Taimiturinat 2016

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hulda

Re: Taimiturinat 2016Myskikurpitsa.

Viesti Kirjoittaja hulda »

Kuinka on tänävuonna ollut myskikurpitsaa teillä kasvamassa.Minä olen onnekas kun pääsen maistelemaan tänävuonna tuota kurpitsaa.
Kasvihuoneessa kasvoi vanhassa penkissä missä viimevuonna kasvoi peruna.Kurpitsoita tulee 5 kappaletta nyt ovat noin kilon painoisia.
:smt038
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kurpitsat valtaavat koko kasvimaan ja koko lähitienoon, voiko tai pitäisikö niiden varsia pätkiä?
Mulla on kasvarissa muutama myskurpitsan taimi, vain yksi tekee hedelmää. Avomaalla kanssa muutama ja sieltä tulossa neljä myskiä. Yksi on valtava, yli kolme kiloa muut normeja puolitoista kiloisia. Ei taida myskikurpitsa tehdä kunnollista siitepölyä viileässä, olen kaikki alut kyllä hedelmöittänyt mutta siitepölyä on ollut vähän tai ei ollenkaan. Ei ollut tämäkään kesä suosiollinen kurpitsoille täällä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Annir85

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

:smt006 Moikka
Istutin kanankakkakasaan kaksi kurpitsan tainta. Aluksi tuntui etteivät kasva juuri ollenkaan, mutta heinäkuun puolenvälin jälkeen kasvu räjähti. Koko kakkakasa on hienosti piilossa ja kovin on levinnyt jo muuallekin. Mutta... mulla ei ole hajuakaan mikä kurpitsa se on. Ostin taimet kasvihuoneelta, mutten muistanut kysyä mitä ne ovat :smt012
Eli osaisko joku auttaa? Viisi koripallosta isompaa keltaista möllykkää tuolla turpoaa päivä päivältä isommaksi ja isommaksi. Koska ne kuuluu korjata talteen? Entä onko kellään hyviä ja helppoja ohjeita kurpitsojen varalle :smt016 ??
En ole ennen kurpitsojen kanssa onnistunut taimivaihetta pidemmälle, nyt luonas :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä korjaan kurpitsat ekan hallayön jälkeen.
Kurpitsasosekeittoa, lohkoina uunissa hunajan ja suolan kanssa, soseena perunamuusin tapaan, suikaleina wokissa, puolikkaat täytettyinä hyvällä valinnaisella sörsselillä ja uuniin (toki riippuu vähän kurpitsan koosta, mä kasvatan sellaisia max 3kg) nam!!!!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Annir85

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Hienoa, kiitos infosta Maattari :smt003
Täytyypä valmistautua henkisesti kurpitsojen korjaamiseen, ei millään malttais kun ne on niin hienoja möllyköitä!
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

