Rottaongelma?

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Frida

Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Frida »

Onks kellää? Meidän kanalan ovat rotat valloittaneet :smt009 Tai piruko sen tietää montako niitä on kun ei olla päästy näkemään kuin pari. Valojen sammutettua kuitenkin kauhea rapina alkaa. Kanala on sellainen, että isompi tila on rajattu kanoille, ja loppuosassa on halkoja ja sekalaista romua eli mieluisaa paikkaa rotan paskiaisille.

Millä olette päässeet rotista? Kissa on viettänyt öitä kanalassa, mutten ole nähnyt sen saavan saalista.
Xaus

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Myrkky?
Kristiina

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Mä voisin kirjottaa romaanin, miten yritetään niistä eroon ja ei vaan onnistu. Pyssy on seuraavana listalla, on kokeiltu myrkyt ja lossat ja vesiansat ja loukut ... aina vaan sakkii riittää. Ne pitää mua ihan pilkkanaan :smt013
Frida

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Frida »

Ikävä kuulla että ovat noin pirulaisia! Mitäköhän kanat tuumivat "kavereistaan"? Nukkuvat tietty orrellaan kun rotat juhlii maassa jyvillä yms.
ataalto

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja ataalto »

Tuskin pääset rotista eroon jos niille riittää suojaa ja ruokaa. Rottien reittien tukkiminenkaan ei välttämättä kannata, kun saattavat vain tehdä seuraavan reiän vielä harmittavampaan paikkaan. Eikä todellakaan kannata alkaa ampumaan. Kissat saattavat pitää rottakannan kurissa--ja siinä samalla maassa pesivien lintujen kannankin... Kaikki arvokas nakerreltava turvaan vaan. Kestopehkuun kun tekevät pesän tai kaksi, niin jo riemua riittää :) Itsellä noin ei ole kyllä käynyt, mutta on kuulemma ikävä yllätys.
helmutti

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja helmutti »

meillä aloitettiin sementtipuurotarjoilu, kun ensimmäiset vilisti nurkissa..eli kuivabetonia ja muistaakseni sämpyläjauho-kaurahiutaleseosta isoon kippoon ja tarjolle.ja oheen tietysti raikasta vettä... :smt036 kaikille kun tuo myrkkykään ei maistu :smt017
pelitti jonkunaikaa...täällä oli jossain siitä juttuakin.ei varmaan kanojen sekaan kuitenkaan laittaa tarjolle, ettei mene niiden vattat kovalle :smt005
mies on niitä tussarin kans kyttäillykin, mut eihän niitä sillon näy.
ällöttäviä elukoita.
mapekor

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Kokeilleppas laittaa sellaiseen paikkaan, johon mitkään muut eläimet eivät pääse syömään. Ruokakoktail, joka on rotan mieleistä hyvää evästä. Siihen litistelet haarukalla isäpapan vanhat nitrot oikeassa suhteessa :smt005 Laitat kyseisen koktaalin hyvään paikkaan jossa tiedät varmuudella rottien olevan. Kyllä loppuu vikkelästi elämä näiltä siimahänniltä. Samaa sekoitusta voi käyttää tarvittaessa myös harakoille. Tämän on neuvonut eräs eläinlääkäri, jolla harakkaongelma oli ylitsepääsemätön. Vaan ei ole enää ongelmaa. Itse hävitin pihapiiristäni syksyllä harakkapopulaation, koska söivät jatkuvasti fasaaneiden ruoat. Vaan eivät enää. :smt023
Kristiina

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

No mulla on kanalassa semmossessa paikassa isossa laatikossa myrkkyä, mihin kanat ei pääse. Laatikkoon on tehty vaan rottien mentävä pyöreä aukko. Jonku aikaa se kelpas, nyttemmin se vaan täytetään kanan sapuskoilla. Eteisessä sisällä mulla on niitten tekemän kulkuaukon kohdalla samoin laatikko, mihin ei muut elukat pääse. Se oli täytetty mun kuivumassa olevilla jälkikepeillä kahteen kertaan. Tästä syystä mä sanoin, että ne pitää mua pilkkanaan.
Lossiin ne ei mene, kai niillä on joku haarukka millä onkivat herkut, koska lossat on useesti lauenneet ja syötävä kadonnu, vaikka olisin sitonu sen kiinni. Ketään ei kuitenkaan näy.
Mulla on sellanen minkkiloukku, joka on viritetty herkälle, sieltä samoin katoaa eväät ja se on laukastu, mutta ei ketään sisällä.
Mulla on kaks koiraa, jotka takuulla pistäs kissan poskeensa, joten kissaa mä en voi ottaa kuuden kissoihin tottumattoman koiran kanssa.
Ennenvanhaan mulla ei ollu ongelmaa, kun oli kaksi hyvin rottia lihvaavaa koiraa, mutta toinen on edesmenny ja toinen kuuro ja lähes sokee vanhus. Nykyset ei todellakaan tajua, että jonku kotona liikkuvan vois lihtiä.

