Ankka vai Hanhi?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SannaT

Ankka vai Hanhi?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Jos joskus ehkä tulevaisuudessa ottaisin pari ankkaa tai hanhea...

Mitä eroa niillä käytännössä on?

Puolesta ja vastaan keskustelua :smt006
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

En nyt sano puolesta enkä vastaan, mutta hanhet on siistimpiä kuin ankat ja helpompia talvella pidettäviä. Ankat tarvii muutakin kuin kasviperäistä ruokaa, hanhet ei. Ankat on kilttejä vieraillekkin, hanhet aina ei.
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Ehdottomasti hanhi vaikka kumpiakin on ollut niin kyllä se hanhi on vaan aina ykkönen on näet helponpi hoidettava, fiksu ja kaunis lintu :smt003 :smt002

Multa voisi 3-viikon päästä saada hanhen poikia tänään näet läpivalaisi 12 munaa ja kaikki oli lähtenyt kehittymään :smt002
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Niin, vaikea on sanoa...
Minulta lähti hanhet, vaikka ehkä niistä enempi tykkäsin. Tuli tila ongelma, eli hanhet tarvitsee isomman tilan. Samallalailla läträävät veden kanssa, että siivoamista riittää ankoissakin. Uros hanhet puolustaa akkojaan, eli joku vieras todella voi pelätä niiden sihinää ja saattavathan ne vaikka nipistää :smt002 Meillä hanhet viihtyivät talvella paljon paremmin ulkona, niitä ei olisi sisälle saanut. Ankat taas ovat kohta haluamassa sisälle, mutta se kai on tottumiskysymyskin... Myös melko kantava ääni on hanhilla, mutta kyllä on meidän rouva ankoillakin. Ja jos antaa olla pihalla vapaana (meillä ei kummatkaan ole koskaan lähteneet kauas), kyllähän hanhien jätökset ovat melkoisia, eli vesiletkua tarvitaan :smt003 Talvella hanhet tarvitsevat mielestäni jotakin virikkeitä, ne osaavat käytää nokkaansa tehokkaasti, ja turhautuneena saattavat sitten hajoittaa jotakin (ei uskoisikan mitä ne nokallaan saa aikaseksi). Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen, mutta kivoja kumpikin :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hanhi laiduntaa, ankka on onnellisimmillaan vedessä. Ankat on lutusia höppänöitä, hanhi on käytökseltään arvokkaamman oloinen. Hanhi usein myös vahtii pihapiiriä ja joskus voi olla siinä vähän pelottavan oloinenkin, lähinnä kai kuitenkin vieraille? Molemmat kesyyntyvät ja oppivat asioita, jos vähänkään näkee vaivaa.

Molemmat pärjäävät ulkona pitkälle syksyyn ja aikaisin keväästä, mutta keskitalveksi pitää olla reilun kokoiset talvitilat, missä mahtuu levittelemään siipiä jne. Ankkojen talvitila on aika työläs pidettäväksi puhtaana ja kuivana, kun vettä pitää kuitenkin aina olla tosi hyvin tarjolla. Niiden pitää päästä huuhtelemaan päänsä kunnolla. Ja jos vesi siihen tarkoitukseen on esim. vadissa, ne kiipeävät siihen kylpyyn ja roiskaavat kaiken veden lähiympäristöön. :smt002

Mulla on ankkoja ja ne on kyllä ihania! Aina tulevat luokse ja juttelevat päivän uutiset. Ankat pihalammikossa on aivan äärettömän idyllinen näky! Ankat syövät pihasta etanat ja madot. Mä käytän niitä mansikkapenkin putsaamiseen ja ne eivät tuhoa itse mansikoita, syövät vain öttiäiset. :smt003

Siinäpä sitten valitsemaan.. Munislaista kulttuuria noudattaen oikea vastaus on tietysti: ota molempia! :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Älä mimmi ällyyttä etteikö ne ankat söis niitä mansikoita, kyl ne syö, mut sää katot läpi sormien ...

Molempia: hanhet tarvii ankkoha jotta niillä on jotain mitä paimentaa.. ja ankat... mihinkäs ne niitä hanhia :smt017
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muori eikös ankat tarvii hanhia siihen että ketut ja irtokoirat ei vie niitä kun hanhet vahtii. Eikä varsinkaan vieraat ihmiset. :smt005
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla oli sama ongelma, että kumpia ottaisin ja päätin sitte ottaa molempia. Hanhet vaan on vielä saamatta, mutta jospa tänä vuonna kuitenkin saan niitäkin.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on molempia ja suosittelen myös ottamaan molempia :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

maunu_muori kirjoitti:Älä mimmi ällyyttä etteikö ne ankat söis niitä mansikoita, kyl ne syö, mut sää katot läpi sormien ...
Ei ku mä tarkoitin, ettei ne tuhoa niitä itse kasveja, siis varsinaisia mansikan puskia. Kyllä ne mansikoita poimii! :smt005 Ajattelin vain, että hanhi saattais syödä koko puskat, vai?? Ainakin vuohet söis, jos sais.. :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

^Mainiot lausahdukset Muoriskalta ja Mimmiltä :lol: Mäkin jo mietin, että eikö ankat tosiaankaan syö mansikoita, niitä marjoja siis.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mua nauratti kans! :smt005 Mähän itsekin syötän ankoille mansikoita, siis marjoja.. Kyllä ne niitä osaa käydä poimimassa. Ja mitä ylikypsempää, sen herkumpaa!
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Täähän on ihan selvä juttu! Unohda molemmat ja ota MYSKISORSIA :smt007
Todella suuria persoonia, eivätkä ole niin vesiriippuvaisia kuin ankat
http://www.domestic-waterfowl.co.uk/mozzie.htm :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Jos tää on äänestys, niin ääni multa hanhille. Ne menee sydämmeen sisälle :smt007 Niin ärsyttäviä ja niin rakastettavia.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä annan kanssa ääneni hanhille!
Hanhet on aivan mahtavia otuksia! Niin ylväitä ja komeita..
Vaikka onhan ankatkin ihan mukavia, mutta niitten huono puoli on just se vesi! Mullakin nyt hirveät tuskat kun ankat ei pääse uimaan! Yritin lasten ammetta niille eilen, mut eihän ne siinä mahdu uimaan.. Pitäis olla joku iiiso allas niille!
Vastaa Viestiin