Taimiturinat 2018

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SiniS

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Voi kevät tule jo! Täällä on vielä reilu puoli metriä lunta, kevät on semmoisen kolmisen viikkoa myöhässä. Taimet kasvaa hurjaa vauhtia, tällä tahdilla mä olen ihan just niiden kanssa hätää kärsimässä, kun ei niitä vielä saa pihalle.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tänään istutin orvokit partsille ja tässäpä samalla testaan tätä aijaan kuvajemmaa...
Kuva
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jankkaan vielä bataatista, onko hajua taimivälistä? Koulin taimet isompiin ruukkuihin ja vajaa 10 senttisissä taimissa oli jo bataattien alkuja :smt048
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Jankkaa vaan Maattari, jos joku vaikka osaisi vastata. :) Bataatti on kiinnostava. Aika lupaavalta kuulostaa kun alkuja on jo näkyvissä. Kerro sitten miten bataattiprojekti etenee ja onnistuu.

Mä sen sijaan jankkaan joulutähdestäni. :smt005 Joulutähti selvisi hyvin tammikuun lopun ruukunvaihdosta. Siinä on nyt suunnilleen yhtä paljon punaisia kuin vihreitä lehtiä. Oksat ovat käppyräisiä ja melko harvalehtisiä. Uusia pieniä lehdenalkuja on vaikka millä mitalla. Noin kuukausi sitten yksi pitkä kukkiva sivuoksa repeytyi poikki omasta painostaan. Laitoin oksan maljakkoon. Nyt siinä on juuren alut! Mun on tietysti ihan pakko kokeilla saanko pistokkaan kasvamaan. Istutan sen multaan kunhan ehdin.

Chilit ovat kasvaneet tosi hyvin ja yllättävän suureksi jo. Tomaatit ovat aika heiveröisiä, jostain syystä. Kaikki tomaatinsiemenet ei itäneet.
Goodman

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tomaatin taimien kasvatukseen kaipaisin neuvoja. Taimet ovat venahtaneet n.15 cm pituisiksi aurinkoisella ikkunalla, mutta ovat melko heiveröisen näköisiä. Miten niistä saisi sellaisia tummanvihreitä ja rotevia niinkuin taimiliikkeissä keväisin?
Lannoitus, valaistus, lämpötila??? Kasvihuoneeseen ehkä kuukauden kuluttua.
”Karaistuvatko” taimet, jos kantaa ne päivisin ulos ja onko suora auringonvalo silloin liian voimakasta?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kouli syvempään, kasvata viileässä ja valoisassa. Karaistuvat kyllä jos viet päiväksi kasvariin, jos oikein aurinkoista ja valoisaa voi vähän varjostaa ekoina päivinä.
Sitten hyvä puoli: honteloiksi venähtäneistä taimistakin tulee hyvä sato vaikka ei juuri tekisi mitään, istuttaa ne vaan syvälle sitten kun on aika siirtää kasvariin, vartta vaan reilusti rullalle mullan alle :smt023 Harvemmin kotikasvatetut taimet näyttävät yhtä tanakoilta kuin taimiliikkeessä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Maattari, bataateilla sama taimiväli kun perunoilla, meillä oli bataateissa aikoinaan, pari vuotta sitten, n. 30 cm.
Jatkohoito, kastelu ja suojaus jäi retuperälle, siksi saatiin bataatin makuisia porkkanoita.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiitos :smt006 Mä niin odotan jo bataattien sadonkorjuuta :smt118 vaikka kaikki voikin vielä mennä pieleen.
Kaisumaria, miten aloitit kasvatuksen, laittamalla mukulan lasiin ja otit siitä pistokkaita vai miten? Mä ostin valmiit taimet mutta ensi vuodeksi voisi jollain halvemmalla systeemillä koittaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä laitettiin kokonaiset bataatit pitkittäin multaan, noin puolet mullan alla. Ekaks kasteltiin suihkuttamalla ja kun ilmestyi
kunnon silmut niihin silmiin, niin kasteltiin myös multaa. Kun ne versot kasvoi köynnöksiksi niin leikattiin ja laitettiin veteen juurtumaan
ja juurien kanssa sitten multaan. Lannoitettiinkin loppuvaiheessa.

