Omien munien kohoaminen?

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kukka

Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Meillä omista munista tehdyt pannukakut, kuivakakut, kääretortut ym. kohoaa huonosti. Ja leipomassa on siis kaksi keittiöalan ihmistä, joten taidoista ei ole homma kiinni. Munavaahdosta tulee kyllä paksua, ja maku on mainio, mutta kohoaminen vaisua.
Jemuli

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Oisko munan iällä jotain tekemistä tämän kanssa? Olettaisin, että ihan tuoreet munat eivät "toimi" kunnolla eli koita vaikka yli kolme viikkoa vanhoja munia josko toimisivat paremmin. Tämä siis vain arvailua, kerro miten kävi.
Kukka

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Tossa voisi olla perää. Alkuun tätä ongelmaa, ei ollut, kun munat olivat sen 2 viikkoa vanhoja. Nyt viimeaikoina munat on olleet 1-2 päivää vanhoja, joten saattaisi ollakin tuossa se vika.... Pistetään seurantaan. =)
vardenji

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ainakin 10 päivää tarttis olla munilla ikää leivonnassa :smt023 Tota tuoreempia mä en edes jaksa vatkata. kun vatkautuvat mun mielestä hieman huonosti...
Kukka

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Kyllä tässä perää on, uskottava se on =) Tuore muna, ei ole hyvä muna, jos leivontaan käyttää =D
Iloisten Munatalo

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Chicco

Kakku lösähtää uunissa?

Viesti Kirjoittaja Chicco »

Onko hajua kenelläkään, miksi mulla kakut lyhistyy paistamisen loppuvaiheessa? Ennen ei oo ollu tätä ongelmaa kun oon käyttänyt kaupan munia, ja nytkin leivon ihan samalla tavalla ja samoja aineksia käyttäen, ainoa muutos on omien kanojen munat. Toinen vaihtoehto on, että uunissa on vikaa, mutta kun sekin on pari vuotta vanha kapistus...
tanja

Re: Kakku lösähtää uunissa?

Viesti Kirjoittaja tanja »

Lämmöistä toi saattas olla kiinni. Jostain syystä laskee lämpö äkisti uunissa. Ei kai mukulat käy avaamassa uunia loppuvaiheessa?
Chicco

Re: Kakku lösähtää uunissa?

Viesti Kirjoittaja Chicco »

Ei ole kukaan aukonut uuninluukkua kun lapsetkin on sen ikäisiä, ettei ne siihen kykene. En kyllä ymmärrä mistä tässä on kyse, koska välillä kakut onnistuu aivan hyvin ja sitten taas ei...
LylleriTylleri

Re: Kakku lösähtää uunissa?

Viesti Kirjoittaja LylleriTylleri »

Itse kuulin sellaistakin että jauhojen laatu voi vaihdella ja kakkuun pitäisi laittaa hieman enemmän
huonompi laatuisia jauhoja.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kakku lösähtää uunissa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Oletko käyttänyt tuoreita munia? Viikon vanhat munat vaahoutuvat paremmin voi olla että vaahto ei ole tuoreista munista tehtynä tarpeeksi jämäkkää
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Chicco

Re: Kakku lösähtää uunissa?

Viesti Kirjoittaja Chicco »

Kiitos, tuo voi olla ratkaisu tähän ongelmaan. Välillä olen käyttänyt tuoreita munia ja välillä vanhempia.
haapala

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja haapala »

Olen huomannut ja kuullut että mitä vanhempi muna niin sitä parremmin onnistuu vaahdotettavissa leivonnaisissa. Kaupanmunillakin olen kuullut että kun odottaa että päiväys menee niin sitten onnistuu parhaiten :smt002 .
SannaKle

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Meillä on loppukesästä asti eletty omien munien varassa kun ensimmäiset kanat alkoivat munimaan ja sen jälkeen en ole leivontaan käyttänyt muita kuin omia munia. Ja vasta n.kk sitten kuulin ettei tuoreita munia muka voisi leivontaan käyttää. En ole huomannut mitään eroa kohoamisessa ja leivon aika paljon. Tuoreista munista on leivottu niin täytekakut kuin pannukakutkin ja mainiosti toimii. Olin ihan yllättynyt kun kuulin ettei niitä muka voisi käyttää. Olen ymmärtänyt että tuoreissa munissa on paljon vettä, sen takia ne paistettaessakin rätisevät pannulla enemmän kuin vanhemmat munat. Mutta tosiaan itse en ole leivonnassa huomannut mitään eroa kaupan muniin, vaikka usein leivon 1-2vrk vanhoista munista.
Nakuttaja79

Re: Omien munien kohoaminen?

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

SannaKle kirjoitti:Meillä on loppukesästä asti eletty omien munien varassa kun ensimmäiset kanat alkoivat munimaan ja sen jälkeen en ole leivontaan käyttänyt muita kuin omia munia. Ja vasta n.kk sitten kuulin ettei tuoreita munia muka voisi leivontaan käyttää. En ole huomannut mitään eroa kohoamisessa ja leivon aika paljon. Tuoreista munista on leivottu niin täytekakut kuin pannukakutkin ja mainiosti toimii. Olin ihan yllättynyt kun kuulin ettei niitä muka voisi käyttää. Olen ymmärtänyt että tuoreissa munissa on paljon vettä, sen takia ne paistettaessakin rätisevät pannulla enemmän kuin vanhemmat munat. Mutta tosiaan itse en ole leivonnassa huomannut mitään eroa kaupan muniin, vaikka usein leivon 1-2vrk vanhoista munista.
Sama täällä. Kohoaa jopa paremmin kuin kaupan munat. Välillä on saanu olla ihmeissään, kun tuoreista munista leipoo kakkuja tai paistaa pannaria niin tuppaavat kohoamaan vähän liikaakin :smt017
Vastaa Viestiin