Viiriäinen hautoo

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mik

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyllä se hullu siellä hautoo. 7 munaa kauniisti aseteltuna heinistä tehtyyn pesään lämpöpatterin alle. Ja ne heinät ei oo ollut siellä, vaan ne on kerätty muista pesistä. Ja sit siellä viirulassa oli yks yyber-paska, kahden viirunmunan kokonen! Mitä mä nyt teen? Annan olla siellä ja toivon parasta? En uskalla alkaa siirtämään sitä, pystyn toki hommaamaan akvaarion työhuoneeseen ja laittaan sinne, mut pelottaa, jos se jättää haudonnan kesken. Se nimittäin makaa pesässä, jos menen viirulaan ja teen normihommiani siellä, mut äsken yritin tiirailla, et onko sil ne munat siellä, niin hetken se sieti mun naamaa siin lähellä ja sit lähti pesästä.

pelottaa vaan, et pystyyks se pitään poikaset lämpösina, jos tulee törkypakkaset. Nyt tuolla on jotain +5 astetta. Ja lattianrajassa on toki aina kylmintä. Pystyyköhän jonkun lämpölampun tms viritteleen niin, et se tois lisälämpöä eikä häiritsis emoa?
pulina

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja pulina »

Toivottavasti onnistuu! Oishan se nyt hienoa.Niin ja jos sulta sit menis niitä tipuja myyntiin nii mä sit oisin kiinnostunut.
mik

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja mik »

"Mönkään" meni. Kome tipua ehti kuoriutuu, emo tuuppas ne pois. kaks löyty kuolleena, kolmas oli vielä hengissä, kun löysin. laitoin sen hautomakoneeseen lämpiämään, mut ei toennut. Ko. kana lopetti hautomisen ja kaks pvää myöhemmin toinenkin. Nyt otin viirulasta lämmityksen pois päältä, pitäkööt nyt lepotaukoa. Toivottavasti alkavat hautoa kesällä, kun pääsevät ulos. ja toki myyn sit niit poikasia, itelle voin hautoo koneellakin.
hunski89

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Meidän sinnikäs viiriäiskana ilmeisesti suunnittelee hautomista?
Joka kerta kun menen tarhan ovelle niin kipittää vastaan etten vaan veis hänen munaansa. Ja jos liikun tarhan reunoilla niin menee tarkistamaan onko muna varmasti piilossa. Yksi ilta alkoi pyörittämään munaa ison ruohotuppaan alle kaivamaansa koloon kun menin häkin vierelle.
Monena päivänä olen nähnyt sen joko tarkistamassa kaivamaansa onkaloa tai istumassa puolittain onkalossaan. Myös kukko välil tarkistaa ja istuu siellä.
Tähän mennessä olen kerännyt munat vain tylysti pois kun olen ajatellut että eikai se näillä viileill keleillä voi hautoa kun tiput jäätyy. Nyt tänään kumminkin kurkkasin tarhan ulkopuolelta koloon kun viirukana siinä ympärillä niin tomerana pyöri ja sehän oli asetellut munan niin nätisti sinne koloon jota oli vielä isontanutkin. Aloin siinä sitten vähän heltiämään että josko sen antaisi yrittää kun niin hienoa pesäkoloa on kaivanut ja sitä asettelee ja tarkistelee. Ja näkyy joillain onnistuneen nuo haudonnat.
Taidan katsoa jos huomenna on taas pyöritellyt sinne uuden munan niin antaa sitten hautoa.
Ovat vaan kyllä ulkotarhassa, että mun pitäisi sitten haudonnan loppuvaiheilla varmaan siirtää eukko ja munat kanalan viirumajaan tai sitten ottaa eteiseen isoon kanihäkkiin. Ettei tiput kuoriudu pihalla jos lämpötilatki putoaa alle 10 asteen kun syksy lähestyy.
Mutta missä vaiheessa siirto kannattaa tehdä ettei hylkää muniaan ja jätä hautomista kesken?
Niin ja kuin monta munaa nää yleensä pyöräyttää ennen ku alkaa hautomaan?
hunski89

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

No ei se aiokkaan hautoa tai se ei tiedä mitä tekee. Pari seuraavaa munaa se muni minne sattuu eikä pyörittänyt pesään. Tokan munan kävin itse laittamassa pesään jos munisi kolmannen sinne mutta ei, muni senkin ihan toiseen päähän aitausta. Keräsin sitten munat pois.
Mutta voipi vastata nuihin mun edellisen viestin kyssäreihin, jos se vaikka joskus päättäskin alkaa hautomahommiin :smt001
Vastaa Viestiin