Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja annemari »

Aluksi pyydän ANTEEKSI koska en jaksa lukea koko ketjua millään :smt015

Mutta minulla olis kysymys:

Meillä on nyt nuo joulupaistikalkkinat tuolla riikkilässä, ja näillä näkymin jäävätkin sinne ensi jouluun saakka :smt007 , on ne niin ihania.
Meillä on pronssi-musta-villikalkkupariskunta, joka on kesäkuussa kuoriutunut.
Eilen menin aamuruokinnalle, ja minulla oli vähän kiirus. Akkakalkku oli maassa kököttämässä ja katsoin että sepä mahtaa kylpeä kun pehkussa oli isoja koloja kauttaaltaan.

Tänään menin sitten ajan kanssa sinne ja nakkelin aamuleivät pehkuun, niin tämä akka vaan makoilee. Se ei tavallisesti anna itseensä koskea, mutta nyt sitä liikuttelin ja nostin syliin (painoi muuten ihan älyttömästi !) ja ensin näytti että sillä ei toimi toinen jalka. Se pihisi ja puhisi kummallisesti ja minä ajattelin että kuolemaa kai se tekee!!
Laskin sen sitten taas maahan, ja siihen se jäi, ja ukkokalkku tuli pörheänä siihen viereen, töpsähti ja kiipesi akan selkään. Minä hätyytin sen pois, kun eikai sitä sairasta... No se kiipesi uudelleen ja annoin sen polkea kanaansa. Tämäpä se paransikin akkakalkun, ja toimituksen jälkeen se pörhenteli sulkansa ja lensi katonrajaan orrelle niinkuin ei olisi ikinä muuta tehnytkään. Päättelin, että se on OK.

Onko tämä näille tavallista touhua ?
Nuki

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun kalkkuakka ainakin tekee just noin kun toivoo pikku polkaisua. Se kans pihisee ja puhisee sekä nojailee käteen jos sitä koittaa nostaa tai siirtää. Pää on vielä monesti silleen nätisti taivutettuna alas ja posket punaisina kurkitaan silmäkulmasta, että jokohan se tajuis... :smt003
Muoks. Ja on kyllä tosi kiva koittaa saada yli 15-kilonen buttiakka illaksi tarhaan kun se heittäytyy letuksi eteen koko ajan!
Haaveilija

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Miksikäs kalkkunakana tekee sitä vain minulle eikä kukolleen? Olenko komeampi? :smt003 Vai onko meidän kukko niin tolvana, ettei tajua mitään, eikä kana edes viitsi sille moista esittää? Kana on painautuu samantien maahan kun minä tai tyttäreni tulemme, mutta jos kukko tulee lähelle niin nousee ylös tai me poistumme.
Toinen buteista kuvittelee hautovansa. Sillä on ollut pari viikkoa pesä, minne kaikki kolme käyvät munimassa, mutta tämä yksi hautoo. Olen kerännyt munat pois, kun ei ole ollut pesässä, mutta tänään annoin olla. Nousi vaan sen verran, että näin munat, mutta ajattelin odottaa aamuun. Jos oikeasti hautoo tai sitten se hylkää ne. Kukko ei varmaan hoida hommaansa sillä se ei ole ihan erikoisemmin notkea tai pirteä (poistolistalla)...
Nuki

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Sä oot sen mielestä paljon ihanampi :smt005 En tiedä kyllä, me ollaan epäilty Kyllikin mieltymyksen ihmisiin (etenkin miehiin) johtuvan sen nuoruudesta vailla kalkkuseuraa, mut tiedä sitten. Sen ukkoa kyllä ottaa tosissaan päähän kun rouva juoksee pitikin pihaa mun miehen perässä tyrkyttämässä itteään mutta Hermannin saapastellessa paikalle nousee usein ylös. Kyllä se kuitenkin välillä antaa Herkun polkea, mutta ilmeisesti pitäisi ihmisiä houkuttelevampina. Muutenkin se kesällä aina kulkee pitkin pihaa tarkkailemassa meidän touhuja muista linnuista erossa, se raasu luulee kai olevansa ihminen enemmän kuin kalkkuna.
Han

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Han »

Meillä kolme kalkkuakkaa tyrkyttää itseään aivan kaikelle mikä liikkuu. Välistä oikein sääliksi käy kun pihisevät ja puhisevat, mutta kukko on enempi kiinnostunut ruokapuolesta :smt012 Munia oon lykkinyt hautomakoneeseen jo jonkun aikaa ja aina vaan tyhjää täynnä :smt009
Mikähän siinäkin sitten on, eikö kukkoa kiinnosta vai eikö se osaa? Jättikoch/brahmaristeytyskukko välillä koittaa polkea kalkkuakkoja ja sitten kyllä kalkku-ukko tulee ja kimpaantuu, ettei hänen naisiin kosketa :smt017 :smt018
Välistä tulee vähän sellanen olo, etten oikein tota lintujen sielunmaailmaa ymmärrä :smt040
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Laiska kukko tarvitsee joskus härnyyksi toisen kukon. Kun tulee pientä kilpailuasetelmaa niin jompi kumpi ainakin polkee.
Haaveilija

