Taimiturinat 2016

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla taitaa pikkuhiljaa tulla kiirus kasvarin kanssa. Siis sähkötön se on, eli ei voi vielä vähään aikaan viedä mitään, mutta jotain ruukkuja siellä
on ollut talvehtimassa. Ne pitäis tsekata, samoin vähän bokashimultaa työntää istutuskoloihin.
Mulla on mustalla muovilla peitetty ton maapohjaisen kasvarin pinta vielä ainakin vuoden ajan, joten on vaan reikiä muovissa, joihin
istutan tomskut ja muut.

Ensimmäistä kertaa olen onnistunut rajoittamaan kasvatettavien määrää, laitoin ainostaan yhteen 24-ruukkuiseen istutusastiaan siemeniä.
Vanhimmat olivat yli 10 vuotta vanhoja, joten meni aina pari per ruukkuu. Kaikki kuitenkin nousivat, ja tomskut olen jo laittanut suurempiin
ruukkuihin. Latva-artisokkaakin taas kokeilen, ja jos kasvaa, yritän talvettaa sitä ruukuissa.
Tulee ainakin sen verran tomaatintaimia, että on taas joitakin tomaatteja kasvimaahan laitettava. Jos ei tule kovin vetinen kesä, niin niistäkin saa ihan hyvän sadon.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

:smt006 Mites teidän talvivalkkarit? Setäni vaimo soitti juuri. Olivat ihmetelleet kun ei mitään ole vielä noussut maasta
ylös vaikka viime vuonna sato oli runsas. Maata oli vähän kuokittu ja kaikki, siis KAIKKI, olivat mädäntyneet.!
Olen omiakin katsellut vähän sillä silmällä, eipä näy kun pari piippaa vasta. En kuitenkaan ala kaivamaan, odotan rauhassa
ja sitten joskus laitan kesävalkkaria tulemaan jos ei noita nouse. Samalla pläntillä kasvaa ilmasipulia, jossa on jo ihan käyttövalmiita
varsia, eli ei kai liika märkyys ole syynä. :smt017
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

On niitä ylhäällä! Onneksi en lähtenyt kuokan kanssa kaivelemaan. :smt054
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
rilla

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on talvivalkosipuleista n.70 prosenttia mädäntyny,
Samoin viimesyksynä istutetut tulppaanit. :smt012

Ja mitä muuta vielä löytyy. Täällä ainakin se kova pakkanen tuli paljaaseen märkään maahan. :smt009
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Voi ei! Varmaan sama juttu mun sedän valkkareilla. Lupasin taas syksyllä antaa uudet valkosipulit istutukseen. Täällä kaikki
krookukset on jonnekin hävinnyt, tulppaaneista taitaa nousta lehtiä. En ole vielä edes katsonut kaikkea.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on muurahaisia mansikkamaalla. Maa on katettu mansikkakankaalla. Onko kukaan torjunut murkkuja funlightilla? Pitääkö se laimentaa? Paljonko sitä laitetaan? Kasteltu on mutta ei tunnu auttavan. Vai olisiko joku muu aine mitä laittaa?
Täällä talvivalkkarit selvisivät hyvin mutta mansikat paleltuivat kaikki sekä viiniköynnökset :smt010
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Moi Maattari :smt006 Mitä lajiketta sun viiniköynnökset olivat? Ootko pitänyt kasvarissa?
Mä ostin ekan viiniköynnöksen zilgan viime syksynä ja en laittanut kasvariin. Luotan kun
mainostavat sen kestävän koviakin pakkasia. Suojasin pakkaspeitteellä hyvin ja elossa
näyttäs olevan.
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Kananen8