Kannattaa aloittaa ajoissa toi homma, me aloitetttiin maaliskuussa Kotipuutarha-lehden jutun mukaan ja taisi olla hieman liian myöhään.
Ai niin, istutuksen aikoihin sitten leikattiin ne emobataatit osiin niin että jokaiseen jäi ainakin yksi verso. Ja maassa sitten harsoa suojaksi
melkein koko kesäksi.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kun bataatit oli istutettu maahan varsinaisella kasvupaikalleen kasvatitko maata pitkin vai tukea pitkin ylös?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Goodman, mä olen tehnyt tomaatintaimien kanssa sillä tavalla, että kun kyvömullassa purkeissa itäneet tomaatit ovat n. 20 cm pitkiä, istutan ne ämpäreihin lannoitettuun multaan. Niin kuin Maattari sanoi, hontelo varsi reilusti mullan alle. Taimi tekee varteen uusia juuria. En ole tosin laittanut vartta rullalle vaan suorana mutta syvään multaan. Sitten olen vienyt ämpärit aamuauringon puoleiselle kuistille. Lämpötila n. 18, paljon ikkunoita mutta suurimman osan päivästä ei paista suoraan. Karaisun olen tehnyt toukokuun lopulla kantamalla ämpäreitä ees taas kasvariin ja takaisin kuistille. Ensin vain muutama tunti päivässä kasvarissa, jotta tottuvat vähitellen auringon paahteeseen. Viikon parin päästä, vähän säistä riippuen, jätän ne sinne kokonaan. Lisälannoitusta (lannoitetun mullan lisäksi) annan vasta kun taimet ovat kasvarissa hyvässä kasvuvauhdissa.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Maattari, maata pitkin ne meillä kasvoi, ei siis tullut mieleenkään että olis kenties pitänyt tukia laittaa. Toisaalta ei ne maassa enää niin kovin
pitkiä varsia tehnetkään, alkoi kasvaa uusia varsia maasta.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ensi talven ihmisten nokkoset kerätty ja säilötty. Tästä se satokausi alkaa :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä olen käyttänyt uutta satoa pari kertaa ruoanlaitossa: ruohosipulia ja rakuunaa. Rakuuna talvehti penkissä hyvin ja tekee jo makoisia versoja. Ruohosipuli kukkii kohta. Silppusin molempia yrttejä viime satokauden viimeisten punajuurten ja vuohenjuuston kanssa piiraaseen. Nam! Kiitos muistutuksesta Maattari: nokkonen onkin nyt parhaimmillaan. Oiskohan huomenna nokkoslettujen paistopäivä... :smt001

Meillä on laitettu perunat maahan tänään. Ei kyllä mitenkään mun ansiota. Mies oli ryhtynyt toimiin ja kääntänyt maan eilen, ja tänään maan lämmettyä sitten perunat multaan. Seuraavaksi kylvetään porkkanat, palsternakka ja tilli. Sää on kesäinen; nyt nautitaan. :sunny:
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Lämmintä on täällä Ylä-Savossakin,tänään +25.
Toissa päivänä kynnin pottumaan lämpiämään.En vielä laita pottua maahan vaikka on hyvät kelit,jos tämä lämpö jatkuu kuun loppupuolelle niin tulee taimelle.Sitten kesäkuun alussa voi tulla yöpakkasiakin.Kylmä hallayö usein toiveet maahan lyö.
Pitkästä aikaa sain Van Gogh perunaa.Kymmenen vuotta sitten se oli yleinen lajike ja sitten se on harvinaistunut.On hyvä jauhoinen peruna,varhainen lajike.
Vastaa Viestiin