Rottaongelma?

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pingu

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Rottatiiviinä ruokavarastona meillä toimii vanhat maitosäiliöt, siis tilatankit, mahtuu vaikka suusrsäkillinen jyviä, eikä pääse jyrsijät, eikä muutkaan käsiks. Maitotonkat on kätsiä pienemmille ruokaerille.
Rotista ei juuri ole ennemmin ongelmaa ollut, nyt meinasi yksi pyöriä käytäviä tekemässä ja varmaan vei yhden tipunkin, mutta laitettiin puulootan alle räpsy ja syötiksi broilerpulla, oli saanut nenilleen jo eka yönä!
Hilu

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Minäkin liityn tähän keskusteluun. Mennessä iltaisin kanalaan, kun valot ovat sammuneet niin hiiriä on mennyt seinän väliin koloihin. Olen yrittänyt loukuttaa hiiriä muoviloukuilla, mutta niihin ei ole jäänyt mitään. Loukku on vain napsahtanut kiinni, mutta ei hiirtä. Yhden hiiren olen metalliloukulla pyydystänyt kanalan seinän toiselta puolelta puuvajasta. Olen alkanut miettimään, että ei kait siellä vain olisi myös rottia :smt013 Elävätkö hiiret ja rotat samalla reviirillä?
Aberkios

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Yleissääntönä voidaan pitää, että jos on hiiriä, niin ei ole rottia ja päinvastoin. Rotta on petoeläin, joten hiiret eivät niiden reviirillä kauan elä!
kukonkulma

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Toi oli nyt sellainen JOKAALAN ASIANTUNTUJAN lausunto ei ainakaan meillä päin pidä paikkaansa,mutta tähänkin oli valmis vastaus….joku vaan tietää kaikesta kaiken…...
heikki

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja heikki »

kommentoimatta kyseisen kommentoijan kommenteihin enempää, olen myös ollut samassa uskossa, että ei hiirulaiset rottien kanssa viihtyisi ja siksi myös kyseenalaistanut rottapelkoni navetassamme ½@‰#le. Tieto lisää tuskaa, mutta myös helpottaa ongelman poistossa.
kukonkulma

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Ei tämä ollut uskonasia viimeviikolla 5 rotta ja 11 hiirulaista joten meillä päin käy elo sovussa ja kaikki loukut monennäköistä ja myrkyt käytössä,mitään ruokaa ei ole avo astioissa kaikki suljettuja jostain vaan lumien jälkeen poruhkaa tupsahtanut,no kyllä henkilähtee ja loukut ja ansat viritettynä jatketaan…
Hilu

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Hilu »

No niin illan pimetessä hiivin otsalampun kanssa kanalaan ja voi helkutin helkutti.. se otus joka hyppäsi seinän rakoon ei tosiaankaan ollut hiiri! Koosta ei voi erehtyä, hyi helkutti. Kyllä siis mahtuvat samalle reviirille ainakin täällä hiiret ja rotat. Mitenkähän noita alkaisi torjua. Menisivätköhän rotanloukkuihin metallisiin sellasiin. Myrkyttäminen mietityttää kun naapurin kissat meillä kulkee että jos sitte rottaan koskevat joka myrkkyä saanut. Mutta näitä rottia ei oo ollu aikasemmin talvella vaan nyt vasta :smt013 . Rotan hävitys vinkit otetaan ilolla vastaan. Iljettää jo ajatuskin rotista kanalassa. Tekeekö ne kanoille kenties jotain tai kai niille myös munat kelpaa?
pingu

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Minkkiloukkuun on myös erehtynyt rotta monesti rantapenkereellä. Jos semmosen laittaa, kannattaa olla puhdas loukku, minkinkäryseen ei varmaan mee. Ja tietty niin, ettei oo tipuja täynnä heti.
Hilu