On muuten mielenkiintoista todeta, että kun jättiläispandojen takia istutetaan Suomeen ainakin neljää bambulajia niin ainakin fasaanitarhoihin löytyy tulevaisuudessa toivottavasti kestävää istutettavaa. Kun laittaa hakusanaksi esimerkiksi googlesta Ähtäriin bambua, niin aika mielenkiintoisia lajeja löytyy. Kuten pandat myös bambut ja monet fasaanilajit ovat kotoisin Kiinasta. Kuinka paljon olette istutelleet yleensä bambuja pihalle tai tarhoihin!? Lajeja kääpiöbambuista kuten (Sasa minima) ja (Sasa kuriliensis) sai ainakin muutamia vuosia sitten ostaa Turun kasvitieteellisestä puutarhasta ja Ex-ylipuutarhuri Arno Kasvi kirjoitti näistä myös kirjassa Puutarhasi parhaaksi (tammi 1996). Joillakin hakusanoilla löytyy myös bambuja myytävänä eri taimistoilta kuten Muhevainen, Kauppila, jne! :smt024 :-"
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minkälaisia satoja olette tänä vuonna saaneet? Meillä tuli mansikkaa, luumua ja kirsikoita huonosti. Tomaatit kehittyivät hitaasti, vauhdikkaan taimivaiheen jälkeen. Sato jäi keskinkertaiseksi, tai jopa alle (en oo viime vuosina jaksanut punnita enää satoja, kuten ennen vanhaan tein, arvioin vain näppituntumalla). Pensasmustikkaa ja viinimarjoja oli aika hyvin, karviaisia ja omppuja tosi hyvin. Lähes aina varma kesäkurpitsa tuotti mainion sadon kananlantakompostipedillä. Juureksille sateinen kesä tuntui sopivan: tuli ennätyssuuret punajuuret ja porkkanat, perunakin onnistui yllättävän hyvin. Halkeilleita porkkanoita on tosin ollut aika paljon. Johtuneeko sateista vai jostain muusta. Ekaa kertaa kokeilemani palsternakka ja lehtikaali onnistuvat tosi hyvin! Niitä laitan jatkossakin. Sipuleista tuli suurempia kuin koskaan ennen meillä ja näyttäisivät, ainakin toistaiseksi, varastoituvankin hyvin. Oregano ja timjami tekivät hyvin kasvustoa; toivottavasti selviävät talven yli. Basilikaa en sitten kylvänytkään ollenkaan. Tuolla ne siemenet ovat vieläkin laatikossa odottamassa... :oops:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mansikkamaa on uusi joten siitä vain vähän satoa. Kuukausimansikkaa tuli hyvin. Luumuja keskinkertaisesti, viinimarjoja normaali määrä ja omppuja paljon. Saskatoonia tulee vuosi vuodelta enemmän, nyt riitti vähän pakastimeenkin. Tyrniä tuli huonosti mutta puskia on aivan liikaa joten osa sadosta jäi siltikin poimimatta. Viinirypäleitä tuli kaksi pientä terttua uudesta taimesta. vattupuskat uusia, ei satoa. Jänikset söivät karhunvadelmat viime talvena, ei satoa mutta uutta kasvustoa pukkaa. Tomaattia tuli paljon, jopa ulkona kasvavat tekivät kamalasta kesästä huolimatta hyvän sadon. Kurkkua tuli huonosti sekä kasvarissa että avomaalla. Avomaalla kaikki taimet paitsi yksi kuolivat kylmään alkukesällä. Tämä yksi taimi teki huikean sadon, piti meidät kurkuissa koko kesän ja säilöin yli 10 kg. Otin siemenet talteen, katsotaan ensi vuonna miten ne onnistuvat. Paprikaa tuli hyvin. Maisssi ei oikein jaksanut, muutama tähkä tuli. Kurpitsa kärsi kanssa kylmyydestä, sato riittänee jouluun. Perunaa, papuja, chiliä, sipulia ja valkosipulia tuli hyvin, selvitään ensi kesään omilla. Porkkana ja punajuuri ovat vielä maassa ja syödään/säilötään pois ennen maan jäätymistä. Mangoldi ei viihtynyt, sato syöty tuoreena, pakkaseen ei jäänyt mitään, samoin herneet. Tilli ei tänäkään vuonna, kuten ei aikasempinakaan vuosina kasvanut, luovutan sen suhteen, ei enää kylvetä. Ei huippuhyvä mutta ei kauhean huonokaan vuosi.
Uutena mulla on pillisipuli, kasvoi hyvin ja toivottavasti talvehtii hyvin, kanat ovat nyt syksyllä vähän kurittaneet yrttipenkkiä jota en ole aidannut, muu kasvimaa on aidattu. Toinen uutuus oli munakoiso jonka sato jäi pieneksi, osin siksi että ruusupapu valtasi sen kasvutilan kasvarissa. Ensi vuonna uusi yritys väljemmissä olosuhteissa.
Toivottavasti ensi kesä olis sellainen normaalikesä!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Sitä normaalikesää täälläkin odotellaan! Mansikkaa tuli vähän, viime talvi kuritti ankarasti. Ompuista ja luumuista ylitarjontaa, päärynästä
(Pepi) samoin. Kanat on herkutellut. Perunaa tuli huonosti, ainoastaan van Goghista normaalisato, muista laaduista saatiin saman verran tai vähemmän
kuin mitä peltoon laitettiin. Koko loppukesä ja syksy toistaiseksi kuivaa. Sipuleista normaali sato, papuja olen jakanut kilokaupalla ja laittanut pakkaseen.
Salkopavut todella tykkäsi kesästä ja borlotitkin kasvoi kunnolla. Lanttuja tuli, ne oli geenipankkilaatua eli laitan parit pienemmät kasvariin kasvamaan ja
tekemään siementä ens kesänä. Marjat syötiin suoraan puskista ja loput jätettiin linnuille, sai kanat ja kalkutkin osansa.
Yrttipuoli meni huonosti, mulla oli silmäleikkaus kesällä ja rikkaruohojen poisto vaikeutui - pari tillinvartta, persiljat ovat nyt kymmenen senttiä korkeita,
pinaatti tukehtui ja monet muutkin. En saanut kantaa yli 5 kg painoja, joten kastelukin jäi vähäiseksi. Ens vuonna sit!
Kasvaripuolella kurkku tuotti hyvin, tomaatit juroi ihan viime hetkiin saakka. Kirsikkatomskuja saatiin elokuussa, punaista, mutta muut kypsyi vasta
syyskuun lopussa. Vaatehuoneessa kypsymässä lisää tomskuja. Kaikilla oli harvinaisen pieni sato!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Oli tosiaan kummallinen kesä sään puolesta. Tilli ei mullakaan tänä vuonna onnistunut. Yleensä olen tehnyt niin, että kun tillit on keskenkasvuisia, jotain 30 cm korkeita vasta, olen korjannut satoa silppuamalla sitä pakkaseen pikku rasioihin. Ihan tuoreen veroista maultaan pakastettuna ja mielestäni keskenkasvuisena aromikkaampaa kuin isompana. Tänä vuonna sain vain yhden pikku rasian, kun tilli ei itänyt kunnolla.

