Kanin häkin koko ynm. Kaneista kysyttävää

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maikki

Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Meille muutti syksyllä kaksi lupsakkaa luppakorvaa, jotka asustelevat talven kanalan eteisessä/varastossa. Ensi kesää varten olisi mukava saada vinkkejä ja vaikka kuvia toimivista kanien kesäasumuksista. Tarkoitus on askarrella (tai ostaa) tilava, turvallinen ja helposti siivottava ympärivuorokautinen tarha. Pihamaa on hiekkaa, joten kani päsee siinä kaivautumaan helposti syvälle. Kaivamista ei ole tarkoitus estää, kunhan neidit pysyvät aitojen sisällä.

Entä millainen pesäkoppi olisi hyvä ja säänkestävä? Löytyykö valmiina edullista vai kannattaako tehdä itse?
piiparinen

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Meillä on pariskunta jättimix poika ja ranskis tyttö.
hommattiin toissa kesänä käytetty leikkimökki,
joka on ainakin minusta osoittautunut tosi käteväksi.
heillä on sieltä tehty mökin kylkeen kulkuaukko
tarhaan,joka on tehty vihreästä aitaverkosta ja myös
pohja on verkotettu(ne kaivaa muuten sieltä pois).
mökki on täynnä kuivaa heinää,mihin ne kaivelee
pesiä ja syövät myös.tarhaan on tehty minulle ovi mistä
pääsen kanien luo ja siivoamaan.ovat lähes ympäri
vuoden siellä,kovemmilla pakkasilla
muuttavat Mein viileään yläkertaan jossa heillä oma huone.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Mitenkäs niitten kanien lisääntymisen olet estänyt? Jos tyttö ja poikakani asuu yhdessä leikki tai muussa mökissä sinne tulee tuossa tuokiossa koko joukko jälkipolvia. Ja monia sukupolvia ja lisää ja lisää... :smt057
piiparinen

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

No väinämö kyllä leikkuutettiin jo ennen
puolison hankintaa.... :smt001
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kanitarhaa tehdessä on hyvä muistaa suojata verkoilla säilyttämisen arvoiset puut ja pensaat, ettei niitä jyrsitä ja kaluta ajanvietteeksi tai ruuaksi :smt002 :smt005
Preeriaeustoma

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja Preeriaeustoma »

Pieni turvallisuusvinkki: jos ympäristössä pyörii kissoja kantsii ostaa pienisilmäistä ( jyrsijä) verkkoa, jotkut kissat ovat yllättävän saalisviettisiä ja saavat käpälänsä verkon silmukoista eikä kani aina hoksaa varoa..
Jos taas saalisviettisiä koiria on, saattavat yrittää repiä hentoista verkkoa.Ja auringon paahteelle puput on herkkiä, ainakin varjostuslevy, jos ei luonnonvarjoa ole.
Turvallisia ulkoiluhetkiä pupusille :smt001
Hilu

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Meillä kaksi belgianjättipupua joilla oli viime kesänä oma häkki mökkeineen. Kävi vähän pieneksi ja kaivoivat itsensä ulos useamman kerran. Tänä vuonna keväällä, kun ulos laitoin niin laajensi niiden häkin kissojen häkin kanssa samaan. Meillä sisäkissoja jotka ulkoilevat vain häkissä. Nyt on yhdistetty kissojen häkki ja pupuje häkki. Viettävät yhteistä elämää keskenään hyvin sopuisasti samassa häkissä. Samasta vesikupista vieri vieressä juovat :smt001 Varsin huippua seurata kuinka viihtyvät keskenään. Kissoilla ei mitään aikomustakaan ole ollut kiusata pupuja. Melkeinpä kissat hyppäävät alta pois, kun puput juoksevat. Eikä ole tänä vuonna kaivettu häkissä yhtään vaan hyvin ovat häkissä sisällä pysyneet.
piiparinen

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Ja ainakin meillä ei ole kyllä kissalla mitään saumaa
kun vastassa on 2 isompaa kania kuin itse kissa on.
ja urmaskaan ei ole mikään pieni kissa. :smt002
käy kyllä tarhassa tiuhaan,ja mökistä tulee lähtö aika nopeasti.
Preeriaeustoma

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja Preeriaeustoma »

Ihania kisuja teillä, meillä valitettavasti kävi kerran sellanen vahinko että kissa sai hengiltä belgianjätin ( oli päässyt luikahtamaan pupulaan)mutta niitä on niin moneksi!
kanakyseliä

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja kanakyseliä »

Tämä ei kauheasti tänne liity mutta meillä on risteytys jätti jolta saa kissat ja kanat kyytiä jos vähänkin tulee kiusaamaan :smt005
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kanin ulkotarha

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meillä taas oli kanin ja kissan keskeinen rakkaussuhde, kani karkasi sinne missä kissakin ja jyysti kissaa pitkin maita ja mantuja ja kissa kehräsi tyytyväisenä... :smt005 :smt044 :oops:
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kiva kana

Kanin häkin koko ynm. Kaneista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

