Taimiturinat 2018

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SiniS

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Appiukko kävi kaivurin kanssa eilen kääntämässä mulle kasvimaan paikan. Tänään olis tarkoitus harailla maa kylvökyntoon ja toivottavasti saada jo ensimmäiset siemenet piiloon.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Van Gogh on hyvä peruna, mutta taudinarka, ruttoa ja muuta tulee helposti. Meillä on siiklit laitettu viikkoja sitten, muiden kanssa odotellaan sitten
Kustaan päivään saakka ettei halla pane eikä toisaalta talviperunat kypsy liian aikaisin.

Pikkukarvihuoneeseen (8m2) talon taakse on siirretty jo osa tomaateista ja muista, jotkut jo istutettu ruukkuihin. Tohon saa lämmityksenkin ja sinne laitetaan kaikki
ruukkuihin tai ämpäreihin tms. koska huppu riisutaan talveksi. Isoon kasvihuoneeseen vien tomaatit ja muut varmasti vasta kesäkuussa, en halua sinne sähköjä,
pitäis ostaa piiitkä roikka ja mieluummin käytän kaivon pumppua sähköllä. Eikä maapenkit ole vielä valmiinakaan. Jotenkin tuntuu ihan hassulta että viime vuonna
tuli räntää näihin aikoihin ja nyt jo tuskailen hellettä. Jotenkin ounastelen että loppukuusta voi olla hallaa tai yöpakkasiakin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kolme latva-artisokkaa oli talven ajan vaikka millä peitettynä kasvihuoneessa. Eilen huomasin että yhdestä ainakin nousee
uusia lehtiä maasta, eli se ainakin säilyi hengissä! :smt041

Aikaisempina vuosina ne on ollut verstaassa harvan kastelun avulla, mutta nyt oli niin isoja etten sinne vienyt. En tietysti
arvannut että tulee niin kovat pakkaset. No, kaksi uutta taimea on nousemassa eli syksyllä sitten taas saa syödäkseen!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
SiniS

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Viime yönä oli hallaa, saa nähdä paljonko se teki tuhojaan kasvimaalla.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Voi, onneksi ei täällä ainakaan vielä ole halla vierallut. Jotkut tomaatinkasvattajat ova peitelleet tomaattinsa kasvihuoneissa yöksi, koska yölämpötilat
ovat olleet aika matalalla. Meilläkin yöt ovat viileitä + 5-6 asteen hujakoilla, mutta ei mulle ole tullut mielenkään että alkaisin kasvihuoneessa
mitään peittelemään. Sääennustukset lupaavat jatkuvasti meillekin 10-12 asteen yölämpöjä, ei ole niin lämmintä yötä vielä ollut.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
SiniS

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Ens viikolle luvattiin jopa räntää :smt003 jo on mielenkiintoinen kevät :smt040
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Sääprofeetta ennusti toukokuun helteet ja juhannukseksi on ennustanut villahousukelejä.Otin Ilta-Sanomista ennustuksen talteen ja seuraan meneekö "loppukesän" ennustukset nappiin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005698692.html
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä yölämpötilat ovat olleet 7 asteen kieppeillä. Kuivaa on; täällä satoi viimeksi Vapunpäivänä. Olikos se pari-kolme viikkoa sitten, kun joku kapea ukkosrintama meni Etelä-Suomen yli, mutta tietysti se meni molemmilta puolilta meidän ohi. :smt042 Sadetta tuli silmämääräisesti noin 10 pisaraa neliömetrillä. Eli käytännössä ei satanut.

Mansikkamaa on huonossa kunnossa. Talvehti huonosti, osa pienimmistä oli kokonaan kuollut. Nyt sitten alkaa kuivuus vaikuttaa. Olen antanut niille yksilöllistä tehohoitoa kastelemalla joka mansikkapuskan ohutkärkisellä kannulla reilusti juureen ja muovin alle. No, meidän mansikkamaa on pieni joten tämä on ollut helppo tehdä. Joitakin kertoja on sadetin ollut pitkään kasvimaalla. Onneksi savimaa pitää kosteutta aika mukavasti. Valkosipuleita ja yrttejä olen kastellut kannulla reilusti. Valkosipulit talvehtivat tosi hyvin ja ovat kasvaneet hurjaa vauhtia!