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Muniiko kalkkuna ympäri vuoden?
fasunen

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Kalkkunat munivat vain lisääntymiskautena aina pesällisen kerrallaan. Keräämällä munat voi munintakausi pitkittyä mutta ympärivuotiseksi unijaksi kalkkunasta ei ole.
Haaveilija

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Mietin sillä, että kun ovat nyt munineet 1,5 kk, niin loppuuko tämä lysti kohta ja joutuu menemään munaostoksille kauppaan... Ja kun niille tuli nyt uusi kukkokin, että ennättävätkö ne nyt sitten saada edes hedelmöittyneitä munia... Milloinkas niille iskee sulkasato?
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Normaalisti sulkasato on syksyllä ihan niinkuin kanoillakin mutta se voi tulla kesälläkin jos innostuu hautomaan poikaset. Viime kesänä meillä oli muutamalla ankalla ja muistaakseni yhdellä mustalla kalkkunalla kesäaikaan sulkasato juurikin tästä syystä.
tuomovay

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja tuomovay »

hautomakoneessa on kalkkunanmunia, toivon/uskon kovasti niistä edes muutaman tulevan. Jos ja kun niitä
tulee niin mikä olisi ruokana niille? Kanoja ja viiriäisiä olemme haudottanut ja hoitaneet, mutta kalkkunat
olisivat ensimmäiset?
tuomo
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Musta ja pronssi pääsevät vauhtiin vaikka kananrehulla jos ei raski ostaa isopunaheltta ykköstä joka on kalkkunoiden aloitusrehu. Kalkkunanrehu on kyllä melkein puolet halvempaa kuin kananrehu. Pääasia, että saavat rehua koska eivät pysty käyttämään viljaa edes litisteenä ravinnokseen ensimmäisinä viikkoina. Aluksi voi antaa myös keitettyä kananmunaa muussattuna, ihan niinkuin kananpojillekin. Rehua kannattaa syöttää ainakin viisiviikkoiseksi.

Butille antaisin suosiolla isopunahelttaa ohjelman mukaan viiteen-kahdeksaan viikkoon asti jos on tarkoitus saada ne kasvamaan lihaksi. Kalkkunankasvatuksessa kannattaa muistaa, että ne eivät siedä kylmää ja vetoa ennenkuin on kunnollinen sulkapeite päällä. Ne eivät saisi myöskään kastua eivätkä hukuttaa itseään juomavesiastiaan joten värkit sitä myöten koska ovat mestareita hukuttautumaan.
Haaveilija

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

fasunen kirjoitti:Kalkkunat munivat vain lisääntymiskautena aina pesällisen kerrallaan. Keräämällä munat voi munintakausi pitkittyä mutta ympärivuotiseksi unijaksi kalkkunasta ei ole.
Voitko Fasunen täsmentää tällaiselle uudelle kalkkunan pitäjälle, mitä tarkoittaa kalkkunoiden tapauksessa lisääntymiskausi? Haluan haudottaa munia, mutta tällä hetkellä kukon tasapainoilu ei näytä kovin tuloksekkaalta, joten miten pitkään voin vielä odotella munien tuloa, vai pitäisikö tässä ryhtyä siementäjäksi? Muniiko ne maaliskuun, huhtikuun? Kolme kuukautta, neljä kuukautta? Noin niin kuin yleensä?
fasunen

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Keväällä kun valo alkaa lisääntyä alkaa munia tulla ja kukko polkea. Jos kaikki menee kalkkunoiden suunnitelmien mukaan, pesällisen munia munittuaan aloittaa akka haudonnan. Sitten kuoriutuvat poikaset ja niitä hoidellessa akan kesä aika hyvin jo kuluukin. Sitä en tiedä että jos ensimmäinen lisääntyminen tapahtuu jo varhain kalkkujen vielä ollessa sisällä uusivatko ne lisääntymisen vielä myöhemmin kesällä?
Muninta voi kuitenkin pitkittyä jos munat kerätään. Ja jos haudontaa ei tule munii akka vielä myöhemmin kesällä uuden satsin.
Haaveilija

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

No nämä ovat nyt munineet tammikuun alusta varmaan lähemmäs 30-40 munaa/rouva kalkkuna ja edelleen munivat. Jospa ne vielä munisivat sitten sinne ihan oikealle keväälle asti.
Vastaa Viestiin