Heips! Eli kaneista minulla oli nyt asiaa. Eli en tiedä omistaako joku munislainen kaneja/kanin mutta kuinka suuri/iso kani mahtuisi pituudeltaan 215cm. Ja leveydeltään 75cm. Olevaan häkkiin? Se mitä netistä olen lukenut niin haisevatko kanit siis OIKEASTI niin pahoille mitä sanotaa? Kyllähän sitä nyt ymmärtää että haisee jos kyseessä on 6-8 kanin kanila mutta olen itse ajatellut kahta koska kanihan on laumaeläin. Olen ajatellut tuohon häkkikokoon mahtuvan kaksi 2-4 kilon kania. Kuinka paljon/annatteko ollenkaan kaneillenne kanipellettiä? Olen lunenut että eläintarvikekaupoissa myytävistä siemenseokska ei suositella antavan vaan joku 1-2 kertaa päivässä ruokalusikallisesta 1 desiin kanipellettiä? Kuinka paljon kaninnr sairastavat keskimäärin vuodessa ja/tai kuukaudessa?
Mitä muuta kanin hankinnassa on hyvä ottaa huomioon?
Kiitos vastauksistanne? :smt001
PieniHopea

Re: Kanin häkin koko ynm. Kaneista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Minulla on ollut nyt kanit vuodesta 2008, tai silloin tuli ensimmäinen ja seuraavana vuonna 3 lisää. Nämä asustivat kaksi ja kaksi, tänä vuonne kummaltakin kuoli kaveri joten nyt on kaksi yksinäistä kania jotka eivät kuitenkaan hyväksy toisiaan. Aika harmillista. Lisäksi olen itse kokenut aika ahdistavaksi sen häkkielämän, sen takia en ota enää kaneja - paitsi jos joskus saan rakennettua todella isot tilat.

Minulla on kanit nyt tallissa ja mielestäni tilaa pitää olla paljon, samoin pohja jota voi kaivaa, johon voi rakentaa tunneleita. Sitä ainakin minun kanit tekevät. Nämä ovat kaikki tyttöjä eivätkä mielestäni haise, siivottavaa kyllä riittää, papanoita tulee paljon. Pari poikakania on joskus vieraillut ja ne pissaili todella paljon (myös pitkin seiniä) ja se haisi.

Tuohon häkkiin jos laitat kanit, niin toivottavasti niillä on mahdollisuus liikkua myös vapaana.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanin häkin koko ynm. Kaneista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun kanit asuvat aitassa ja kyllä mun nenään niiden pissa haisee, en voisi kuvitellakaan pitäväni asumistiloissa. Meillä on isoja lihakaneja. Kolme tyttöä asuvat yhdessä ja kaksi tyttöä omissa looseissaan yksinään kun eivät tule muiden kanssa toimeen. Uros asuu myös yksin. Yksin asuvat ovat reilun parin neliön looseissa ja yhdessä asuvat 6 neliön karsinassa
Meillä eivät mitkään tuotantoeläimet syö minkäänlaisia pellettejä, siispä eivät kanitkaan. Kesällä laiduntavat, ovat siirrettävissä häkeissä ja syövät laidunta ja lehdeksiä, talvella heinää, oksia ja kauraa vähän,noin 1/2 dl/nenu, kovilla pakkasilla vähän enemmän kun aitassa on kutakuinkin yhtä lämmin/kylmä kuin ulkona. Kasvavat ja imettävät saavat vähän tuhdimmat eväät.
Kanit ovat pääsääntöisesti olleet terveitä.
Kannattaa miettiä haluaako kanit lemmikeiksi, jolloin pieni koko voi olla plussaa, vai lihantuotantoon jolloin kokoa pitää olla enemmän. Lisäksi lihantuotannossa tulee muitakin metittäviä asioita kuten kasvunopeus, emo-ominaisuudet yms.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maikki

Re: Kanin häkin koko ynm. Kaneista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Meillä on kaksi tyttökania, jotka asuvat talvet kanalarakennuksen "huoltotiloissa". Kaneilla pitää olla mahdollisimman paljon tilaa pomppia. Ne tykkäävät myös hyppiä erilaisten tasojen, esim hyllyjen päälle. Valmiit kanihäkit ovat varmaan kaikki liian pieniä muutoin kuin tilapäiseen käyttöön. Meillä kanihäkin ovi on koko ajan auki, sieltä löytyy heinähäkki, pissalaatikot ja juomapullot.

Heinähäkiksi ostin bilteman lemmikkiosastolta metallisen postilaatikkotelineen. Siihen mahtuu parin päivän heinät. Myös kissanpissalaatikot ostin biltemasta, kun ovat siellä halpoja ja niissä on kätevä kaulus.
Pissalaatikoissa käytän lämmityspellettiä, joka pitää hajun hyvin kurissa. Nyt on kokeilussa myös olkipelletti.

Puput pärjäisivät ilman pellettiruokaa, mutta olen sitä antanut pieniä määriä, kun sillä saa ne hetkeksi pois pomppimasta jaloista. Omenapuun oksat ovat kaniemme suosikkeja, isokin oksa muuttuu parissa tunnissa luurangoksi.

Kaneille kannattaa järjestää kovasti tekemistä. Oksat on hyviä, pahvilaatikot yms turvallinen tuhottava pitää puput tyytyväisinä. Ja jos mahdollista, joku syvä laatikko hiekalla tms täytettynä tyydyttää kanin kaivuutarvetta.
Vastaa Viestiin