Taimiturinat 2018

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Uusi vuosi, uusi ketju taimiturinoille! :smt001

Kävin just Isoäidin kasvit ry:n nettikaupassa. Olisin katsellut mitä on tarjolla, suunnitellut uutta kasvukautta ja mahdollisesti jo tilannutkin. Näkyy olevan nettikauppa kiinni tammikuun puoleen väliin. Tietääkö kukaan muita hyviä siementen (netti)kauppoja? Mistä yleensä ostatte siemenenne? Mä oon jo vuosiksi jämähtänyt tuohon Isoäidin kasvit -kauppaan, mutta voisihan sitä muuallekin vilkuilla.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Ehdit ekaks! Kotimaisista maatiainen ja hyötykasviyhdistys ovat myös hyviä. Mä käytän yleensä virolaista seemnemaailm.ee,
hinnat ovat edulliset, valikoima laaja, varsinkin mun suosikkien, tomaattien suhteen. Sivut myös suomeksi, tosin suurin osa
tomaateista on venäjänkielisissä pusseissa mutta google kääntäjän avulla olen selvinnyt hyvin. Toinen tomaattisivusto on
http://www.tomatoeden.com/, sielläkin mun heikkouksia, tomaatteja.
Ostin alennusmyynnistä sellaisen 8-neliöisen halpiskasvarin, jossa vihreä huppupäällys. Saan sen tohon talon taaksen sähkön
ulottuville ja sinne mahtuu sitten alkukasvatuksen jälkeen niitä "ylimääräisiä" kasveja. Isoon kasvihuoneeseen kasvimaalle
vien kasvit vasta kun ilmat ovat suotuisat.
Kasvimaa pienenee radikaalisti. Teen "lavakauluksen" traktorin peräkärryn vanhoista sivulaidoista, täytän alan ensin
sanomalehtipapereilla, ettei rikat nouse. Sitten vähän oksia ja muita risuja, hevonpeetä ja kanalan pehkuja, ja päälle
seulottua multaa kasvimaalta ja bokashimultaa. Jos en ylety reunoilta kurkottamaan keskelle asti, laitan jonkinsortin käytävän
sinne keskelle.
Kasvimaan ongelma on koko meidän tässä olon ajan ollut valtava siemenpankki. Mitä tahansa rikkaruohoa nousee vaikka
mitä tekisi. Kasvimaa oli joskus isovanhempien mansikkamaa, ja sen jälkeen, ennen meidän tänne tuloa, ihan joutomaata
puuntaimineen vuosikymmenien ajan.
Valkosipulit taitaa olla kaikki edesmenneitä vedessä seisomisen vuoksi. Katsotaan nyt.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos vinkeistä, kaisumaria! Täytyy selailla noita.

