Meilläkin inkivääriä menee mausteena ja teenä paljon, sitä on aina kotona. Mulla vasta yksi kesä kasvatusta takana mutta näin tein: inkivääristä , jossa näkyy itusilmuja, leikataan noin 1 cm palasia, mulla oli isompiakin, joissa siis pitää olla se itusilmu ja laitetaan multaan. Jos ostetussa inkiväärissä silmuja ei näy niin voi pitää valossa pöydällä kunnes alkaa näkyä. Itse etsin kaupasta sellaisen jossa niitä näkyi. Mulla oli luomui inkivääri mutta kyllä niitä silmuja näkee tavan inkiväärissäkin. Osan paloista laitoin mullan alle parin sentin syvyyteen ja osan jätin pintaan ja peittelin ohuelti mutta pala näkyi selv'ästi. Kumpikin tapa toimi hyvin. Laiton viime vuonna palat valmiiksi isoon ruukkuun jossa olivat koko kesän, tänä vuonna kasvatan niitä enemmän joten laitan palaset pienempiin ruukkuihin ja istutan sitten isompaan 10 litran ämpäriin kun vien kasvariin. Viime vuotinen kasvoi 5 l ruukussa ja siihen laitan palasia varuiksi tänäkin vuonna. Palasia oli ruukussa 4 tai 5.
Itäminen kesti tuskastuttavan kauan ja kasvu oli muutenkin hidasta, kasvarissa oli mulla kesän, sinne meni kun hallavaara oli ohi. Multa ruukussa oli puutarhamultaa pussista ja lannoituksena kastelulannoitetta silloin kun tomaatitkin sitä sai. Kasvatus kestää kauan , noin 8 kk joten nyt on hyvä aloitta tai helmikuussaa,olin viime vuonna myöhässä ja taisin aliottaa vasta maaliskuun alussa mutta hyvin meni, varmaan kun kesä oli niin lämmin.
Sadon korjasin joskus syyskuun lopussa ja sato meni sellaisenaa pakastimeen josta se on jo syöty. Huomenna käyn kaupasta omani hakemassa. Osan sadosta olisi varmaan voinut kylvää mutta sitä oli niin vähän että kaikki meni syöntiin, enkä tiedä miten sen olisi säilyttänyt että olisi pysynyt hyvänä.
Ehdottomasti kannattaa kokeilla!
Muoks; vesilasissa olevaan peukalon kokoiseen omakasvatettuun bataattiin tulossa itusilmuja

Luulin että kestää paljon pidempään, voi olla että olen taimien kanssa lirissä vielä mutta katsotaan nyt ensin tuleeko sieltä taimia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri