Tavoitteena myskisorsa

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tracopan

Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tässä pieni kommentti kesän tapahtumista.Tein koko kesän töitä tämän ankan kanssa,kun huomasin että se ei toimi niinkuin halusin.
Pohdin alusta asti anatomian ja fysiologian,koska tiesin että munia tulee paljon,enkä halunnut vahingoittaa emolintuja suuren munamäärän takia,
kun munista täytyy myös saada paljon poikasia.Aloitin erittäin varovasti ja nyt syksyllä huomaan,että tämä ankka muuttuu vähitellen sorsaksi.
Halusin tuoda mielenkiintoa tähänkin puoleen,koska muitakin lajeja pystyy rakentelemaan.Ei välttämättä aina tarvita geenitietoa,
kunhan tiedostaa,että siellä ankassa on se aito myskisorsa.Se vaan täytyy osata tuoda esille.
Yksi hyväksi todettu konsti on sellainen,että munia vaan kerätään niin kauan kun se vain munii.
Tässä tapauksessa 35:s muna oli 30g pienempi kuin normaali 92g,eli munan paino oli 62g ja pysyi pienenä muninnan loppuun asti(54kpl munia),
jolloin myin emolinnut pois.Yritin saada mahdollisimman monta poikasta (vain neljä jäi kuoriutumatta) ja näiden pienempien myskien koko
on tällä hetkellä heinäsorsan kokoluokkaa ja muistuttaa käytökseltäänkin sorsaa.
Näistä pienemmistä jätän yhden parin itselle ja jatkan taas siitä.
Toivon että se myskisorsa tulee minulle ensi vuoden aikana,ilman että sitä tarvii hakea muualta.Tässä kuva toiseksi pienimmästä myskistä.
smari

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja smari »

tracopan kirjoitti:
Tässä pieni kommentti kesän tapahtumista.Tein koko kesän töitä tämän ankan kanssa,kun huomasin että se ei toimi niinkuin halusin.
Pohdin alusta asti anatomian ja fysiologian,koska tiesin että munia tulee paljon,enkä halunnut vahingoittaa emolintuja suuren munamäärän takia,
kun munista täytyy myös saada paljon poikasia.Aloitin erittäin varovasti ja nyt syksyllä huomaan,että tämä ankka muuttuu vähitellen sorsaksi.
Halusin tuoda mielenkiintoa tähänkin puoleen,koska muitakin lajeja pystyy rakentelemaan.Ei välttämättä aina tarvita geenitietoa,
kunhan tiedostaa,että siellä ankassa on se aito myskisorsa.Se vaan täytyy osata tuoda esille.
Yksi hyväksi todettu konsti on sellainen,että munia vaan kerätään niin kauan kun se vain munii.
Tässä tapauksessa 35:s muna oli 30g pienempi kuin normaali 92g,eli munan paino oli 62g ja pysyi pienenä muninnan loppuun asti(54kpl munia),
jolloin myin emolinnut pois.Yritin saada mahdollisimman monta poikasta (vain neljä jäi kuoriutumatta) ja näiden pienempien myskien koko
on tällä hetkellä heinäsorsan kokoluokkaa ja muistuttaa käytökseltäänkin sorsaa.
Näistä pienemmistä jätän yhden parin itselle ja jatkan taas siitä.
Toivon että se myskisorsa tulee minulle ensi vuoden aikana,ilman että sitä tarvii hakea muualta.Tässä kuva toiseksi pienimmästä myskistä.
No nyt putosin ihan täysin kärryiltä. :smt017 Mitäköhän tarkoitat tai mistä on kyse?
Rusina

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sama vika täälläkin. Voi olla, että olen vähän hajulla... vai onko ideana jonkinlainen taannuttaminen lähemmäs "alkumyskisorsaa"????! :smt017
tracopan

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja tracopan »

On niin laaja käsite etten rupea selittelemään sitä tässä.Silmätysten on sitten aivan eri juttu.Sen verran selitän, että on taantumajakso,on laskennallisia juttuja jne.Otan sieltä tämän (cairina moschata) luonnonvaraisen,en muuta.
mirri

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja mirri »

Siis täh? Ankasta myskisorsa... nyt alkoi kiinnostamaan. Ainakin ne risteytyy (kuulemma)
Suvianne

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei ilmeisesti tavis ankasta vaan myskiankasta myskisorsa??