Mulla on ollut käytössä muutama puutavaralla reunustettu kohopenkki, lähinnä yrteille, kesäkurpitsoille ja lehtikaalille. Ne oon kasannut suunnilleen tuohon tapaan: sanomalehteä pohjalle, kananlantakompostia väliin ja tavallista multaa päälle. Tosi näppäriä. Rikkaruohoja on meilläkin ongelmaksi asti tavallisella kasvimaalla, mutta sitäkin suurempi ongelma on savimaa, joka oli varsinkin viime- ja toissakesänä tosi hankala, koska vettä satoi niin paljon. Perunat uivat syksyllä savivellissä (ihmeen hyvälaatuisia yllättäen silti, mutta ikävä nostaa). Uusi maa-artisokkaistutus meni pieleen märkyyden vuoksi. Ne suorastaan hukkuivat lopulta. Olihan siellä mukuloita mutta ihan läpikuultavia ja oudon hajuisia. Ei niitä voinut käyttää. Onneksi vanhassa kasvustossa toisaalla, vähän kuivemmassa paikassa oli ihan mukavasti mukuloita. Valkosipulit laitoin syksyllä laidalliseen kohopenkkiin, missä oli aiemmin kesäkurpitsat. Oli niin märkää, etten halunnut niitä laittaa kasvimaalle. En ole käynyt katsomassa mitä niille kuuluu. Toivottavasti eivät ole vielä itäneet lämpimän sään vuoksi.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on noin 100 homeista pientä heinäpaalia, osa menee katteeksi mutta ylikin jää rutkasti. Ideoita mitä niille tekisi? Kohopenkkejä? Jotenkin ne pitäisi puutarhaan hyötykäyttöön saada.
Tänään kylvän lisää chiliä ja muutama tomaatinsiemenkin menee multaan. Kaikki siemenet on jo hankittu, kasvivalot viritetty, tästä se alkaa :bounce: .
Tänä vuonna jätän paprikan ja maissin pois. Maissi ei ole parina kesänä tuottanut juurikaan satoa ja vie paljon tilaa kasvimaalla ja paprikatkin vie aika paljon tilaa ja sato tulee myöhään ja mun kasvari on pieni, vain 10 neliöä. Muutenkin laitan aikaisia lajikkeita kaikesta, satoa pitää saada reilusti enemmän kuin viime vuonna.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eiks niitä heinäpaaleja just kannatakin käyttää kohopenkkeihin? Muistelen että jossain Strömsössä vai oliko SVT:n Puutarhatiistaissa
(tai Trädgårdstiden se taitaa nykyään olla) rakennettu ihan tollasten paalien päälle vihannesmaa. Sinne vaan paaliin reikiä, multaa ja
taimet siihen reikään.

Mä odotan vielä pari päivää ekojen kylvöjen kanssa, sitten se lähtee! Siemeniä on, jopa lämpömatto idätykseen, valoja ja vanhaa
kylvömultaa. Olisin niin halunnut kokeilla Kekkilän Professional-kasvuturvetta, joka on kuulemma parasta, mutta isännän välilevy-
pullahdukset estää toistaiseksi pidemmät noutomatkat eli automatkat, ei voi istua.

Yritän nyt tehdä kaiken fiksusti. Paprika, munakoiso, chilit, ananaskirsikka ensin, tomaateista amppelit, kirsikat ja puskat ensin että saa
aikaista satoa, sitten nopeat muut (60 päivää) ja viimeksi "talvitomaatit". Laminointilaite hankittu, teen nimikylttejä ja kiinnitän ne taimiin. Tähän asti
ollut kaikenlaisia lusikoita, lippuja ja lappuja maassa ja tukilangoissa mutta aina menee kuitenkin sekaisin, viimeistään istutuksessa kun joka rakoon pitää
vielä jotain tunkea.

Viime "kesänä" sain kuusi maissintähkää, niin pieniä etteivät edes kanoille kelvanneet.Ne on tosin helppo toukokuussa idättää kylmässä kasvarissa.
Meinaan ainakin yhden pavun laittaa johonkin kasvihuoneeseen ja hajuherneitä kans.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä en ole vielä kylvänyt. Ajattelin loppukuusta aloitella.
Heinäpaaleistahan saa aivan mahtavat kohopenkit.
Luonnonmukaiset reunat ainakin.

Mä olen ajatellu sellaista myös.mut pienistä pahnapaaleista.
Mut niitä ei meilläpäin ainakaan tunnu olevan kenelläkään.

Hauska nähdä millainen kasvukausi tulee.
Rusakko oli käyny kartottamassa tarjonnan. Kaikki omenapuut oli tutkittu ja mustikkapensaat.
Mitään ei vielä ollu syöty kuitenkaan. :smt038
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Luin että perunaa voi kasvattaa nurmikolla paksun olkikatteen alla, onnistuisiko heinällä? Onko kukaan kasvattanut noin?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen. Nimenomaan pilaantuneella heinällä kokeillu. Joutuu tarkkaileen,et heinäkerros on tarpeeksi paksu.
Ettei perunat viherry. Tulee puhtaita perunoita kyllä.
Ja istutus on helppoa, Mulla oli semmonen joutoalue,minkä jyrsimellä vähän rikoin pinnasta.
Levittelin perunat ja sitten heinää n. 10cm päälle.
Muutaman kerran lisäilin kesän mittaan.

