Maalattia

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Panda

Maalattia

Viesti Kirjoittaja Panda »

En löytänyt kuin hajanaista keskustelua tästä aiheesta.
Remontoin vanhaan yhden hevosen "talliin" (koko n. 4x3 m, vm. -54) itselleni kanalaa. Kävin juuri äsken purkamassa sieltä lattian. Talliin oli laitettu lankkulattia (ollut ilm. jossain muussa käytössä viimeisinä aikoinaan) ja sen alta löytyi halkeillut betoni. Betonilla ei ollut paksuutta kuin viitisen senttiä ja sen sai purettua helposti pois. Betonin alla oli hiekkaa ja pienehköjä kiviä.

Lattiavaihtoehtoina onkin nyt joko jättää kanala maalattialle tai valaa siihen betoni. Maalattia on ykkösvaihtoehto.. (olisi helpompaa, halvempaa ja nopeampaa toteuttaa. Laiska minä...) Ajattelin vetää lattialle ja jonkin matkaa seinälle rappausverkkoa ja sen päälle kestopehkun. (Seinille tulisi sen verkon päälle vanerit jotta vekko pysyy paikoillaan.)

Miltä kuulostaa? Meneekö edes sinnepäin?? :-"

Minkälaisia kokemuksia teillä on maalattioista? Apua ja neuvoja kaivataan!
emilia

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

Edellisenä talvena meidän kanat olivat kanalassa, jossa oli maalattia. Minä tykkäsin maalattiasta koska, kanat pääsivät rapsuttamaan sitä koko talven, ei ollut tekemisen puutetta. Nyt on puulattia ja minun mielestäni ei ole sama vaikka siellä on puruja ja heihää ja jyviä. Esim kynnetkin pysyi lyhyinä kun rapsuttivat maata.

Siis suosittelen

kevään odotusta Emilia
Xaus

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Jyrsijöiden yms. takia en laittaisi maapohjaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä maalattia, tykkään myös kovasti ja on lämmin talvella vaikka ei ole kestopehkua. Täällä ei mainittavaa rottaongelmaa, pysyy hyvin myrkyllä kurissa. Kuivikkeena mulla on puru. Kuttulassa jossa betonilattia pehku jäätyi kiinni lattiaan kylmimmillä pakkasilla, kanalassa ei ongelmia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Panda

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja Panda »

Maalattia it is. :smt003
Pitää vaan viritellä verkko sinne lattialle ennen kuin alkaa pehkua perustamaan. Jospa se pitäisi rotat poissa, tai ainakin hidastaisi niitä... Jos nyt jostain syystä rotat tulevatkin verkon läpi niin saahan sitä periaatteessa paikkailtua aina kun kanalan tyhjentää.
siimis

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja siimis »

Minäkin varmaan jättäisin maalattialle, laittaisin vaan sen rappausverkon pohjalle. Ja laittaisin varmaan tuoretta hiekkaa vielä verkon päälle ennen pehkun perustamista - se helpottaa sitten patjan purkamista keväällä, kun talikon piikit ei tökkää verkkoon niin herkästi :smt002
vardenji

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tää kuulostaa mielenkiintoselta! Jos jotain kokemuksia/vinkkejä asiasta niin kuulisin mielelläni!
siimis

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja siimis »

No hevosilla mulla on ollut maalattialla karsinat. Toimii ehdottomasti parhaiten kestopehkun kanssa yhteen :smt002 En näe mitään syytä, miksei kanoillakin toimisi, mutta aloituspatjan kannattaa ehkä olla aika tukeva, etteivät kuopsuta hiekalle asti ja sotke hiekkaa pehkuun. Talven aikana ei kannata käännellä ihan pohjia myöten, pöyhii vaan pinnasta. Vanha patja irtoaa sitten keväällä nätteinä laattoina hiekan päältä, kun talikolla nostaa.
vardenji