Kaikesta huolimatta, olen hirveästi nauttinut näistä helteistä! Kyllä ihminen aurinkoa tarttee! :sunny:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ongelmana salkopapu... Olen kylvänyt niitä pussin ohjeen mukaan muutamana vuotena ,yksi/ruukku sisälle, yksikään ei idä. Samoin kasvariin, laatikoihin, avomaalle ja vain muutama itää. Kylvöt tehty kesäkuun alussa, maa on ollut lämmin kun pensaspavut itää ihan hyvin. Onko kukaan onnistunut kasvattamaan näitä? Nytkin on pari isoa pussillista likoamassa ja odottamassa kylvöä. Niksejä? Olisivat niin käteviä kun kasvavat ylöspäin ja eivät tarvitsisi paljon tilaa.
Kastella saa ihan urakalla kun vettä ei taivaalta tule. Laitumet kuivuu ja kuivaa heinää saa näillä näkymin syöttää vuohille juhannuksen jälkeen :smt085.
Kaikki kylvöt tehty ja taimet istutettu paikoilleen. Kasvimaan eka iso perkausurakka tehty ja kylvöt ovat hernettä ja papuja lukuunottamatta itäneet.
Karhunvadelmat pukkaa kukkia ihan tolkuttomasti, satonäkymät hyvät kuten myös muilla marjoilla tässä vaiheessa. Toinen sinimarjakuusama puska oli kupsahtanut talvella.
Raparperista tehty talven hillot ja mehut. Muutama tomaatti syöty sekä salaattia, ruoho- ja pillisipulia. Oreganoa laitetaan tänään kuivumaan. Liperi saa tänä vuonna rehottaa vapaasti kun viimevuotista riittää vielä ensi talveksikin.
Bataatit voivat hyvin, kasvavat syvissä kasvulaatikoissa, istuttaessa suurimmassa osassa oli pikkuisia bataatteja tulossa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Moi
Mulla ei ollu mitään vaikeuksia salkopapujen kanssa.
Kylvin ne n. 2 viikkoa sitten muovihuoneeseen ruukkuihin.

Melkein kaikki on itäneet. Samana päivänä kylvin sellaseen metalllipaljuun ulos samoja.
Jättiauringonkukkien väleihin.
Yksinkertainen harso suojana.

Mä en liota koskaan salkopavun siemeniä.
Mätänevisvaara on suuri,jos sattuu olla viileätä. :smt041
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No höh, salkopavut ei vaan sitten tykkää minusta. Kasvarissa on 7 tainta tullut pussillisesta ja nyt ei ole ollut kylmä. Toisen erän kylvin nyt kasvulaattikkoon mutta nyt ne kylmät sitten tulevat.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Nyt ollaan aiheessa joka vie mennessään ja hulluus iskee. Tomaatit, kurpitsat, pavut, kurkut, yrtit, valkosipulit...Asiaan. Laitoin toisen kerran salkopapua suoraan maahan. 2 metrisiä puun karahkoja pystyyn riviin ja salon ympärille reilusti siemeniä. Olen lannoittanut penkkiä kanalan pohjalla. Viimevuona taisin laittaa hevonkakkaa uuden käännetyn maan joukkoon. Kasvoivat salkojen mitalta ja olivat kivan näköisiä- satoa myös ihan ok.
Härkäpapu on varma kasvatettava. Sen voi laittaa jo 5 asteiseen maahan ja kaiken lisäksi se parantaa maata pitkillä juurillaan ja luovuttaa, niin kuin kaikki pavut, maahan typpeä. Vaatii tukea ja langalla sitomista. Saa hyvän tuulensuojan kasvimaalle. Meillä seipäät päissä ja vanha leveä runkopatjan jousitus välissä. Siihen olen sitten sitonut taimet matonkuteella kiinni. Istutan kaikkia papuja tiheämpään, kuin on ohjeet pusseissa ja suoraan maahan. Säästyy turhalta työltä. Maissin ja munakoison jätin tältä vuodelta pois. Viimevuosi oli niin huono. Kokeiluun otin mustajuuren ja juuripersiljan.