Maa pehmis hienosti siellä alla seuraavaa vuotta varten. Sato oli puhdasta ja kuivuus ei vaivannu.
Tietenkin heinänsiemeniä tippuu ja saattavat itää,mut helppo ne on sit poistaa syksyllä. :smt006
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

rilla miten istutit? Perunat maahan ja heinät päälle vai kaivoitko perunoille kolon heinäkatteeseen? Vai laitoitko heinäkatteen jo edellisenä syksynä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Keväällä pehmitin jyrsimellä pikkuisen maanpintaa.
Siis aivan joutomaana ollutta. Rikkaruohoa puski.
Sit rahtasin ensi ison kasan heinää viereen.
Otin vähän yli-itäneitä perunoita ja levitin alueelle.

Jos sattui hyvälle paikalle peruna,niin kuopasin vähän koloa.
Suurin osa jäi ihan vaan maan pinnalle.
Muistaakseni heittelin vähän puolilahoo kompostia sekaan.

Sitte vaan levitin heinää. Pöyhyn pikkusen,ettei jääny kauheen tiiviiks.
Jotai pikkurisujakin sinne meni mukana.

Aikaa kului,mitään ei näkyny. Mä tein niinku tenavat ja kaivelin ja tutkin tilannetta.
Juuria oli ja versonalkuja. Aikansa meni ennenkuin tulivat pintaan. Mut sitten se olikin voittokulkua.
Kehittyivät komeasti.

Pari kertaa satoi ihan hyvin,ennenkuin olivat pinnassa.
En kastellut kertaakaan,vaikka oli melko kuiva kesä!
Heinää lisäsin pari kertaa ja vein samaan kadotukseen ruohonleikkurin silppuakin.
Tosin aika vähän.

Sadonkorjuu oli helppoa. Vedin heinää sivuun ja keräsin perunat.
Joitain isoja rikkakasveja kasvoi läpi.mut suhteellisen helposti irtosivat.

Syksyllä kasasin jäljellä olevan lahoheinän ja käänsin maan. Matoja oli kyllä hyvin.
Levitin talveks heinän takasin suojaksi.
Seuraavana kesänä istutin erilaisia kaaleja ja lannoitin lisää.
Heinää en poistanut.

Tulis oli melko hyvä. Mut sateisen kesän takia etanat oli ongelma.
Mut perunaan ne ei sillai iske kun kaaleihin.

Melkein kaikkea täytyy kokeilla! :smt038
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tilasin sitten kaikki siemenet Hyötykasviyhdistyksestä. Tulivat nopeasti, posti toi eilen. Ilahduttavasti kaikissa pusseissa oli tarkkaa tietoa esim. kylvölämpötiloista ja muutenkin hyvin seikkaperäiset ohjeet. Tilasin pitkästä aikaa myös chilin siemeniä eli helmikuussa aloitan kylvöt niillä. :smt038
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Hyötykasviyhdistykseltä tilaan paljon siemeniä ja Exotic gardenilta. Tänä vuonna aukon yrittää kasvattaa papuja. Viime kesä oli niin hitsin kylmä ja sateinen että vaikka anopin kanssa kummatkin istutettiin toista sataa papua vain muutama kasvoi, mutta sanoa ei tullut yhtään. Miten kannattaisi kasvimaa suojata kanoilta ja ankoilta?
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Aidalla. Meillä 120 cm korkeaa puutarhaverkkoa, tähän mennessä pitänyt kanat oikealla puolelle. Eivät ole tulleet yli mutta löytävät jokaisen kolon josta pääsee ali, eli aita tiiviisti maata vasten. Monta vuotta mentiin ilman aitaa ja hyvin meni kunnes eräänä keväänä nyppivät lähes kaikki juuri itäneet taimet parempiin nokkiin.
Pakko kokeilla tuota perunanviljelyä heinän alla, hyvä pieni joutomaapläntti kasvimaan vierellä odottaa heinäkatetta, onneksi sekin pläntti aidan sisällä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Rusakko on taas kierrellyt. :smt027
Borgovskajan alaoksia ainakin on napsinut.
Kaikkia puita en pääse tarkistaan,kun en huonon jalkani kanssa pääse tuonne hankeen.