Minä kun olen ylpee omista myskiankoista kun kasvoivat nopeasti isoiksi ja silti ihan terveinä ja jopa lentokykyisinä!!
mirri

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuota kun jostain olen saanut sen käsityksen, että myskiankka ja myskisorsa on ihan sama lintu. Sillä rupesi juttu kiinnostamaan.
Suvianne

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin olen epävarma onko ne sama vai ei!
Minulle kerrottiin, että kesyversio on ankka, Ja villi sorsa.
Eroa ulkonäköön tai painoon en tiedä.
Käynpä jenkkisivuilla vähän surffaan
Suvianne

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Wikipediassa kerrotaan näin
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscovy_Duck

Ovat juuri kuvan näköisiä musta valkoisia ja jonkin verran asuu villinä-
Villi on pari kiloa kevyempi kesyyn verrattuna.

Luulen, että ero johtuu vain kunnon ruokinnasta?

Jalostettuja myskejähän on maailmalla ja ovat monen värisiäkin. Ne on varmaan jo aika myskiANKKOJA

Minun myskit muistuttaa kovasti ulkonäöltään tuota villiä.

Ankka ja myski pariutuu, siis tavan ankka. Ja niiden liha on kuulemma maukasta, mutta jälkeläiset ovat steriilejä.

Joten minusta tuo Myskiankka sorsaksi projekti on helppo toteuttaa, antaa pesiä ihan itsekseen ja mahdoillisimman vapaissa olosuhteissa, ja sieltä selviää parhaat ja ottaa paistiksi isoimmat. Eiköhän kilo kaks tipu jo muutamassa sukupolvessa jos aina valitsee pienimmät.

Tässä linkissä hyvä juttu
http://www.greatnorthern.net/~dye/wild_ ... _ducks.htm
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Öö.. näyttäisi siltä että sinisorsa on käynyt hoitelemassa hommia tarhassa :smt005 eli oliskohan nuo pienet risteymiä?

Mutta siis toisesta lajista ei saa toista jalostamalla. Eli myskiankasta ei voi jalostaa tavallista ankkaa ja toisin päin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja smari »

Eikä saman yksilön munimien munien koolla ole merkitystä siihen minkä kokoista jälkikasvu on aikuisena. Saatikka siihen että laji muuttuisi. Ja jos ankka munii paljon, niin ei se heikennä poikasten saantia munista. Jos munat pienenee kesän aikana ja poikaset jää pieneksi, niin itse miettisin vain että mikä meni pieleen. Ja toisaalta jos haluaa kokoa pienentää, niin sehän varmasti jalostuksella onnistuu, mutta ei sentään ihan tuosta vaan. Ja sukusiitoksella koon saa pienennettyä ja muninnan vähemmäksi, mutta en ymmärrä miksi niin tekisi. :smt017 Eli olen kyllä nyt ihan pihalla tästä jutusta.
Suvianne

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mitäs tälle projektille kuuluu?
Kiinnostaa kovasti mitä mieltä on ap-kirjoittaja meidän väitteistä :)
tracopan

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Projektini etenee todella hyvin! Kommentit on mitä on,mutta onneksi itse tiedän tarkkaan mitä teen!!!
Olen todella lähellä sitä lintua,mikä Suviannen linkissä näkyy. Voi mennä vielä ensi vuosi,mutta kyllä se sieltä tulee.
Suvianne

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Lentävät pian etelän matkalle :) Käy kuin Nils Holgerssonissa!!
mirri

Re: Tavoitteena myskisorsa

Viesti Kirjoittaja mirri »

Olihan se pakko käydä lueskelemassa se Suviannen linkki.
Eli sinulla on ilmeisestikkin tarkoitus saada pienempiä, parempia lentäjiä, ja luonnonvaraisen linnun lailla käyttäytyviä myskejä?
Nuo mun myskit kyllä lentää hiton hyvin, ja värikin on samanmoinen kun tuolla linkin linnuilla. Pesimäänkin ajattelin nuo saavani ihan puuhun, ja isoon pönttöön.
Älä nyt Tracopan hermostu, mulla ei ainakaan ole piruilu mielessä, kun kyselen!
Vastaa Viestiin