää käyttää saunana eikä rottien takia sovi varastoks eikä lasten leikkipaikaks. Lisäks vuokraisännällä ei oo mitään sitä vastaan et pidän pihan vilkkaana.
Toi rotisko saa purkutuomion heti kun mä elukoitteni kans muutan tästä joskus pois, koska kellään muulla ei oo tarvetta tai halua pitää sitä eläimille kelpaavassa kunnossa. Ja kaiken ostamani uuden matskun sieltä otan mukaani lähtiessäni. Paitsi ne johon olen isännältä saanu puutavaran ym :smt001
Kärttyämmä

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

"Kalterit" on joustava termi, mä suojasin tallin ikkunat ikean parvisängyn pohjaverkolla, sen verran tarvii tervettä puuta että saa muutaman ruuvin kii.

Tuli jopa ihan siisti (mun mielestä) kuvassa on vielä sievä kuusruutunen asentamatta. On muuten kans ihan umpiseinään puhkottu paikat.
http://i111.photobucket.com/albums/n130 ... 4472_n.jpg
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mukavan näkönen!
Mulla toi ikkuna on kuttujen 'ovi' ulkotarhaan joten siks kans tarttis olla nopeesti avattavissa mun toimestani. Pleksin ajattelin kolmella listalla laittaa kevyesti kiinni, joista yks olis helposti irrotettavissa ja levy liu'utettavissa syrjään. Levyt on tilattu. Haen ne joulukuun puolessa välissä, jollon ulkoikkunat on o kiinni, ellei oo lämpimiä kelejä sinne asti.

Samoin kanoille se uus ikkuna on ovi ulkotarhaan, tosin aika paljolti se on kiinni, kun Ilona kapuaa siitä syömään kanojen ruuat ja rikkomaan paikkoja. Luultavasti sahaan vielä siihen ikkunaan tulevan pleksin niin et levyn alaosa on helposti poistettavissa kanojen ulospääsyä varten. Yläosa saa olla talven kiinteesti kiinni. Siinä ikkunassa on terveet puitteet, joten laitan levyn ruuveilla kiinni ja tiivistän listoilla. Alempaan palaan sit vaikka tiivistenauhaa reunoille ja saranoilla ja salvalla toimiva luukku siitä. Voisin kyllä miettiä ikkunasta alemmalle palalle kiskot, joista työntää levy syrjään, jollon en helposti kyllä sitä tiiviiks saa...

Tohon mätään väliseinään jos vielä palaan nyt niin alkaa todella houkutella ajatus et siin ois verkko tai kalterit ja seinää vaan alhaalta metriseks asti... Kuttulassa pehku palaa aina paremmin, niin pääsis kutuilta lämpöö kanoille ja kanoilta valoo kutuille. Siihen tiilimuuriin(entiseen kiukaan hormiin) saa porattua kiviterällä, niin saisin siihen pultattua lautarakenteet kiinni. Tukipylväs ovelle tarttis uusia ja varmistaa ettei se mätäne heti uudelleen... Mahtaiskohan mummulla olla tiiliä varastossa, jos muuraisin vähän... Ei tarttis kun pari kerrosta tiiliä muurata niin sais siihen jo pultattua uudet lautarakenteet kiinni ja nostettua puuseinää pehkun yläpuolelle. Puupinnaks sopii mun puolesta vaikka 9millinen vaneri, kunhan sisukset on vahvat ja kunnossa.
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Jatkoo taas tälle ketjulle.

Olisin nyt ostanu selluvillat tonne kanalan seiniin, mut tulin sit soittaneeks isoveljelle ja enolle. Sieltä tuli komento et koska siel on puruja ollu, niin ei kannattais oikein muuta laittaa. Jos vanhoja puruja on vielä jäljellä, selluvilla jää niiden päälle. Kun purut vajoo ajan myötä ja rottien rei'istä, villa ei laske vaan alas jää tyhjää. Näin mulle perusteltiin.
Nyt on soiteltu eri puusepän firmoja Forssasta läpi. Kaukjärven puutuote ehti juur tyhjentää säiliön, Lopen rakennuspuu pystyy tuottamaan vakioasiakkaille ja uusille ei riitä talvisin, FAI'n puruimuri kastelee purut ja sielläkin on juur tyhjennetty säiliö.
Nyt huomenna tarttee soittaa y-maatalouteen. Ja koitan laskee mahdollisimman pian kuutiomenekin.
Arviolta 12,5cm x 70cm x 3m x jotain... Toi 'jotain' on siis noilla mitoilla olevien eristepaikkojen lukumäärä, jota en oo laskenu. Arviolta kanalassa 6-8, kuttulassa 8-10 ja varastoo(heinävarasto ja kanila) ei voida eristää nurkan repsottamisen takia kun toiselta seinältä, arviolta 5-6 paikkaa. Yks paikka vie myöhemmät lisäykset lukuunottaen vähän alle puol kuutioo... Eli muistikuva-arvio 12 kuutioo purua.
Kärttyämmä

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Ihan oikeassa oli "pojat" villan ja purun käytöseroista. Jos purun saatavuus on puolimahdotonta, niin kannattaa lukea turpeesta eristeenä. Sitten voi kysellä paikallisilta karja-/hevostiloilta, pääsisikö irtoturvetilaukseen kimppaan.

Paaliturve on tosiaan kallista, että sahoilta sitä kannattaa kysellä, eikä pelkkää kutteripurua muutenkaan kannata laittaa, hienon purun ja kutterin sekoitus toimii parhaiten. Kyllä purukin holvautuu ajan kanssa noiden rotankolojen suhteen, mutta jos viitseliäisyyttä riittää, voi sieltä ylhäältä käydä joskus jollain harjateräksellä tökkimässä ja lisäämässä puruja. Kannattaa noille jo kysytyille paikoille kuitenkin ilmoittaa olevansa purun tarpeessa, että kunhan vähän on kertynyt, niin soittaisivat edes.

Kannattaa muten myös selvittää käyttääkö joku lähistön maatila purua kuivikkeena ja jos, niin mistä hankkii, tai onko itsellä myytäväksi asti.
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hiukan olen turvetta mietiskelly, mut en oo oikein siitä varma. Tos naapurissa (kilsan päässä) on hevostalli, josta voisin kysellä tosta turpeesta. Eivät muistaakseni käytä purua.
Hyvä kun kerroit tosta sekotuksesta! Mä olisin kirkkain silmin laittanu vaan joko kutteria tai purua :oops: Mä taidan soittaa uudelleen tonne Kaukjärven puutuotteeseen, sieltä kait parhaiten sais. Puusepän verstailla se taitaa muutenkin olla sekä kutteria että purua ja höylän lastua mitä siellä säiliössä on.
Vastaa Viestiin