Oletteko tehneet rapanperistä mehua. On tosi hyvää, usko pois, kuin limpparia. Ohje: Paloittele rapanperiä ämpäri puolilleen. Pese 2-3 sitruunaa ja siivuta sekaan. Lisää ämpäriin vettä äärilleen ja laita kansi rakoselleen päälle (suojaksi). 2-3 vuorokautta huoneen lämmössä. Siivilöi mehu, lisää 0,7-1 kg sokeria. Pullota tai laita kannelliseen kannuun. Säilytetään viileässä Nam. Tänään lähtee tekoon, kunhan käyn sitruuna kaupoilla. Teen satsista vielä toisen annoksen. Lisään vain vettä vähän vähemmän mäskin päälle ja yksi sitruuna.
Nyt kun on ne kesän kylmät saapuneet laitan kasvihuoneeseen yöksi öljykynttilöitä palamaan. Yksi kyntteli nostaa lämpöä 2 astetta. Ei sitten harmita jos tomaateille käy huonosti. Niitä on taas yli 20 eri lajiketta , jotka kasvatan siemenistä. Viileys hidastaa tai pysäyttää kasvun ja ne on niiiin hyvässä vauhdissa. Näin Keski-Suomessa ollaan kasvatuksessa muutenkin paljon jäljessä.
Valkosipuli rehottaa ja Oregano selvisi talven yrttispiraalissa. Maa-artisokkaa en ole saanut kasvamaan isoksi. Viihtyy hyvin ja lisääntyy paljon mutta jäävät turhan pieniksi. Mitä teen väärin? Jätän talveksi maahan. Nostan vasta keväällä ja parannan maata. Istutan osan takaisin. Nyt ajattelin odottaa ensi kesän yli syksyyn 2019. Vinkkejä, kiitos :smt017 .

