Mitä kanalan lattialle?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Sunpe

Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Sunpe »

Nyt on sitten pienenpieni leikkimökki haettu asumukseksi kanoille. Mutta nyt kysyisin, mitä kannattaa laittaa kanalan lattialle? Kyseessä on kesäkanat, joten mitään kovin lämmittävää sen ei tarvitse olla. Terveystarkastaja, joka tulee tarkastamaan tilukset viikon kuluttua, ei suositellut turvetta lainkaan, muttei kyllä sitten antanut mitään vaihtoehtojakaan. Mikä siis olisi kanoille mieluisa, mahdollisimman helppohoitoinen alusmateriaali ja miten siitä täytyy huolehtia?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sanoisin, että sahanpuru :smt001 Mä siivoan talvipehkut pois näin keväisin ja aloitan uuden pehkun teon tuoreella/kostealla sahanpurulla. Ei pölise tippaakaan ja sen päältä on hyvin helppo haravoida kaikki kakat pois ja sahanpurun tuoksu on ihanan raikas. Kesällä kotkot ovat kuitenkin päivät ulkona, niin se sisälle tuleva kakkamäärä on pientä. Kakkalaudan kun laittaa orsien alle, niin siivous on erittäin helppoa.
Jemuli

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Millä perusteella terveystarkastaja piti turvetta huonona ratkaisuna? Olisi kiva tietää jos on jotain ihan virallisia syitä, miksi turve ei sopisi kanoille. On kuitenkin hyvää kylpymateriaalia ja sen hajun- ja kosteudensidontakyky on ihan omaa luokkaansa.
Suwitsu

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Olisikohan se syynä, että turve tuppaa pölisemään tosi paljon ellei kastele?
Jemuli

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Muistaakseni jossain hevosalan lehdessä oli jokunen vuosi sitten juttua kuivikkeista ja siinä oli kerrottu, että kutterin pöly olisi terveydelle paljon vaarallisempaa kun turpeen pöly (tiedä sitten kenen kustantama toi tutkimus oli....). Itse olen ainakin huomannu, että turve ei ärsytä yhtään niin paljoa kuin sahanpurut, mutta Suwitsu on kyllä oikessa, että ihan rutikuiva turve on melkoista pölyämään.

Mutta edelleen haluaisin tietää onko virallista/tutkittua syytä vai onko vain terveystarkastajan oma mielipide?
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Meillä on vuosikausia käytetty lattialla olkisilppu (n 25mm) ja kutterinlastusekoitusta. Toimii hyvin, kuivittaa hyvin ja ei pölise. Sitten yhteen nurkkaan on lisätty fillerihiekka/tuhkasekoitusta kylpypaikaksi. Huomioitteni mukaan kanat tykkäävät ko lattiapeitteestä; kestää kostumatta vuoden ja sitten vaihto. Erinomainen kompostinlisä, oljesta huolimatta. Kelpaa mm marjapensaiden alle kateaineeksi.
Sunpe

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Sunpe »

Kiitti vastauksista! Kanojen kasvattajakin neuvoi nyt laittamaan sahanpurua tai kutterinpurua. Terveystarkastaja ei puhunut pölystä mitään, vaan sanoi, että kaikki nokittava (siemenet ym.) katoaa sinne turpeeseen. Minulle tämä ei ole ennestään tuttua aluetta, joten en älynnyt kysellä enempää. Mutta varmaan laitan jotain sahanpurua tms. ja laitan laudan orren alle. Joku munintapesäkin täytyy rakentaa. Yritän etsiä siitä tietoa täältä muualta :smt003
Jemuli

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Laita orren alle vesivaneri tai muu liukas kakkalankku, niin kakat on helpompi kerätä. Jos lauta on höyläämätön, niin on varmasti vaikeampi pitää puhtaana :smt002

Mulla pehkuna turve+heinä ja hyvin on toiminut ja olen ollut tyytyväinen ja kanat näyttävän tykkäävän. Eikä ne siemenet sinne huku. Mutta eihän tässä yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua ole.
kesaheina

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja kesaheina »

meillä on turve kanoilla aina alusena. heinää toki sekottuu talvisin matkaanki sinne pehkuun

meiä talouteen ei purua tule. turve on paljo parempi ja kanat tykkää :) ja puruhan pölisee myös mutta se pöly ei vain näy samanlailla kuin turpeessa
Iloisten Munatalo

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä laitoin nyt ekana kokeiluna turvetta pohjalle, kutteria pinnalle ja olkisilppua kaiken kukkuraksi :smt005 Ja mies tuumasi että: Oletko nyt ihan tosissas? :smt017 Olen ! :smt044
reetta

Re: Mitä kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja reetta »

no, ne kuopii ja kaivelee kaiken ylösalaisin joka tapauksessa. tänään just ihailin kanalassa, kuinka olivat tehneet kylpykuopat koko talven kerääntyneeseen turvepehkuun lattiaan saakka, ja sitä muuten on sitä pehkua, varmaan joku 30-40 senttiä. ja höh mikä terveystarkastaja, kanathan nimenomaan tonkii ruokansa pehkun seasta, ei niitä yhtään haittaa jos jyvät vähän sekottuukin turpeeseen. ei ole ainakaan mun kanat sen tähden nälkää nähneet että olis jääny jyvät pehkujen pohjalle kätköön.
mimmit3

Mitä uuden kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja mimmit3 »

Nyt on muutto edessä,samoin kanoilla ,kukoilla ja kalkkunalla. :smt040
Siivekkäille tulee isommat tilat... :smt043
...entiseen sikalaan,mikä on nyt rempattu työtilaksi- kalkkimaalit seinillä,mutta lattiaa on nostettu ja siinä on nyt vesi/filmi(?)vaneria.

Minkälainen alunen olisi talveksi hyvä,ja olisiko vanerin päälle laitettava vielä jotain( muovia?).
Nyt kesän ajan on ollut pelkkää purua mutta se kostuu alapuolelta navetan betonilattiaa vasten... :smt019 .
lapaniina

Re: Mitä uuden kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja lapaniina »

Vastata en osaa mutta nostan, koska itse mietin samaa asiaa. Jos siis kanalan lattiaan laittaa maatalous(filmi)vaneria, täytyykö siis sen päälle vielä laittaa muovimattoa tms?
sannikki

Re: Mitä uuden kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä tulee lattioihin 9mm vesi(filmi)vaneri ja seinille nostetaan 1,2m korkeuteen myös, saumat silikoonilla niin ei kosteus mene läpi. meillä ei kyllä käytetä kestopehkua. vanerin alle tulee lastulevy. ankkalan lattiassa on toimin hyvin, vaikka siellä onkin märkää lähes jatkuvasti!
Suwitsu

Re: Mitä uuden kanalan lattialle?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mitä sen vanerin alla on?
Vastaa Viestiin