Ankan tilantarve

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
viiperi

Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Aloitin uuden aiheen kun en löytänyt mitään ankkojen tilantarpeesta. Eli minkä kokoisen tilan ankka vaatii?
Mimmi

Re: Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eläinsuojelusäädösten mukaan sisätiloja vähintään 0,5 m2 nokkaa kohden ja ulkotilaa 1 m2 nokkaa kohden. Lisäksi tilan tulee olla niin suuri, että ankat mahtuvat samanaikaisesti makuulle. Itse lisäisin vähintään sen, että ne mahtuvat vaivattomasti levittämään siipensä. Vaan ei kai (juuri?) kukaan harrastaja pidä ankkoja ihan noin pienissä tiloissa? Silloinhan päteekin sääntö, että sitä parempi, mitä enemmän tilaa? (Ja sit voi antaa niiden vaikka lisääntyäkin :smt002 .)
viiperi

Re: Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja viiperi »

kiitos mimmille :smt038
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

Paljos vaatis tilaa vaikka kolme ankkaa ja lisääntymis vara?Ja voiko (kun tulis mökille) jättää uimaan rantaan vai lähteeks ne karkuu?Ja onko ankan muna saman kokonen ku hanhen (eli monta mahtuu koneisiin joihin mahtuu 7 ja 6)?Ja voiko kasvatus rehun minkä ikäsenä lopettaa ja sit ku sen lopettaa nii voiko antaa kanojen munitusta?
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

No miten on? :smt017
rilla

Re: Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minulla 3 ankkaa 0n talven n. 4 neliön tilassa. Lisäksi välillä ulkoilevat vapaasti.
Pienempikin tila vois kyllä riittää.

Ankanmunat on kyl reilusti pienempiä kuin hanhen,riippuu hautomakoneen mallistakin,miten monta mahtuu,
Ankanmunat on ehkä semmosen ISON kananmunan kokoisia. :smt003
Hyvä selitys!.

Yleensä ankatkin pysyy kotinurkilla. Mut joskus vapaana olleet on tehneet piilopesän,aika kauaskin kotoa.
Kannattaa ainakin herkut antaa tarhaan,niin paremmin voi houkutelle.
Ja pitää ankat "kesyinä",eli seurustella niitten kanssa. :smt024
Jos yksin sinne mökkirantaan jäävät,niin aika suuri petoriski on,samoin villiintymisvaara.

Rehusta en nyt niin osaa sanoa. Mä en ole kasvatusrehua antanu,mut pienestä asti ovat muun ruuan mukana saaneet kanan täysrehua. :smt041
Jeevis

Re: Ankan tilantarve

Viesti Kirjoittaja Jeevis »

Mites ankkojen uima-altaan pinta-alatarve? Laissa ei määrätä. Jos mulla on vaikka 10 neliön allas, montako ankkaa voin ottaa? Laiduntilaa ja suojaa pystyy rakentamaan aika rajatta, mutta allas määrää ankkojen lopullisen määrän. Kyseessä vain patakasvatukseen tarkoitetut kesäankat.
Vastaa Viestiin