Kurpitsat ovat toinen hulluus. Niitä kasvaa nyt vain 18 lajiketta. Teen penkit kanalan pohjasta, jota kärrään ympäri vuoden penkkeihin. Haravointisilput ym kompostit. Kyllä kasvaa :smt043 :smt044 . Kun istutan taimet, laitan sen puutarhamultakuoppaan, ettei juuret pala. Harsot tai muovit päälle. Ostan ja saan tomaatin ja kurpitsan siemeniä matkoilta ja tietysti kotimaasta. Parhaat ovat jääneet vakilajikkeiksi. Tallinnasta olen tuonut joitain hyviä lajikkeita. Nyt on testissä Italian siemeniä...Olen saanut mahtavan lajikkeen Espanjasta.
Epäkurantit menee kanoille,. Säilön ja tehdään ruokaa ja herkkuja. Olen kehittänyt kurpitsalettu ohjeen joka on menestys vierailla. Jos kiinnostaa, niin voin laittaa ohjeita kiertoon. :smt023
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mäkin teen noin raparperimehua ja on tosi hyvää, paljon parempaa kuin maijalla tehty. Ainut miinus että pitää säilyttää pakastettuna, nyt on puolet talven raparperimehuista pakkasessa ja satsi tulossa jääkaapissa.
Joo laita vaan kurpitsareseptejä tulemaan se on mun herkkua ja kurpitsaletut kuullostavat tosi hyviltä. Itse tykkään hulluna myskikurpitsasta joten vain sitä viljelyssä, se vaan vaatii enemmän lämpöä, toivottavasti sitä riittää tänä vuonna. Normikesän lämpö on tähän asti riittänyt hyvin.
Mun ymmärryksen mukaan et tee maa-artisokkien kanssa mitään väärin, eihän ne nyt kovin isoja olekaan, tai noin mäkin kasvatin, hyvin tuli satoa, saman kokoisia kuin kaupassa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä olen kanssa kylvänyt salkopavut suoraan maahan. (Tosin en ole muutamaan vuoteen niitä laittanut kun ne eivät tule meillä syödyksi.) En ole liottanut tai esikasvattanut. Touko-kesäkuun vaihteessa olen ne laittanut maahan. Hyvin on itäneet ja kasvaneet ja tuottaneet runsaan sadon. Oisko lajikkeella väliä, että jotkut olisi helpompia kuin toiset? Mulla on ollut Blauhilde. Se on tosi kaunis, violetit palot.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Käyttövinkkejä pavuille. Älä ihmeessä heitä hukkaan herkkuja. Helpoin tapa on kiehauttaa suolavedessä n. 10 min. ja syödä siltään lisukkeena. Käyttää wokissa tai lisätä vuokaan uuniin pottujen ja kasvisten tai kurpitsan joukkoon. Päälle vähän hunajaa, oliiviöljyä ja mausteita.
Papuja mausteliemessä teen joka vuosi säilöön seuraavasti;
2,5 dl papuja, keitettynä saksilla paloiteltu ja/tai härkäpapu papuina keitettynä
1 sipuli
2 valkosipulin kynttä
1 dl oliiviöljyä
0,5 dl balsamiviinietikkaa
0,5 dl hunajaa
0,5 dl tuoretta basilika silppua
0,5 rkl tinjamia
1 tl suolaa
0,5 tl mustaa pippuria
sekoita ainekset kannelliseen astiaan. Säilytä jääkaapissa. Käytä lisukkeena ruuan kanssa, lisää salaattiin....kokeile eri mausteilla maun mukaan. Korvaa basilika persiljalla...

Vanhan ajan kurpitsapikkelsi, se oranssi
1 l kurpitsa kuutioita raakana
2dl etikkaa
2 dl vettä
300 g sokeria
0,5 tl kokonaisia valkopippuria
1 tl sinapin siemeniä
Tee liemi, lisää kurpitsat. Keitä kattilassakurpitsat pehmeiksi ja liemi kokoon. Purkita lasipurkkeihin.

Keitän kurpitsaa kattilassa tai kypsennän microssa. Soseutan jossain myllyssä tai pulikalla. Pakastan sosetta ja otan tarvittaessa leivontaan ja pottumuusin joukkoon. Myskikurpitsa on herkkua lettutaikinaan ja Amerikkalaiseen piirakkaan. Peruna/bataattimuusin joukkoon käytän ei makeita kurpitsoita. Kasvatan kesäkurpitsaa heti käyttöön ja talvikurpitsoita syödään vielä keväällä. Eight ball kurpitsa on myös vähän makea, omenainen ja nopea kasvuinen pensas. Myskit vaatii pitkän kasvuajan mutta se kannattaa.
Sitten se lettuohje kurpitsasta. Voit tehdä tuplana jos on perhettä tai kavereita herkuttelemassa. :smt008
2 dl kurpitsa sosetta.
3 kpl kananmunia
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta ja vaniliinisokeria
1 tl suolaa
Sekoita ja lisää lopuksi
200 g / puoli purkkia kondensoitua maitoa. Löytyy säilykepurkissa kaupan hyllyltä. On makeata, siksi taikinaan ei tule sokeria.
Nosta ruokalusikalla taikinaa paistinpannulle. jätä tilaa letun "kasvaa". Voit paistaa myös lettupannussa. Ruokalusikka taikinaa riittää / lettu.

Toivottavasti en saa potkuja munanetistä kun menee reseptien puolelle, mutta onhan nämä herkut kasvatettu kanankakalla :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Vastaa Viestiin