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Mä istutin kerran 2 ruukkua Järvikylän kanelibasilikaa ( eli ruokakaupasta saatavia ) ja aluksi näytti kovin hintelältä, kun otin pakkauksesta: vaikka muuten oli niin komean näköistä, ilman pakkauksen tukea, vaaleat varret repsotti surkeasti... MUTTA kun istutin aurinkoiselle kumpareelle, ja peitin varret turpeella - kalkittu ja peruslannoitettu turve on basilikalle paras, tai sitten lanta! - ei mennyt kauan, kun molemmista basilikoista kasvoi isot, pallomaiset pensaat, jossa oli puumainen varsi. Sitten kun oli kuivempaa ne kukkivat erittäin runsaasti, ja houkuttelivat mehiläisiä ja perhosia liilan sävyisin, tuoksuvin kukin - kauniin näköistä!! Kylmää ja kosteaa basilika ei siis siedä... maa ei saa olla liian märkä ja kylmä, pitää olla täysin aurinkoinen ja ilmava kasvupaikka. Sitten kasvaa nopeasti ja runsaasti, vaikka istuttaisit vasta kesällä, ja yhdestäkin taimesta voi tulla jopa puolen metrin korkuinen ja tuuhea.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Moi Böödi, pitkästä aikaa :smt006 :smt006
Mun viinit olivat summer sweet ja spulga, olivat lämmittämättömässä kasvarissa, ja ovat edelleen jos vielä vaikka lähtisivät vaikka en kyllä usko.
Zilga oli monta vuotta ulkona, kasvoi hyvin kunnes remonttimiehet ajoivat sen yli, eikä se siitä toipunut.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Älä vielä Maattari menetä toivoasi viiniköynnösten suhteen, aika kuolleelta toi munkin
näytti aluks. Mä ostin jokuaika sitten saavissa olevan viiniköynnöksen, myyjä ei muista lajia
ja kertoi ettei juuristo saa jäätyä on talvettanut sen kellarissa. Emokasvista on juurruttanut
ton saavissa olevan viinin ja on tehnyt jo satoa. Täytyy metsästää tietoa mitä lajikkeita on
Suomessa ollut 20v sitten. Siinä sitä taas itelleen harmia lisäs et saa talvetettua sen hengissä :smt003
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
onnikas

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Me saatiin just kasvihuone kunnostettua. Ostin sinne valmiita taimia ja ne on nyt istutettu. Kesäkukat on ostettu ja keijunmekkoja olen siemenestä kasvatellut. Nyt pitää vaan kärsivällisesti hoitaa niin jospa ne vaikka joskus olisivat kukkivan kokoisia. Kasvihuoneeseen tuli erilaisia tomaatteja, kurkkua ja kesäkurpitsaa. Vielä olisi tilaa jollekin. Ideoita?
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Noista viiniköynnöksistä löytyy mukavaa tietoa sivustolta www.omenakumpu.com. Yksi hyvä ja helppolukuinen puutarhakirja on Luonnon kaunis pihapiiri kustantaja Paasilinna 2014. :smt045
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiitos linkistä haahkaherra. Tiedätkö toimiiko tuo paikka vielä, olisi ihan ajomatkan päässä ja paljon mielenkiintoisia rypäleitä näytti olevan?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

En ole aivan varma mutta itse olin kaksi vuotta sitten taimistolla ja sain maistaa 14-rypälelajiketta taimistolla. Omistaja Ari Markkulan yhteystiedot voisi ehkä selvittää numerotiedustelusta. Huom. Kaikki rypälelajikkeet olivat avomaalla!!! :smt024
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Onko kukaan hankkinut nyt tuolta taimistolta noita viinirypäleitä tai erikoispuita?? Tuossa (Paasilinna) puutarha-kirjassa on muuten myös esimerkiksi kalalammikon tekemiseen vinkkejä, sekä linnunpönttöjen mitat selkeässä taulukkomuodossa. Nyt noilla mitoilla voi jokainen osallistua tuohon valtakunnalliseen linnunpönttökampanjaan tekemällä mieleisensä pöntön :smt041 :smt023
Vastaa Viestiin