Viiniköynnöksistä: sain muutama vuosi sitten lahjaksi kaksi viiniköynnöstä. Lajikkeesta ei mitään tietoa, mutta kuulemma piti olla sellainen joka selviää avomaalla suojaisessa paikassa. Ekana vuonna tuli muutama terttu pikkuruisia viinirypäleitä. Kukkopojat pistivät ne nokkaansa kun silmä vältti. Köynnökset ovat hengissä ja tänä vuonna tekivät vihdoin kunnon varren. Rypäleitä niihin ei ole tullut. Saa nähdä, tuleeko niihin ikinä enää mitään. Maattari: leikkaatko viiniköynnöksen syksyllä vai keväällä? Jostain luin, että Suomen olosuhteissa myöhäinen syysleikkaus olisi parempi. Kerran olen tehnyt niin.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä ainakin leikataan syksyisin. Joskus isäntä unohtaa eli leikataan hyvin aikaisin keväällä, kun nesteet eivät vielä vuoda. Voi niitä
sitten kesälläkin muotoilla.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ok! Kiitos kaisumaria. Taidan sitten pikapuoliin leikata ne viiniköynnökset.

Juureksiin palatakseni, myös keltajuurikkaat onnistuivat todella hyvin tänä vuonna. Se on yksi (monista) lemppareistani. Säilöin sitä punajuuren tapaan etikka-sokeriliemeen ja pakastin esikeitettyinä kuutioina. Sopii hyvin vaikka piiraisiin vuohenjuuston kanssa. Keltajuurikkaita on maassa vieläkin. Pian täytyy nostaa kaikkien juurikkaiden loppusato ylös. Tänään oli niin raaka ilma, että lähestyvän talven voi suorastaan haistaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Myöhään syksyllä leikkaan minäkin viinikäynnökset, vielä en ole leikannut tänä vuonna.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Peukkunen

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Peukkunen »

Itse olen leikannut viinirypäleen tämän ohjeen mukaan: http://www.soderblompuutarha.com/viinik ... ahoito.pdf
Mulla viinirypäle on lämmittämättömässä kasvihuoneessa ja kasvua täytyy rajoittaa myös pitkin kesää. Mehumaijallinen tulee rypäleitä, jotka keitän mehuksi. Mehu on tosi kauniin väristä ja maku on myös hyvä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Olipa hyvä ja seikkaperäinen ohje linkissäsi, Peukkunen!

Minä taas löysin tällaisen jutun, jossa kehotetaan leikkaamaan keväällä, ennen kuin nesteet virtaavat. En silti aio tehdä niin. On varmaan aika vaikeaa varmuudella päätellä, koska köynnös on herännyt. Siksi lienee varminta leikata pikapuoliin.
http://www.suomela.fi/piha-puutarha/Hyo ... inen-50119

Voi, kun saisikin joskus omista rypäleistä tehtyä mehua!
Vastaa Viestiin