Ankkojen hautomisesta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mutzi81

Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja mutzi81 »

Tyhmiä ehkä kyselen..Mutta mistä tietää milloin on poikasia munista tulossa? Joka päivä on muna tai kaksi pesässä ja ne kerätään joka päivä. Mistä tietää milloin jättää ne pesään jos olisikin tulossa poikasia??? :smt001
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

En kyllä oikein paljon tiedä ankkojen käyttäytymisestä, mutta ainakin kanojen kanssa pätee, että kun jättää pesään enemmän munia, niin se lisää haudontakiinnostustakin. Isomman munamäärän näkeminen pesässä lienee osasyy hautomiseen ryhtymiseen. Jos parvessa on sekä uros- että naarasnakkoja ja molemmat ovat saman ikäisiä, eli sukukypsiä, niin eiköhän niistä pikkuankkoja pitäisi tulla, jos alkavat hautomaan. Haudonta-aika on ankoilla 4 viikkoa.

Vai tarkoititko edes luonnollista haudontaa vai munien keräämistä konehaudontaan? :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Niin, neljä viikkoa lasketaan siitä kun haudonta alkaa :smt001

Hih, meidän Typy-ankka oli viime kesänä niin kauheassa haudontakuumeessa, että yritti hautoa yhtä munaa ja lopulta tyhjää monttua metsässä! :smt043 Rukka luuli omaavansa hyvänkin suojavärin vaikka on valkoinen, ja pysytteli liikkumattomana vaikka viereen käveli. Näkyi kauas kuin finni nenän päässä :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
mutzi81

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja mutzi81 »

Eli pitäiskö tuonne pesään nyt sitten jättää vaikka kolme munaa? Alkaakohan sitten hautomaan niitä.. Oon aika pihalla tässä asiassa. :smt003
Liikkuuko pesästä yhtään mihinkään kun hautoo?
maunu_muori

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Määrä on se, jolla yleensä ankka virittyy hautomaan, ihan niinkuin kanakin. Yli kymmenen on aika hyvä, ehkä kolmetoista, sillä saattaisi vietti laueta. Kaikki ankat eivät kuitenkaan omaa hautomahulluutta. tai siis viettiä. .
hellu

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja hellu »

Mun tarvii testata tuota. Meillä on nyttenkin tuolla korissa 35 ankanmunaa ja joka päivä tulee 5-7 lisää :smt001 Näihin hukkuu kohta. Olen vienyt haudontakoneeseenkin jo ainaskin 100 munaa.
Onnistuukohan ankan haudontaan houkuttelu sisätiloissa. En uskalla jättää noitten kettujen takia lintuja ulos edes katolliseen ulkotarhaan.
Villiina

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Hellu: Muniiko ne sun ankat niinku ympäriinsä vai onko niillä semmonen itse rakentamansa pesä? Aluks eli talvella noiki muni mihin sattuu ja munat oliki tosi likasia. Sit ne rupes kyhään yhteen nurkkaan kekoo, mut munat oli edelleen tosi likasii. En sitte tiiä pyörittelikö ne niitä päivät ympäri lattioita vai miks, mut heti hoksasin eron munien ulkoasussakin kun Martta ja Miina intoutu hautoma hommiin. Ite en kyllä ruukaa kerätä munia läheskään joka päivä, vaan annan niitten aina rauhasa munia ja jos kukaan ei innostu hautoon niin sitte vasta kerään munat pois. Niitä on monesti ollu pesässä jo likemmäs parikymmentäki. Niin ja hautoo ne sisälläki tai ainaki mulla onnistu. Ushva oli mulla tänään mukana ruokkimasa eläimiä ja olihan siellä kolme poikasta tullu. Yhellä oli semmonen suttura päässä. Ihan ku olis isomman puoleinen pölypallo takertunu takaraivolle! :smt007 Se oli aikas söpis ja oli ne muutki. tulis vaan vielä muutama lisää.. Ushva voitkos pistää tähän kuvaa niistä?
Ushva

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tässäpä nämä "yhteishuoltajat":
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi herttileijaa: ihana kuva! Onnea Villiinalle pikkuvaakuista!
hellu

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja hellu »

Voi että on lutusia :smt007
Ihanaa et noi Martta ja Miina on olleet noin tomeria tyttöjä :smt023 :smt041
Mulla on noi meidän jäljelle jääneet tytsit munineet nyt parin päivän ajan sellaiseen itsekyhäämäänsä olki pesään. Eli hautomistoiveita voi ehkä elätellä :smt001
Mikä siinä onkin että ainakin noilla minun ankoilla on tapana liata nuo munansa :smt012 Tosi ärsyttävää, varsinkin kun joku sukulainen tai tuttu haluaa hyviä leivonta munia ankoilta, ja sitten ne on aina enempi ja vähempi rusehtavia.
sisu65

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Aivan ihana kuva. Onnea.
kanatar

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Ihana kuva!

Meidän ankkavauvat ovat nyt kaksi päivää vanhoja ja kasvavat valtavaa vauhtia, syövät paljon ja härregyyd, että niistä tuleekin kakkaa! Ne asustavat toistaiseksi keittiössä ja nyt alkaa, siis kahden päivän jälkeen, aromit olla sitä luokkaa, että harkitsen ankkojen muutamista kanalaan jo huomenna. Ainakin täytyy koko terra puhdistaa, mutta eihän se kestä kun taasen pari päivää. Ehkä ne pärjäisivät lämpölampun alla kanalassakin, kun on terrassa lasiseinät, eikä lämpö pääse karkuun.

Ne eivät ole juurikaan kesyyntyneet. En ole paljoa pitänyt kädessä, kun ruuan ja juoman laittaminenkin aiheuttaa pelkoa. Mitenhän niitä saisi sopeutettua paremmin ihmisiin?
mutzi81

Re: Ankkojen hautomisesta

Viesti Kirjoittaja mutzi81 »

Ushva Aivan ihana kuva!!! :smt049 :smt003
Vastaa Viestiin