Taimiturinat 2018

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi hienoa joulutähteä, peukutukset sille jotta vielä jaksaisi :smt023
Tuon tähden innoittamana munkin piti säästää yksi joulutähti kun niitä yleensä saan usean joka joulu, vaan tänä jouluna en sitten saanut ensimmäistäkään :smt009
Chilejä kylvetty vähän lisää sekä muutama tomaatti. Habanerot ruukutettu. Joulupukki toi hienon kasvatushyllyn valoineen niin tekisi mieli tehdä jo vaikka mitä kylvöjä mutta yritän malttaa. Piti sitten laitta kalkkunanmunat kokeeksi koneeseen pahimman kylvötuskan tyydyttämiseksi, saa nähdä itävätkö :smt004
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Taisku

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Ihanaa lukea teidän kylvö- ja taimiturinoita. Ja upea tuo joulutähti - todellinen kasvipersoona.

Oma viherpeukalo uinuu autuaasti talviunta, mahtaako herätäkään, aika näyttää kevään edetessä. Ja onneksi taimia saa lähiseudun myyjäisistä ja tapahtumista sekä tietysti kaupoista, jos viherpeukku vallaan uneen jää...

Vanhan ajan vinkkinä omppujen ja muidenkin hedelmäpuiden suojaksi; puiden ympärille runkoja vasten, jos sula maa tai hankeen pystyyn tökkien esim. tuomen tai terttuseljan pahanhajuisia ja -makuisia oksia. Ja niiden puutteessa ihan tavis-pajut, lepät ja koivutkin käyvät. Niillä hämätään jäniksiä luulemaan, että onkin jokin muu kuin hedelmäpuu. Käyvät haistamassa tai maistamassa ja toteavat, ettei olekaan herkkua. Näin suojaan myös mm nuoret kirsikkapuiden taimet, pensasmustikat ja syyshortensiat. Hyvin toimii. Meidän piha-alueen läpi on jo vuosia kulkenut varsinainen puppe-highway (jäljet lumessa paljastavat) eikä syömävaurioita ole tullut. Kiertävät tutkien risukon ja poistuvat muualle. :smt002
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä on vain yksi suojeltava "jalopuu",mongolianvaahtera.Se on vielä nuori pensas,metrin korkuinen.
Rusakko on täälläkin liikkunut.En tiijä,syöpikö se vaahteranoksia.On sen ympärillä suojaverkko mutta kävin kaiken varalta lapioimassa lumet (68cm) sen ympäriltä.Kohta olis ylettänyt syömään latvaoksat.
Pitää sitä vielä muutama vuosi suojella,syksyllä sen lehdet hehkuu upeissa punaisen sävyisissä väreissä.

Rusakko on ehkä metsäjänistä rohkeampi,tulevat pihapiiriin ja menevät ladon sisällekin heinärintuuksen päälle syömään ja siellä niitä papanoita on.
Jonkun verran on risteytyksiä,talvella sen huomaa,turkki on osittain harmaa.
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen suojannu yleensä omenapuut.
Viime syksynä olin niin saamaton,et jäi vähä vaiheeseen.

Tehokas,joskin lumisateen myötä uusittava keino on kissojen kakka-ja pissahiekat.
Samoin kahvin porot.
Mut tosiaan teho haihtuu kyllä ajan myötä.
Mä nyt vaan toivon parasta. Ei vaahteran pitäis oikein maistuvaa olla. Mut mahtaako rusakko sitä tietää...

Meilläpäin tuntuis,et rusakoita olis normia vähempi? Ehkä.
Sitävastoin viime ja tänä talvena olen useammin nähnyt metsäjäniksiä.

Chilit on itäneet! Tai ensimmäiset jotka kylvin.
Siitä se taas lähtee. :smt040
tiputii

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja tiputii »

Hei!
Olen pitkään aikonut kokeilla maissia viljellä ja nyt ostin jo siemenpussinki,niin ajattelin kysellä vähän vinkkejä esikasvatukseen ja millaisilla kasvupaikoilla ootta kasvattaneet,vai pitääkö olla kasvihuoneessa? Kaikki vinkit kelpaa. Miten käytätte satoa jos sitä saa:) Pussissa oli parikymmentä siementä,millasen sadon siitä voi saada jos onnistaa,olen ihan keltanokka maissin viljelyn suhteen. Mutta ainahan kokeilla pitää:)
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen joskus aina maissia kasvatellu.
Täällä pohjoisella pirkanmaalla varmimmin satoa saa kasvihuoneesta.
Mutta jos kesä onlämmin,niin lämpimässä paikassa ulkonakin onnistuu.

