Lihaviiriäiset

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mirri

Lihaviiriäiset

Viesti Kirjoittaja mirri »

Koitin seurailla noita vanhoja viestejä. Löysikö kukaan noita isompia viirulajeja suomesta? ja onko niitä kellään? Onko viiriäisestä olemassa joku broilleri versio? Ja muniiko ne myös?
Kuinka kauan viiriäinen yleensä munii?
Käynnistelen kohta haudontakonetta niin olis kiva jos sais jotain uutta jännittämistä sinne. ( Jos menis vaikka tää kysely ikä ohi :smt019 )
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kirjassani sanotaan Farao viiriäisen olevan isoin ja lihaksi käytetty.

Mutta pelkällä valinnalla pystyy nostamaan painoa. 29 sukupolven aikana oli paino noussu 70%

Hämärässä kasvatetut ovat lihavempia ja tulevat myöhemmin sukukypsiksi ja rehun lisäksi pitäisi syöttää viljaa.

Puhtaitten lintujen saatavuudesta en tiiä.
Minulla kaikki on sekarotuisia
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ukkokulta vaan katteli mun lintujani ja moitti että pienenlaisia broillereita oli viirukukot. Pistin kaikki ylimääräset nääs pataan. Risteytyykö nämä tavikset sitten helposti esin sen faaraoviiriäisen kanssa?
Mulla viirut painaa noin 200g , onko ne liian :smt017 pieniä?
Taisin lukea jostain että joku olis kysellyt virosta viiriäistä ja että mahtoiko onnistua saamaan munia?
Ja saako niitä muista EU-maista kuinka tuoda?
Tuleeko viiriäiselle sulkasatoa niinkun esim kanalle? Mulla on noilla kana mokomilla ollut aina sulkien "irrottelut" menossa justiin kylminpään aikaan. Tietäis taas varautua
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei ne tuon isompia ole! Hyvä painohan sulla on ollut. Farao D eli isoin on 245g

Minä olisin saanu ostettua lintuja virolaiselta yrittäjältä.
Mutta oli puhetta taudeita rajan takaa ja matka on mahoton joten en edes yrittäny.

Se viirupaisti on sellanen että siitä joku tykkää ja joku ei. Eli meillä mies ei söisi kuin valmiiksi perattuna ja äsken minä ja lapset nautiskellen imeskelimme luita :smt005
Tyttöjen jäliltä oli luutkin pureskeltu..

Jos oppisi teurastamaan luuttomana voisin ehkä saaha RMn syömään :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kuinkahan nuo taudit leviää munien välityksellä?
Meillä kyllä syötiin mukisematta luista mitään.. lihaa olis saanu olla kuulemma enemmän.
Suunnittelin ihan vakavissani että laitan jotain isompaa viirua myös kasvamaan jossain vaiheessa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mirri kirjoitti:Tuleeko viiriäiselle sulkasatoa niinkun esim kanalle?
Kyllä viiriäisilläkin on sulkasato ja munintatauko. Parhaiten ne munivat ekana vuotenaan, sen jälkeen muninta ei ole enää niin ahkeraa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tästä tauti hommasta on ollu puhetta ja todistelut osoitti tautien leviävän munien välityksellä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wuohetarhan se kans selvitti sitä yhtä lihaviiriäistä, Viron viiriäinenköhän se oli. Ja Virossa on kasvattaja, jolta vois ostaa. Se tuo viiriäisenmuniakin kuulemma Suomeen. (On se kumma: eikö täällä löydy muka viirumunaloita?) Mutta tais nekin suunnitelmat kaatua noihin tautiriskeihin ja matkan hankaluuteen..
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Oliko se tuominen vaikeaa, säädösten tai jonkun kannalta. Vai oliko välimatka ongelma.Kun jos ne saa niitä munia myydä elintarvikkeeksi, niin kai niitä muutenkin saa sitten ostaa. Helsinkiin stokmannille mun mielestä ne ainakin tuo niitä munia. Sillon viimeksi niit ei ollu van siellä kunkysyin!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä kaupoista munia saa. kuulemma Oulun limingantullin Prismassakin on viirun munia.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hei onko ne niitä virosta tuotuja... voisin käydä hakemassa kun taas tulee Ouluun asiaa.Ei se oo iso homma hautoa niitä 18 päivää vaikkei tuliskaan mitään!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Katsele ensin isoista lähimarketeista.
Varsinkin isoissa K marketeissa olen nähnyt.
Ja on täällä ollu joku jolla on onnistunu kaupan munista hautominen. vissiin suunnalleen että 10 kaksi kuoriutuu. ostaa kolme pakettia ja lyö koneeseen :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kaikki lähistön kaupat on kaluttu...sillai 150km säteellä... Ei minkäänlaisia viiriäisen munia.
Aika hassua! Niitä ei kuulemma mene kaupaksi, Eivät siksi pidä hyllyssä. Mutta ei kumma Hesassa 10pakkaus/7,99€. Eikä se raha sille tuottajalle mene.
Anicetos

Re: Lihaviiriäiset

Viesti Kirjoittaja Anicetos »

Saako näitä Farao D viiriäisiä suomesta? Missä hintaluokssa pyörivät?
Wiola

Re: Lihaviiriäiset

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Tiiä faaraoviiriäisistä mutta mulla yksi kana munii selkeästi isoja munia, muut normimunia.
Kävin just viikolla Jyväskylässä MestarinHerkussa(= paikallinen Stokka) ja 10 viirunmunaa maksoi 5,20€..painoivat sen 120 grammaa..siis pieniä munia vrt omieni... :smt009 :smt009
Nuo kukkonuorikot on painaneet noin 110 grammaa kun olen ne pataan laittanut, siis lihapaino 3 kuukauden ikäisenä.

Ite aattelin, kun saan hautomosta joulukuussa viimeiset kilpikonnanpoikaset ulos, niin laittaa erän viirunmunia sinne... Mullahan on semmoinen myrkkykäärme jonka erikoisruokaa on juurikin viiriäistirpat, että kahta kärpästä tässä yritän :smt020 Sinne vois valkata etenkin ton viirukananmunia joka tekee ne suurimmat munat...
Samalla näkee hedelmöittämiskyvyn tuolla pienellä ja kiltillä kukolla... :smt017

p.s. Miten erottaa viirutirpasta onko koiras vai naaras, siis alta viikonikäisestä tipusta?
Vastaa Viestiin