Onneksi ei kovin pikkuomenapuita edes ole. Mut 1 nuori päärynäpuu on vaarassa. Ja viimekesäinen luumupuu.
Alaoksat nois oenapuissa ei haittaa. Saavat syödäkin. Aion jokatapauksessa leikkoa niitä pois,kun on niin vaikea oksien alta leikata nurmikkoa tai kitkeä.

Osa lumista suli pois kun satoi vettä. Saa nähdä miten kasvien suoja pysyy.
Pelkään jääpoltetta ja jos kaikki sulaa liian aikaisin,niin tappioita tulee.

Mut puutarhurin täytyy olla optimisti. Ja menetettyjen tilalle on aina paikka uusille. :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä lähti käytännöllisesti katsoen kaikki lumet vesisadejakson aikana. Nyt sataa vettä ja räntää. Hedelmäpuissa ei meillä ole tänä talvena pupuverkkoja. Ne kertakaikkiaan unohtui laittaa, kun oli muita kiireitä. Kun lopulta muistettiin, päätettiin jättää puut tällä kertaa ilman verkkoja. Saas nähdä miten käy.

Kirjoittelen taas joulutähdestäni, jos jotakuta muutakin kuin itseäni tämä kiinnostaisi. Kertausta: sain sen 2015 jouluna lahjaksi. Oli vielä helmi-maaliskuussa 2016 niin hyvinvoiva, että istutin sen uuteen ruukkuun ravinteikkaaseen multaan. Kasvoi pensasmaisen kauniiksi kesällä 2016. Pimeäkausi hoitui samalla ikkunalaudalla: lumeton loppuvuosi, ei ulkovaloja, huoneessa valot vain harvoin. Aloitti kukinnan uudelleen vuodenvaihteessa 2016/2017 ja kukinnasta tuli komea. Siitä kuva edellisvuoden taimiturinoissa.

Tilanne nyt. Kasvanut kovasti leveyttä kahteen suuntaan. Pimeäkausi hoitui samoin kun edellisenä syksynä. N. kk ennen joulua 2017 alkoivat latvalehdet punertaa. Jouluaattona siinä oli yksi kaunis 'kukka' ja muutama pienempi esiintymä punertavia lehtiä oksien kärjissä. Kuva jouluaatolta:
Kuva

Pari viikkoa sitten joulutähti jotenkin väsähti ja alkoi nopeasti ränsistyä, lähinnä huoneen puolelta. (En ole edelleenkään sitä kääntänyt tai vaihtanut sen paikkaa.) Viikko sitten nostin sen varovasti isompaan ruukkuun ja laitoin täytteeksi lannoitettua kukkamultaa. Nyt odottelen toipuuko kasvi vai jatkuuko ränsistyminen. Kasvi näytti tältä (kuva alla) heti ruukunvaihdon jälkeen. Näyttää edelleen samalta, vain maisema takana on muuttunut eli lumi puuttuu. :smt003
Kuva

Joulutähti on pudottanut välillä paljonkin lehtiä ja kasvattanut sitten uusia. Lannoitusta olen antanut kukinnan alettua ja keväällä, kesälläkin vähän. Tykkään siitä tosi paljon, nytkin vaikka se on noin harvalehtinen. Toivon kovasti, että se edelleen selviää.
Vastaa Viestiin