Viiriäinen hautoo

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja siimis »

Pohojanmmaalla kaikki on isoompaa, vai miten se nyt meni? :smt002
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

"No emmä ny tiiä, tommonen puutarhajyrsin"... :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No, voihan itku niitä kahta pikkuista :cry: Kastumaan ja sen takia vilustumaan eivät varmastikaan päässet?
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Ei ole kastuneet.

Mietin tossa läpi muutoksia ja keksin kolme.

Noi kaks pikkukoiraa rymysi täällä yläkerrassa aiemmin keskenään, leikkivät siis. Tämän huoneen ovi oli unohtunut auki. Mietin, että olisko tirpat sitä säikähtäneet niin kovasti, että kuolo tuli... Eivät koirat kyl aivan tirppojen häkin luo asti pääse (oon varta vasten laittanut aidan siihen) mutta näköetäisyydelle kuitenkin. On nuo koirat tässä huoneessa aiemminkin olleet, mutta vain mun seurassa, jolloin eivät ole riehuneet. Ja niistä kyllä lähtee jonkin verran ääntä, kun aloittavat...
Toinen muutos, jonka keksin, on että eilen laitoin tarjolle teollisen tipurehun. Tähän asti ovat syöneet vain keitettyä munankeltuaista ja liotettuja kaurahiutaleita. (Ja hiekkaa ja vettä tietysti). Vaikka en kyllä näe, että toi rehu vois syy olla, ennemmin nuo koirat... Sitäpaitsi tipunkokoisen elintoimintojen nopeudella niiden ois sit pitänyt kuolla jo eilen, jos rehusta johtuis, eikö.

Kolmanneks vaihdoin vesikuppia. Kaupasta ostettu, jonka pesin, ei mitään syytä miten ois voinut johtua siitä, mutta kunhan mietin läpi kaiken muuttuneen.

Muutoin mikään ei ole muuttunut.
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Kolmas tipu kuoli :smt012 Mikä lie syy, ei siis ainakaan koirat. Tosin, ainahan niistä osa tuppaa vain kuolemaan jostakin mystisestä syystä.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Lämmittääkö emo niitä? ELi pitäskö laittaa myös lämpölamppu varalta?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Rusina

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Se noissa viiruissa on ikävää, että aina tuppaa osa kuolemaan. Kai se on vain ajateltava luonnonvalintana...
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Kyllä emo lämmittää niitä, mutta oli myös lämpölamppu varalta. Nyt 2 tipua jäljellä :smt012 Siirsin porukan eri paikkaan ja toiseen häkkiin, jonka desinfioin ja laitoin pohjalle eri hiekkaa. Aiempi hiekka oli ulkoa (paistettu uunissa 300 asteessa), nyt on bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Laitoin kaikki kupit uusiks ja desinfioin nekin. Toivottavasti nyt nämä kaks jäisi eloon, ettei mammaparka tehnyt hienoa työtä turhaan.
En keksi enää muita varotoimia, mitä voisin tehdä, saa ehdottaa, jos joku keksii jotakin...
siimis

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja siimis »

Millaisessa häkissä nuo sulla on? Olisko saaneet vetoa?

Mulla on viirutiput aina terraariossa = umpinaiset seinät, eikä mulla ole koskaan kuollut yli 2pv vanhoja tipuja :smt017 Ruokin ensialkuun keitetyllä kananmunankeltuaisella + hienonnetuilla kaurahiutaleilla ja parin päivän jälkeen hienoksi jauhetulla pikkupunaheltalla.

Oleko nähnyt että tiput on käyneet syömässä ja juomassa?
PieniHopea

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Voi kurjuus, on varmaan surkea fiilis löytää tipu toisensa jälkeen kuolleena :smt009
Toivottavasti nyt nämä kaksi selviävät!
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Aiempi häkki oli "kettuhäkki", jonka pohjan ja sivuja noin puoleen väliin päällystin elmukelmulla, ihan jo senkin takia, kun toin sen sisälle, ja pohjalle sanomalehteä ja sit hiekka. Nykyinen häkki on tollanen iso "duna", eli sekä ylä- että alaosa on muovia, ja häkin päällä on avattava metallikalteriluukku.
Ei mullakaan oo ton ikäisiä enää tavannut kuolla, ja kummiskin oon niitä aika paljon aikoinaan hautonut... Kyllä nyt piti mun mielestä olla jo kriittisimpien päivien ohi!
Voiko olla jokin virus tai bakteeri, en tiedä. Sen varalta ainakin nyt desinfioin nuo kaikki vermeet. Kaiken mahdollisen oon koittanut miettiä... Ne munathan ei olleet mitenkään tarkoitettu haudottaviks, eikä myöskään säilytetty sen mukaan, mutta ei ny luulis, että se enää jo kehittyneisiin tipuihin voi vaikuttaa, kai ne olis sit jääneet kuoriutumatta, jos se alun mahdollinen kylmäkäsittely (navetassa lämpötila oli sillon varmaan nolla, tai tuskin ainakaan paljoa yli) olis jotain vaikuttanut.
Emo istuu mun mielestä melkein liikaakin niiden päällä, välillä tekis mieli hätistää, että päästä nyt ne jo välillä syömään. Mutta en oo puuttunut niiden tekemisiin. Eikä sekään oikein selittäis, että miksi niitä NYT kuolee. Mun mielestä todennäköisimmältä vaikuttaa jokin pöpö? Tai sit tiput vaan olivat jotenkin viallisia, niinkuin Rusina sanoi, luonnonvalintaa.
Niin ja kyllä ne syö ja juo. Oikein pirteitä ovat nytkin nuo kaks, mut niin ne muutkin oli... Yhtään ei huomannut, että olis mitään vikaa, ja sit yhtäkkiä vaan *kops*. :smt012
siimis

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja siimis »

No onpas mystistä ja tosi harmillista :smt009 Toivottavasti nuo kaksi sitten jaksavat kasvaa aikuisiksi asti! Pidän peukkuja!
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Vaikuttavat ainakin hyviltä, vaihtavat jo sulkia. Lopetin muuten myös kaurahiutaleiden antamisen. En ole niitä ennen tipuille antanut, enkä oikein ymmärrä, miksi annoin nytkään. Tuossa yhden ihmisen kanssa oli puhetta, että hänen mielestään ne saavat tipujen vatsan löysäksi, ja sehän on aina riski. Tulevaisuudessa en taatusti anna kuin keitettyä munankeltuaista ja teollista rehua. Mulla ei ole ikinä tipukuolleisuus ollut näin suuri edes konetipuissa, saati "luomu"haudotuissa.
No, kaksi on kuitenkin kaksi enemmän, kuin mitä uskoin tuon mamman hautovan :smt003 Pääasia, että sille jäi hoidettavia, ettei tehnyt turhaa työtä. Uskoisin, että noi kaks kyllä selviää. *Kop, kop*
kanamummo

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Selviää ne, ja toivottavasti on tuon hautojakanan jälkeläisiä notta sullon kohta useampikin hautova viiru, tai haudontataitoa periyttävä viirukukko! :smt023
caddy

Re: Viiriäinen hautoo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Hyvin voi kakarat! :smt001 On ne aika pakosti tuon kanan omia mukuloita, kun ei mulla ole kuin kaksi kanaa ja kukko, ja se toinen kana ei muni (vieläkään). Olivat munintatauolla, sit tää mamma alkoi munia, toinen ei, eikä tosiaan oo vieläkään aloittanut. Liekö mahdollista, että sillekin paukkas hautomakuumeen, ja siksei aloittanut vielä... Sehän kans istuskeli samassa pesässä tämän mamman kanssa välillä. Ja siskoksia ovat :smt001
Tästä pesueesta jäi nyt sitten nuo kaksi, mutta kerkiäähän tässä vielä kesän mittaan... :smt003
Vastaa Viestiin