Kananmunissa makueroja?

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Onnela

Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Onnela »

Mietin, kun nuo munat voivat olla rodusta riippuen eri värisiä ja eri kokoisia, niin maistuvatko erirotuisten kanojen munat erilaiselle? Suokaa anteeksi typerä kysymys aloittelijalta :smt004
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä en oo ainakaan huomannu eri rotuisten munissa makueroja. Sen olen huomannut, että vaikka kaikki
syö ihan samaa ruokaa, nin keltuaisen värissä on kuitenkin eroja, mutta ei tosiaan maussa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Räpylä

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

kaisumaria kirjoitti:Mä en oo ainakaan huomannu eri rotuisten munissa makueroja. Sen olen huomannut, että vaikka kaikki
syö ihan samaa ruokaa, nin keltuaisen värissä on kuitenkin eroja, mutta ei tosiaan maussa.
Oletko huomannut eroja keltuiaisen väreissä roduittain? Kerro lisää :smt038
Kiyry87

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä ilmajokisten munien keltuaiset ovat olleet tummemmat kuin sekoitusten ja jättikochin keltuainen melkein yhtä tumman keltainen.
Mutta mun kochi onkin höyhen päällysteinen possu.. :smt005 Ja rokkien keltuaiset ovat melkein yhtä hailakoita kuin kaupan munien.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Rokin ja tehokanan keltuaiset on melko vaaleita, kochin-sekoitusten vastaavasti paljon tummempia meilläkin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
HeiniS

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Mä oon ajatellu, että värierot johtuu erilaisesta ruoasta. Nimittäin meillä on 8 brownia ja keltuaisten väreissä on eroja. Kun siis kotiruokaa, salaatteja ym niille vien, niin onhan sielä muutama rouva, jotka omii heti parhaat palat itelleen. Ihan hailakankeltaisia ei kukaan muni, tavallisen keltaisia ja joillakin on oikein oransseja, kirkkaan värisiä.
Kiyry87

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä olen seurannut omia ja vuokralla olevia talvikanoja. Kaikki syö aika lailla samaa koska mä yleensä mätän herkkuja eli tuoreita kerralla kunnolla ja eri puolille.
Voisiko olla että toiset vain on mieltyneempiä eri ruoka aineisiin? Munat on kuitenkin saman makuisia mun mielestä.
pikkutipu

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Minä en ole makueroa huomannut, mutta esikoinen sanoo ilmajokisten ja tehissekuleiden munia paremman makuisiksi kuin jättikochin. Keitetyistä munista ei kelpaa ollenkaan nuo Kochin munat, käytänkin niitä pääasiassa leivontaan, että lapsi saa syödä mieleistään. Lapsi rupesi puhumaan tuosta makuerosta nyt kesällä. Kaikki kanat elää ku siat pellossa vapaina eli syövät kukin mieleisensä eväät, rehua menee aika vähän. Ihan samalla lailla jokainen nuohoaa puskissa ja pöheliköissä, ettei sekään minun mielestä makueroa selittäisi.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kyllä vaan olen huomannut makueroja kuin myöskin asiakkaani. Teolliset rehut jättävät aina makunsa, laidunkaudella maku muuttuu vielä paremmaksi. Minä kun en tupakoi; maku- ja hajuhavainnot ovat tupakoivia herkempiä.
Niinkuin olen kirjoittanut useastikkin; meillä teollinen rehu ei kelpaa jos muuta saatavilla. Täytyy siinä maussa eroa olla jos asiakkaat, jotka ostavat myöskin kaupan hyllyltä, näin sanovat ja ostavat yli tuplasti kalliimpia maatiaisen munia.
Tiltu

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Meillä on kunnolla keltaisia vaikka eivät salaattia saakkaan ihan jokapäivä.
Mutta jo rouvista tekee turpeenmakuisia munia :smt013 liekkö vetelee pahnansa kitusiin eikä muuta syökkään vai missä hitossa on vika?
Kipsukka8

