Taimiturinat 2015

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maikki

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Onko kenelläkään kokemusta maa-artisokan kasvatuksesta? Mistä voi/kannattaa ostaa mukuloita tai taimia? Olisi tarkoitus kasvattaa sitä monivuotisena perennan tapaan ja popsia sillointällöin jokunen mukula.

Meillä on tarkoitus hommata kasvihuone alkukesästä. Pieni, 6-10neliöö olisi varmasti riittävä. Osaatko suositella hyvää, kestävää perusmallia ja ostopaikkaa? Seinät saisivat olla pleksiä, jotta kestäisivät paremmin mahdollista jalkapallon hyökkäystä.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Maa-artisokan mukuloita ei kannata tilata mistään, k-marketin vihanneskylmiöstä löytyy kotimaista, luomuakin. Ne vaan maahan. Muista että leviää julmetusti, mutta on kaunis kukkiessaan. Jonnekin nurkkaan kannattaa istuttaa, voi sitten helposti poistaa liiat mukulat sieltä, minne ei halua artisokan leviävän. Niin, muodostaa myös hyvä aidanteen tuulta vastaa, joskus täytyy tukea.

Kasvihuoneita meillä kaksi, itsetehtyjä, joten en osaa suositella. Toinen on puurakenteinen ja toinen vanhan pressuhallin rungon päälle tehty.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Fogo

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Olin juuri tulossa myös kommentoimaan, että kipaise lähimpään kauppaan ja osta sieltä maa-artisokan mukuloita, joita laitat maahan.
Maa-artisokka on kyllä ihan super herkkua!

Minulla uutuutena on nyt maapähkinät esikasvatuksessa ikkunalaudalla. Saa nähdä, minkälaisia niistä tulee :D
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Maikki kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta maa-artisokan kasvatuksesta? Mistä voi/kannattaa ostaa mukuloita tai taimia? Olisi tarkoitus kasvattaa sitä monivuotisena perennan tapaan ja popsia sillointällöin jokunen mukula.
Maikki, saat multa maa-artisokan mukuloita jos haluat (ja ne ovat talvehtineet). Mulla on niitä pieni juurimatolla eristetty ala kasvamassa. Kiva kasvi kun satoa voi kerätä keväälläkin :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Aberkios

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

LIDLin mainoksessa kaupiteltiin daalian (joriinin) sipuleita 6,99/pss. Joku oli oikein laskenutkin ne sipulit, oli ollut 8 kpl/pussi!

Täytyypä käväistä, ja katsoa samalla, että minkä lajikkeiden perunansipuleita on tarjolla! :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuosta tuli mieleeni huvittava sanavalinta: jotkut puhuvat taimenista, vaikka tarkoittavat taimia :smt044
Aberkios

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Poikana jo kävin aina keväisin taimistoilla hakemassa taimia. Naapuritilan omistanut 7-kymppinen isoenoni kyseli usein "oletkos hiljan käynyt taimistoa katselemassa?", vaikka tarkoitti taimikon tilan seuraamista.

Käytti myös aina kananuorikoista nimitystä kananuorukainen! :smt003 Silloin asia vähän nyppi, mutta sittemmin on asiaa hymyillen muisteltu.
Liekanaru
muna
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Tammi 2014, 15:48

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Liekanaru »

Mies tekee uuden lasihuoneen pohjia ja taimet pursuilee, kuljetan tomaatteja päivähoidossa vanhassa lasikopissa. Uutena on lehtisellerin taimet.
Näsiät, karkulaisetkin kukkivat tänä vuonna kauniisti. Artisokka oli syksyn kaunein ja myöhäisin kukkija, korkeutta liki kolme metriä ja ne säilyvät
vaasikukkasina pitkään. Joku vuokralainen jätti sen iki-rikkaruohoksi, osa aina syödään.
"Joka ankanhoidolla rikastuu, se ei koskaan köyhdy..."
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on edelleen kaikki vaiheessa. Tuntuu tää kylmä ja tuulinen kevätkin vaikuttavan halukkuuteen noissa puutarhahommissa. Kasvihuoneisiin ostettiin uudet muovit jo viikko sitten, verstaassa edelleen makaavat. Aion jättää vanhan muovin oman kasvarin uuden muovin alle, sekin sitten jatkaa syksyä.
Valkosipulia on kasvimaa täynnä, uudet penkit kauniissa rivissä ja vanhoissa nousee kymmenittäin valkkareita siellä sun täällä.
Hablitzia tamnoides, siis köynnöspinaatti, nousee ja pukkaa uutta tainta, kerrankin joku joka onnistuu. Saksankirveli on täyttänyt koko yrttimaan, vaikka leikkasin siement pois ennen kypsymistä. On vaan alettava kaivuuhommiin. Taidan istuttaa niitä taimia kasvimaan päähän tuulensuoja-aidanteeksi.
Lisätään vielä: Ensimmäisen kerran onnistuin karhunlaukan kanssa! :smt045 Tilasin loppukesästä taimilaarista tms sipuleita, ja nyt mulla on pieni ala mustaherukoiden vieressä täynnä lehtiä ja kukkanuppuja! Pari lehteä syötykin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Peppilotta

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Hei!
Mistä ihmeestä olet löytänyt köynnöspinaattia?
Minä olet etsinyt taimia ja siemeniä monen vuoden ajan, mutta enpä ole löytänyt :smt012

Muoks. Kiitos, jo löytyi :smt023
Viimeksi muokannut Peppilotta, 25 Touko 2015, 07:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Peppilotta, ruotsalaisella siemenfirmalla, runåbergs fröer, on köynnöspinaatin siemeniä. Rankspenat på svenska
Mullakin on kasvirintamalla kaikki ihan vaiheessa tai ei edes vielä vaiheessa kun en ole aloittanutkaan kun vettä tulee joka päivä ja kasvimaa yhtä lätäkköä :smt011 . Talvivalkkari urheasti puskee lehteä ja kasvaa myös siellä missä sitä ei ikinä ole kasvatettukaan. Tomaatit, kurkut, kurpitsat, maissit ja kukkakaalit poteissa kasvihuoneessa. Kurkut ja melonit ikkunalaudalla sisällä. Perunat pussissa. Huoh. Mutta jos tuo maa kuivuisi loppuviikosta kylvökuntoon.
Parsat tulevat rikkojen keskeltä, pitäisi juurakot kaivaa ylös ja putsata, mutta pitää varmaan jättää syksyyn? Vai miten olette siivonneet juolavehnän valtaman parsapenkin?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
vardenji

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Heissan pitkästä aikaa kaverit, nyt tarvittaisiin hämäläistä neuvoa! Mulla on savimaassa talon alla kuoppa joka kerää vettä. Ajattelin aikani vaihtoehtoja mietittyäni täyttää sen savella, jotta tasoitan maan pohjan salaojitusta varten, mutta mistä mä saan pienen peräkärryllisen savimaata?! Isoveli ehdotti maanviljelijöitä, mutten tunne kun yhden ja hänellä ei ollu. Lehtokotiloita mulla jo on, eli niitä ei tartte varoa.
Mä höppänä menin muuten tilaamaan daikonin ja akashijon siemeniä eikä mulla oo ees paikkaa mihin kylvää :smt005 Kai ne ens vuonna viä itää, jos ei niin menetys ei ollu iso pienillä määrillä.
tosimummo

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Höh, täällä olis savimaata ihan vaikka muille jakaa mutta vähän on kaukana, kun pitäisi P-Savosta asti noutaa! :smt016
vardenji

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hieman on pitkähkö matka :smt002
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2015

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onko kellään kokemusta myskikurpitsoista? Yritin kasvattaa niitä ekaa kertaa tänä vuonna. Laitoin samaan penkkiin, mutta eri sektoriin, kesäkurpitsoiden kanssa (kananlantakompostia pohjalle tietysti :smt047 ). Myskikurpitsa kasvaa muuten oikein hyvin, mutta ensimmäistäkään kukkaa ei ole ilmaantunut. Missä ihmeessä on vika? :smt017 Saman penkin kesäkurpitsat kukkivat ja tuottavat hedelmää koko ajan.
Vastaa Viestiin