Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen alkanut miettiä että pitäskö mun vaihtaa tarhan katemateriaali joksikin muuksi, koska viime syksyllä alueellamme tehtiin useita ilveshavaintoja, ja kettuja ja supikoiria yms. myös pyörii. Nyt kateverkkona on jänisverkkoa, ihan vain Prismasta ostettua. Sellaista muovitettua. Silmäkoko on n. 2.5-4cm riippuen miten mittaa. Katto on kattu samalla verkolla, ja sitä on taitettu helmoista 25-30cm maan myötäiseksi. Helmojen päällä laattoja, isojakiviä sekä maata. Eli, pystyykö esim. ilves halutessaan silppuamaan ko. tyyppisen verkon, ja jos uuden verkon lisää vanhan päälle, nii tartteekohan sitä lisätä kattoon? Täällä tarhan kuva:
http://img8.imageshack.us/i/dsc0080kj.jpg/
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Maatikko

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Naapurin kissa kyttäilee täällä, toissa yönä vei katottomasta ulkotarhasta tipun ja viime yönä taas luikki täällä pihalla (heräsin kaameaan kaakatukseen). Onneksi olin vahingosta viisastuneena viime yöksi teljennyt parven vähän tiiviimpään tarhaan. Hitsi kun mun täällä opiskelijabudjetilla pitäis rakentaa kalliita hienoja tarhoja, miksei ne kissanomistajat voi osallistua :smt019 :smt002 Ei puhettakaan että voisi pitää oikeasti vapaita kanoja.
vardenji

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hävettää omasta puolesta, kun mun kolme navettakissaani viime keväänä katos :smt009 Nalle luultavasti vietiin autolla pihasta( :smt013 eikö ihmiset usko et hyvää hiirikissaa joka jättää kanat rauhaan ei oo niin helppo löytää ja lemmikin menetys riipasee vaikka meniskin jollekin sisäkissaks :smt021 ) Nössö jäi auton alle pari kilsaa täältä ja Härski pyörii ihmisarkana täällä öisin ja vähentää rottia. Tosin Härskiäkään ei oo näkyny talven jälkeen, liekö sillekin tapahtunu jotain :smt022
Maatikko

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Toi kissajuttu on sellainen ikuisuuskysymys, että siihen ei varmaan koskaan saada selvyyttä :smt017 Totta kai sitä vois ämpyttää, että mitä ne pitää niitä täällä irrallaan hortoilemassa, syövät linnunpoikaset ja kaikki. Sit taas toisaalta, hyötyeläinhän se on maatilalla, eihän siitä mihinkään pääse. Mut joka tapauksessa en mä oikeesti oleta että kaikkien kissanomistajien pitäis rakentaa niille häkit, että mun kanat puolestaan vois heilua irrallaan. :smt003

Koira tulee ensi viikolla kotiin mökkeilemästä, toivottavasti levittää hajujaan taas täällä sen verran, että kissa ei uskalla tulla.

Harmillisen laaja reviiri esim. tuolla Nössöllä, kun niin kauas oli pitänyt vaeltaa jäämään auton alle :smt022
vardenji

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Isoveli pyysi sillon aikanaan et otan ne kissat. Suostuin vähän epäillen kun tossa on kuitenkin toi 10tie :smt011 Nalle ja Härski pelkäs tietä kun ruttoo, mutta Nössö ei... Ei tainnu nimi sopia muuten kun sylikollin luonteella :smt002

Mahtaiskohan aitatolppien pituus jos maan alla on vaan 30 cm :smt017 Tääl ei nyt oo sen pidempiä tarjolla ellen tilaa koko lavaa, eli yli 100kpl ja tolppien yksittäishintäkin on jo yli 5 e :-" Mä tartten vaan 10-12 kpl... 210 cm on pisin saatavilla ja tarhan korkeus olis kiva saada 180cm.
Mun verkkoni saapu kotiovelle :smt044 :smt041 :smt035 Kunhan keksin noi tolpat jostain saan alottaa rakentamisen :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Sanokaas viisaammat, että olenko jo liian neuroottinen, jos tilaan 2.5cm silmäkoolla ja reilu 2mm langanpaksuudella olevaa sinkittyä minkkiverkkoa vastaavan verkon (muovitettu)? Maksaa maltaita (500 euroa kuluineen meidän n. 20 neliön tarhaan) mutta jos ei ole turvallisuuden liioittelua niin tilaan. Nykyinen verkko ei ok, se on tuollaista marketeissa myytävää muovitettua jänisverkkoa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sen verran tuntuu teillä olevan petohavaintoja, että et todellakaan ole liian neuroottinen ;) Kunnollinen tarha kestääkin sitten vaikka kuinka pitkään!
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä otin ja investoin :shock: Rupesin miettimään että järjetöntä säästää tarhasta, jos kuitenkin maksaa maltaitia ankkalan rakentamisesta. Ja omat höpöt on mulle niin rakkaita :smt055 Tosi nopea toimitus noilla verkoilla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Eilen kiersin tarhaa läpi, ja tarhan nurkalla on näemmä jo pidempään aikaan ollut jäniksen/rusakon kappaleita, selkeästi jonkun pedon syömiä. En vain ehdi ihan heti vaihtamaan tuota verkkoa jykevämpään, ja ankkoja ei voi laittaa tukevampaan suojaan ennen kuin sitten kun kasvihuoneesta puretaan kasveja pois :smt017 Ankkakoppi kun on vielä aika alkutekijöissään!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Maatiaiskana