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Vielä hiukan kun motivoitte, kiskon sen betonin mäelle tuolta ja jätän maalattian :smt005 Rappausverkko ja vesivaneriseinät tulee joka tapauksessa, mutta tää kuulostaa aikas mukavalta vaihtoehdolta kuttulankin puolelle :smt002 Kanalan hyväkuntoista lautalattiaa en pura, mutta kanat siirtyy varmaan kovilla pakkasilla, sit jos niil ei lämpö pysy, kuttujen puolelle.
omena

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja omena »

Go vardenji :smt047 :smt023 Meillä on kanalan vieressä puuvarasto missä on maalattia, nyt rempataan se hepalle ja lampaille mut aateltiin kyllä valaa siihen lattia jotta saadaan se vähän ylemmäs ja sit saadaan tehtyä väliseinät hyvin. Muistaakseni lampolan puolella oli puhettakin noista maalattioista että jos esim rakentaa uutta niin siihen ei välttämättä hyväksytä maalattiaa ettei virtsat imeydy maahan. Kanoilla tästä ei ole varmaankaan ongelmaa :smt003 mutta hevoset/lampaat/vuohet?
Xaus

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on lampaat ja hevoset maapohjalla. Lampailla on kestopehku ja hevosilla sovellettu kestopehku. Lampailla on ollut alin turvekerros täysin kuiva, joten maahan ei ole kyllä valunut mitään. :smt001
omena

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja omena »

Joo se keskustelu siellä lampolassakin taisi lähinnä koskea sitä että virkamiehet ei ymmärrä tätä kestopehkua :smt047 .
siimis

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun kokemuksen mukaan maalattia toimii hevosillakin hyvin. Meillä oli hevosilla sellainen sovellettu kylmäpihatto, joka oli kylläkin jaettu karsinoihin. Yhteen karsinaan valoimme betonin ja se oli kyllä virheratkaisu. Sitä ei saanut millään puhdistettua talvella, kun kaikki jäätyi kiinni ja pehku ei ottanut siinä lämmetäkseen ollenkaan. Yksi iso jäinen kökkö. Vieressä maalattia päällä oleva pehku pysyi lämpimänä ja pehmeänä.

Vardenji, suosittelen lämpimästi - jos betoni vaan lähtee suosiolla niin nakkaa mäkeen vaan. Rappausverkko ja tuoretta hiekkaa kunnon kerros, päälle pehku.
Panda

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja Panda »

Tänään kävin irrottelemassa lattiasta kerroksen kiviä. Alta paljastui hiekkapohja (eikä muuten ollu edes jäässä!). Muutenhan niitä ei olisi edes tarvinnut rueta irrottelemaan, mutta saan näin tiputettua lattian pintaa kymmenen senttiä alaspäin. Eipähän tule kestopehkut ovesta ulos kun nyt lattian pinnasta on oven alareunaan n. 40 cm. Lattian saa myös tasaiseksi pelkällä haravoinnilla, niin on helppo asentaa rotantorjuntajärjestelmät (=rappausverkko) :smt003

(Ainut ongelma tällä hetkellä on että mitäs minä niille kiville teen. :smt017 Pitää kai vaan odottaa että lumet sulaa niin saa dumpattua ne jonnekin...)
vardenji

Re: Maalattia

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ok, kysyn huomenna vuokraisännältä mitä mä saan tolle betonille tehdä. Kyllä sille paikkaa keksii, kunhan näkee keväällä, missä on sopivaa paikkaa. Aika isoina paloina kyllä on enkä paksuudesta tiedä :smt012 Navetan kohdalla maa viettää hieman pellolle päin, joten jos jotain valuis, se menis ojaan, johon laitetaan jossain välissä salaojitus.
Jos muuta paikkaa en betonilaatoille keksi, ulkopyykkinarujen alla on inha savinen maa, johon sopis laatta poikineen suojaamaan lakanoiden helmoja savitahroilta :smt003 Menee keväisin aina niin pahaan kuntoon, syksystä puhumattakaan. :smt013
Samalla kun purkais lattian pois, näkis mitä siellä lattian alla on...
Vastaa Viestiin