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Nyt on Rotanloukut olleet pyynnissä hetkisen ja melkein joka yö on joku kiikkiin jäänyt. Eli kyllä niitä siellä jossain lattian alla asustelee. ulkona ei lumessa ole näkynyt jälkiä ollenkaan joten nähtävästi pysyttelevät sisätiloissa. Iljettäviähän ne on, mutta onneksi niitä nyt ainakin on loukkuihin jäänyt ja jokunen henkensä menettänyt. Eipä tässä auta muutakuin, että rotta jahti jatkuu edelleen, yök sanon mä :smt013
Iita

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Iita »

Hyvä jos saat loukulla.Tuossa myrkyttämisessä on se huono puoli ,kun ne raadot jää piiloon ja haisee ällöiltä .Nyt olen 5 näkyvää raatoa kantanut pois ,mutta haju ei ole lähtenyt. Karjakeittiössä ihmettelin ,että mikä johdon pätkä on jääny oven väliin (punppukoppelin ovi),mutta p..at,rotan häntä .Siihen kuollut ja iso kuin mikä.
rilla

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei

Minäkin olen ollut siinä uskossa,että rotat ja hiiret ei samoissa tiloissa viihdy.
Mutta taitaa sitte olla väärä uskomus?

Meillä ei ole rottia näkyny,ainakaan vielä. Kohta 9 vuotta asuttu tällä paikalla ja kanoja ollut koko ajan.
Meiltä on kyllä varmaan 3km lähimmälle toimivalle maatilalle. Olisko siitä sitten apua?

Hiiriä silloin tällöin näkyy ja kissat nappaa. :smt025
Aberkios

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Aberkios kirjoitti:Yleissääntönä voidaan pitää, että jos on hiiriä, niin ei ole rottia ja päinvastoin. Rotta on petoeläin, joten hiiret eivät niiden reviirillä kauan elä!

kukonkulma kirjoitti:Toi oli nyt sellainen JOKAALAN ASIANTUNTUJAN lausunto ei ainakaan meillä päin pidä paikkaansa,mutta tähänkin oli valmis vastaus….joku vaan tietää kaikesta kaiken…...


JOKAALASTA en ole kuullutkaan, mikä lienee. En ole edes ihan joka alan asiantuntija, vaikka läheltä liippaa. :smt003 Ammattijaottelussa oma alani kuuluu ryhmään erityisasiantuntijat. Olen itsekin pyydettäessä antanut monille instansseille asiantuntijalausuntoja erinäisistä asioista.

Tuo aiempi lausumani alkaa sanoilla yleissääntönä voidaan pitää..., mikä tarkoittaa, että pääsääntöisesti asia on näin. Osallistuin parikymmentä vuotta sitten eri ministeriöitten yhdessä järjestämille koulutuspäiville "Elintarviketuotannon tuotantohygienia", siellä asiantuntijaesitelmöitsijä totesi edellä esitetyn vieläkin pelkistetymmin; "jos on hiiriä, ei ole rottia ja jos on rottia ei varmasti ole hiiriä, piste".

Tarkistin äskettäin tuhoeläintorjunnan ammattilaisilta, mikä on heidän kokemuksensa asiasta.

Anticimex (Jussi Tuomi): "Pitkän kenttätyön kokemukseni perusteella asia on näin. Rottia ja hiiriä voi toki olla samassa rakennuksessa, mutta ei samoissa tiloissa. Jos kumpiakin on samassa rakennuksessa, niin rotat ovat yleensä alakerrassa ja alarakenteissa, hiiret vintillä ja yläpohjassa. Rotta on peto, jota hiiret pakenevat jos siihen on suinkin mahdollisuus. Myös on todettu, että jos hiirien valtaamalle vintille pääsee oravia, on näiden vaikutus hiiriin sama kuin rotilla, ei hiiret häviävät kokonaan".

Rentokill (Jouni Siltala): "Meidän kokemustemme perusteella hiiret eivät pysy samoissa tiloissa rottien kanssa, tai ainakaan eivät pysy hengissä. Myrkytysten jälkeenkään ei samoista kohteista ole löytynyt molempien lajien raatoja."

Kummankin firman edustajilla oli käytännön esimerkkejä siitä, kuinka rottien myrkyttämisen jälkeen kiinteistö oli joutunut jonkin ajan kuluttua hiirien valtaan, vaikka näitä ei rottien aikana ollut esiintynyt lainkaan. Näiden yritysten ammattilaiset olivat sitä mieltä, että e.m. sääntö on hyvinkin paikkansa pitävä.

Clenix Oy (henkilön nimi meni täysin ohi): "Eivät nyt välttämättä viihdy keskenään, mutta merkkejä on ollut, että olisi myös samoissa rakennuksissa ollut. En ainakaan menis noin varmasti väittämään, etteivät samoissa tiloissa vois elää."
Kyseisellä henkilöllä oli mielestäni hyvin mielenkiintoinen näkemys kyseisistä jyrsijöistä: "Hiiret tulevat rakennuksiin lämmön takia, rotat puolestaan ruuan perässä". :smt017

Jos joillakin on asiasta eriävä mielipide, voivat antaa palautetta kyseisiin firmoihin ja sanoa, ettei näillä ole mitään käsitystä asioitten todellisesta laidasta. Minun puolestani kukin saa pitää rottansa ja hiirensä, olivat sitten erikseen tai yhdessä sulassa sovussa. Minä totean, että e.v.v.k.! :angel4:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Näköjään kiinnostaa kun jaksat ihan esseen asiasta kirjoittaa. Miksi ihmeessä et osaa keskustella asiallisesti menemättä ilkeyksiin ja henkilökohtaisuuksiin?
Meilläkin oli rottia ja hiiriä navetassa, eivät olleet käyneet asiantuntijan luennolla oppimassa että eivät viihdy samassa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Aberkios

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Maattari kirjoitti:Näköjään kiinnostaa kun jaksat ihan esseen asiasta kirjoittaa. Miksi ihmeessä et osaa keskustella asiallisesti menemättä ilkeyksiin ja henkilökohtaisuuksiin? Meilläkin oli rottia ja hiiriä navetassa, eivät olleet käyneet asiantuntijan luennolla oppimassa että eivät viihdy samassa.
Ilmeisesti et (taaskaan) ymmärtänyt, tarkoitin että minulle on enää tästä turha natkuttaa. Natkuttakaa niille, jotka ammattikseen kymmenet vuodet joka päivä ovat kyseistä työtä tehneet, ja sitten kokemuksiaan faktoina kertoneet. Siksi toiseksi, tuosta "esseestä", jos olisin vain todennut että alan yrityksissä on valtaosin muodostunut asiasta sama käsitys kuin minulle, olisi juuri eräs Maattari ollut ensimmäisenä vinkumassa, että tuonkin olet hatusta vetänyt, Kuten huomaat, olen oppinut tuntemaan pappenheimilaiseni!

Sinä se jatkat vätkyttää aina ja joka palstalla. Maattari on hyvä vaan ja katsoo, mitä minusta oli aiemmin aiheen tiimoilta kommentoitu, ennen kuin tulee mitään ilkeyksistä ja henkilökohtaisuuksista nalkuttamaan.
Muffe

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Voi hitsi! Meneepä tämä nyt vaikeaksi. Loukutin kanalan seinän vierestä oikein muhkean rottaherran. Myöhemmin kun kävin loukkuun laittamassa sapuskaa uutta kaveria varten niin hiiri vilahti rotan kulkureittiä pitkin. Hiiriä on vipeltänyt kiusaksi asti mutta aloin epäilemään isompaa kaveria kun ilmestyi kanalan pehkuun rotan mentävä käytävä. Täytyy laittaa vuoronumerot etteivät samaan aikaan tuppaa :smt002
Vastaa Viestiin