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Ei kaikkein halvin vaihtoehto mutta taatusti toimiva:
Ostetaan 2 kpl espanjanmastiffeja :smt003
Ei ole sen jälkeen minkään valtakunnan pedoista haittaa :smt001
Pia

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Pia »

Meillä oli viimekesänä kanoille petovarma pieni kesäkanala, jossa kanat viettivät yöt ja päästettiin aamulla ulos. Kanala koostui mökkiosasta ja "verantahäkistä", siten että koko systeemillä oli yhtenäinen lautalattia ja veranta osuudessa oli käytetty seiniin ja oviin vanhojen kanahäkkien verkkoa (oisko minkkiverkon tyylistä?). Päivisin kanat päästettiin ulkotarhaan, joka oli tehty vihreästä muovitetusta 1,20 m korkeasta "koiraverkosta", kiinnitetty kestopuuhun alareunasta ja muutamaan tolppaan. Päälle pingotettuna rastasverkko. Asutaan taajamassa, joten päivisin ei vaivaa kuin kissat, harakat ja haukat, mutta tuo lukittava jämäkkä kesäsiirtola suojelee ilveksiltä ja ketuilta jotka hiippailevat hämärn tullessa. Ruoka tarjoiltiin kanoille aina tuolla verannalla, joten myös rottaongelmilta säästyttiin :)

Tässä systeemissä on tietty se vaiva että sulkee kanat sisään öisin ja avaa ovet aamuisin, mutta tuleehan siellä muutenkin juostua ja juteltua kullannuppujen kanssa, joten se ei ainakaan minulle teettänyt ylimääräisiä töitä.
vardenji

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

15. päivä tätä kuuta saan viimein ostettua talven pysyvät tuplat ikkunoihin ja pääsen purkamaan vanhaa tarhaa ja vuohien portaita. Otan koiraverkot talteen, puolimädät vanhat puuosat poltetaan komeessa roviossa. Tarhan nurkalla oleva laho pihlaja kaadetaan ja ojaan ajattelin istuttaa nopeesti ihan vaan pajua isännän kiusaks :smt003 Uusia tolppia ei oo vielä tullu ostettua, mut nyt työtilanne on taas sellanen et ens kuussa vois mennä ostoksille. Keväällä juur ennen maan sulamista ois sit tarkotus lyödä tolpat ja alottaa uuden tarhan rakentaminen. Mun mielestä routaseen maahan on paras saada reikä aikaseks.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

vardenji kirjoitti:Keväällä juur ennen maan sulamista ois sit tarkotus lyödä tolpat ja alottaa uuden tarhan rakentaminen. Mun mielestä routaseen maahan on paras saada reikä aikaseks.
Kuinka se onnistuu? Ja millä välineillä? Meillä on semmoista savikkoa, että saapi syksyllä olla ajoissa, että ennättää ennen routaa pystyttää esim. lintulaudan tolpan. Nyt jo maa kupruillut roudan kourissa niin, että hikipäässä piti takoa maata pistolapiolla, kun piti avata kalkkunatarhan ovi viimeisiä talvivalmisteluja tehdessä.
Iloisten Munatalo

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Vari räjäyttää kuopat dynamiitilla :smt044
vardenji

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kun maan pinta on jäässä, esim yöpakkasten aikoihin, ei sulanu velli roisku naamalle kun rautakangen iskee maahan. Tuolla minne tarha tulee, on sulan aikaan aika kuohkee saven ja mullan sekanen maaperä KUULEMAN mukaan hiekkapohjalla(mä sielt vaan koskaan oo hiekkaa löytäny pensaita siirtäessä, joten on syvällä se hiekka) ja luulisin et onnistuis, kun ei oo pelkkää savee. Ajotus on aika tärkee ja sen tietää vaan kokeilemalla. Kerran olen tälleen ollu tekemässä hevosaitaa pellolle. Aamulla meni hyvin, mut kun alko aurinko lämmittää ja maa alko sulaa yön jäljiltä, siit tuli ihan vetistä ja raskasta.

(Pssssht, mist saa dynamiittia :smt047 Jos kaivan vähän syvemmältä :smt005 ) Ei taitais v.isäntä tykätä :smt002
Vastaa Viestiin