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

Millä kaikilla te ruokitte kanoja :smt017 ….Niille käy varmaan myös samakin ruoka, jota itse syömme, mikäli yli jää, paitsi tietty liian mausteiset ruoat…Miten makaroniruoat? Viljoista, käykö kaikki? Teollista ruokaa en haluaisi syöttää omille tuleville kanoilleni kuitenkaan, vaan hyvää omaa kotiruokaa, sikäli, kun sopii ja …niin kertokaa te, varmaan kaikenlaiset hiutaleet käy tms... Itse himoitsen pientä omaa kanapesuetta 1-2 kukon kera :smt055 ….. kauhea hinku ja kaikenlaisen tiedon metsästys :smt024 menossa…Olisiko jotain kirjaa, joka olisi hyvä tiedonlähde…pitää sellainenkin metsästää jostain :smt017
pivve

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja pivve »

Kyllä tosiaan on eroja. Itse en pysty lainkaan syömään vanhempieni luona olevien kääpiö kochin munia varsinkin jos ne keitetaan, jo niiden hajukin on paha kun taas samasta kanalasta haetut ja samaa ruokaa syöneet maatiais munat ovat mitä parhaimpia. Jotenkin nuo kochin munat ovat väkeviä tai isäni väittää että ne maistuu väkevemmiltä minusta ne haisee ja maistuu silakalta :smt037
Kananen8

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Mielenkiintoinen aihe! Olen huomanut sävyeroja ison munintakanalan munien keltuaisissa, osa on hiukan enemmän oranssin sävyisiä. Ne kanat eivät saa muuta kuin rehua... ja ellei joku kana onnistu vain herneenpalasia tms. rehusta enemmän valkkaamaan, niin luulenpa että värierot johtuvat kanoista! Varmasti ravinto ratkaisee, oranssia keltuaista tuskin tulee ellei ravinnosta saa mitään väriäineita, mutta eri kanoissa väriaineet kulkeutuvat kai eri määrin keltuaiseen.

Millainen keltuainen on muuten silkin munilla?

Viiriäisillä myös kuoren väritys riippuu kanasta: tietyn väristen viiriäisten munissa on enemmän väriä itse kuoressa (sinivihreä), kun taas toisilla väriä kertyy enemmän munan pintaan ja kuoriosa on vastaavasti vaaleampi.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kyllä sillä ravitsemuksella on kananmunan maulle ratkaiseva merkitys. Meillä mm kuivattu nokkosrouhe, kuivattu leipä, maissia jonkin verran, kauraa ja ohraa ja tietenkin vapaa laidunnus. Kyllä on keltuainen keltainen ja maku aivan ylivoimainen.
Talvella käytän tukiruokintana puolitiiviste punahelttaa, ei sitä paljon mene mutta kun nyt ostin säkin; kas tuoteselosteessa olikin mainittu geenimuunneltu soija, kompostiin meni.
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Kananmunissa makueroja?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Kananmunissa on eroavaisuuksia vrt varsinkin kaupan /omat . Kesäaikaan kun kanat saavat vapaasti hakea omia syömisiään, niin keltuaiset ovat väriltään lähes oransseja. Keltuainen on kiinteämpi, johtuneeko sitten taatusta tuoreudesta omassa huushollissa .
Nyt pääsiäisenä kun kananmuna on pääroolissa ruoka-aineena, niin kaikenlaisia kanajuttujakin on ollut lehdissä ihan riittävästi. Luin jostakin että kukon rooli kanalassa onkin tärkeämpi kuin tiesinkään, se saa kanoissa erittymään feromoneja ja oksitosiinia joilla on vaikutus kananmunan makuun. Pienkanaloissa lähes jokaisessa on kukko joten se saattaa olla yksi selittävä tekijä makueroihin.
Vastaa Viestiin