Myrkyt mun on pakko pitää takuuvarmassa paikassa mihin koirat ei pääse.
Alkaa oikeesti keinot olla vähissä näitten hengissä selvinneitten rottien kanssa, ne on liian fiksuja mun yrityksille
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Jos niillä on selkeä kulkuaukko, niin onnistusiko virittää aukolle heti-tappavat conibearit? Tottahan kyllä varmaan yrittää väistää niitä laukaisuviiksiä, mutta kannattaa kokeilla jos sellaisia löytyy. Itse en ole noita rottien kanssa kokeillu, mutta toimii hyvin muiden pikkuhäiriköiden kanssa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Tirppa

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Onko kellään kokemusta freteistä rottien ja hiirien karkotuksessa? Olen kuullut, että pelkkä fretin vierailu asunnossa karkottaisi hiiret nurkista, ainakin osittain ellei kokonaan.
(Olen pyytänyt tuttavaltani fretin kakkaa, jotta saisin sitten tehtyä siitä kakkavettä jolla ajattelin kiertää koko talon ulkoseinustat läpi.)
Pitäisi kuulemma karkottaa jyrsijät nurkista...tehonnee myöskin rottiin.
On ainakin vaaraton/myrkytön kokeilu muita lemmikkejä silmällä pitäen :smt023
ann75

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Tirppa kirjoitti:Onko kellään kokemusta freteistä rottien ja hiirien karkotuksessa? Olen kuullut, että pelkkä fretin vierailu asunnossa karkottaisi hiiret nurkista, ainakin osittain ellei kokonaan.
(Olen pyytänyt tuttavaltani fretin kakkaa, jotta saisin sitten tehtyä siitä kakkavettä jolla ajattelin kiertää koko talon ulkoseinustat läpi.)
Pitäisi kuulemma karkottaa jyrsijät nurkista...tehonnee myöskin rottiin.
On ainakin vaaraton/myrkytön kokeilu muita lemmikkejä silmällä pitäen :smt023
Kerro Tirppa sit miten kävi! :smt005 kuvittelee isännän reimun jos kiertelisin kakkavesiämpärin kanssa ympäri taloa
emilia

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikki ja hyvää pyhien jatkoja :smt006

Minä joskus valitin sitä, että meillä asuu kanalassa lumikko.

Asuu edelleen, mutta tänä vuonna ei ole yhtään hiirtä eikä rottaa näkynyt. Edellisinä vuosina hiiriä on ollut sisälläkin olevissa loukuissa. Huonoina päivinä kahdessa loukussa yhtä aikaa, hiiriä on ollut oikein riesana, mutta nyt ei. En tiedä onko ko lumikko pistänyt poskeensa kaikki mitä on löytänyt. Munat ovat saaneet olla rauhassa koska nostin munintapesät korkeammalle ja pesiin pääsee vain lentämällä.

Ei muuta ko lumikkoa hankkimaan, en ole varma onko se syynä siihen ettei hiiriä ja rottia ole ollut.
Frida

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Frida »

One down - 20 (or so) more to go!

Yksi rotta on nyt vainaa. Isäntä sai sen loukulla (löysimme jostain vintin ylisiltä vanhan loukun, jolla lie piisameita tms. joskus loukutettu). Rotta oli yön aikana mennyt loukkuun. Tappamaan emme sitä pysty, joten kissa tuli apuun: loukun ovi vaan auki ja rotta hilpaisi hangelle, mistä Ville-kissa nappasi sen sekunnin murto-osassa, tappoi ja lähti juoksujalkaa kiikuttamaan saalistaan heinäladon uumeniin.

Saas nähdä meneekö tuonne loukkuun enää ketään tän yhden jälkeen.
kanamummo

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hmm... entäs jos antas kesyn fretin asua kanalassa? Laskeskelin tuosta fretinkakka- ja lumikkojutuista :smt002
Haittapuolena vaan taitaa olla fretin hinta :smt017
Rusina

Re: Rottaongelma?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tuo lumikkojuttu :smt049 vois olla ihan tosi, kyllä ne hiiret ja rotanpoikaset saavat pisteltyä poskeensa. Meillä asusteli aikoinaan kärppä kanalan liepeillä ja piti rottakantaa kurissa.

Kävisköhän fretinkakan sijasta minkin vastaava tuote???? :smt003 Sitä ainakin Pohjanmaalta löytyisi helpolla...
Vastaa Viestiin