Lajike-erojakin on. Kannattaa katsoa onko pussissa mainintaa kasvuajasta.
Taimikasvatus nopeuttaa huomattavasti. Mutta ei liian pitkäaikaista kasvatusta. Vanhemman taimen kasvuunlähtö ja sopeutuminen kasvupaikalle on aina hitaampaa.

Istuta taimet neliön muotoon. Ei riviin,koska maissi on tuulipölytteinen.
Ei lähekkäin eri lajikkeita! Satoa voi saada useammankin tähkän per kasvi.
Mutta jo yksi hyvin kehittynyt on hieno saavutus.

Maissi on upea kasvi,vaikka ei satoa saisikaan. Mä olen tykästyny koristemaisseihin.
Sellasia aion tänäkin keväänä kylvää. :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä olen kasvattanut pari kertaa maissia avomaalla. Meillä on suojainen ja lämmin tontti. Toisella kertaa tuli hyvä sato, koska sattui pitkä ja lämmin kesä. Toisella kerralla tähkät eivät ehtineet kypsyä. Mä tein just niin kuin rilla jo mainitsi. Vähän aikaa esikasvatusta purkeissa, taimet istutin neliön muotoon. En enää muista mikä oli lajike.

Kypsistä tähkistä (ne tunnistaa siitä, kun tähkän 'partahaivenet' ovat tummuneet) kuorin ensin suojalehdet pois, sitten esikiehautin tähkät suolalla maustetussa vedessä ja pakastin ne kokonaisina.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mäkin olen kasvattanut avomaalla, ensin esikasvatus sisällä, kylvö huhtikuun puolessa välissä. Satoa tullut pari tähkää/taimi. Aina onnistunut hyvin paitsi parina viimeisenä kesänä. Maissi vaatii aika paljon tilaa mutta kotona kasvatetut tähkät ovat herkullisia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tiputii

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja tiputii »

Hei!
Kiitos hyvistä neuvoista javinkeistä maissin viljelyyn. Heitänpä yhen kysymyksen siitä kylvöstä neliöön mikä on ollu taimivli?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mula on ollut aina kumppanuuskasvina kesäkurpitsaa, olisko maissien taimiväli siinä 30-40 cm.
Aika likellä toisiaan siis ja kesäkurpitsat sitten siellä välissä. Maissit esikasvatan ihan kylmässä kasvihuoneessa
toukokuussa, tulee tukevia taimia.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Kysyn täälläkin: mietojen-keskituloisten chilien siemeniä kenelläkään ylimääräisenä?
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Maisseista:

Mulla on ollu puhtaana maissikasvusto. Joskus muutamia papuja on ollu kiipeilemässä varsissa.
Olen jättäny väliä n.30 senttiä.
Jos taas liian harvaan istuttaa,niin ainakin mulla on ollu rikkaruohot ongelmana.

Tiheähkössä kasvustossa maissit myös tukee toisiaan. maanpinnan voi kattaa esim pahnasilpulla tai hakkeella tms.
Vähentää myös kastelun tarvetta.

Chilit: Jotain voi löytyä. Ei isoja määriä kuitenkaan. :smt038
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vähän aikaa piti miettiä mitä ovat keskituloiset chilit :smt048 Tykkään kirjoitusvihreistä :wink:
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Oho :smt043
En virhettä huomannutkaan. Kiitos kännykän automaatti tekstinsyötön vai mikä onkaan
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Haluaisiko joku seuraavat siemenet (kaikissa päiväys ok, olen kylvänyt aiemmin samoista pusseista):
Kuukausimansikka Regina
Lehtikaali Black Magia
Tomatillo Amarylla
Chili Cayenne long slim

Laita yv:llä osoite, niin lähetän (ei maksa mitään).
(muoks:) siemenet ovat menneet. Mukavia kasvatteluja kaikille!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin