Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tulppu

Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Osaako kukaan sanoa, tai onko kokemusta, miten kalkkunanpoikasten sukupuoli voidaan erottaa. Minun poikaset kuoriutuivat viimeviikon sunnuntaina. Minulla on ostaja kahdelle poikaselle, ja poikaset muuttavat ostajan tiloihin 4 viikon ikäisenä. Hän toivoi että saisi kaksi kukkoa. Mahtaako siihen mennessä niitä jotunnistaa :smt017
Tulppu

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Kukaan ei siis näytä tietävän tästä aiheesta. Tipuni ovat nyt 8 päivän ikäisiä. Soitin yhdelle kalkkuna tilalle, ja he kertoivat tunnistuksen pienillä tipuilla olevan erittäin vaikeaa. Heille tiput tulivat jo valmiina jaoteltuina sukupuolensa mukaan.
Japanilaiset kuulemma tunnistavat tipuistakin katsomalla peräreiän rauhasia. Koska itsekkin haluan oppia tunnistamaan tipujen sukupuolen, aloin itse tutkiskella tipujen perseitä. Kyllä kai tämän voi itse oppia jos kerran sen jotkut muutkin osaavat! :smt003
Ulkoisia rauhasia ei näytä olevan, eli etsin sitten rauhasia vetämällä hieman takapuolta auki sormilla ja sieltä ihan suolen suulta löytyy kaksi rauhasta. Katsoin kaikki 6 tipua läpi ja minusta niinkuin näyttäisi, että kaksoisrauhasia olisi kahta eri tyyppiä?? :smt047
Kunniahimoinen tavoitteeni on nyt, että aikaa myöden opin selvittämään sukupuolen melko tarkasti. Se jolla rauhaset ovat isommat saavat löysän nippusiteen jalkaansa. Niistä odottaisin kukkoja. Voi olla toisinkin päin. Tämä on kokeilu poikue. Laitan kaikki havainnot tänne sitä mukaan kun edistyn. Pitäkää peukkuja! :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

:thumbright: Hieno tavoite! Kalkkunoiden sukupuolitunnistus on paljon vaikeampaa kuin kanojen. Niiden ulkonäössä ei ole kovin suuria eroja ja käytöskin osaa olla hämäävää. Joistain vanhoista keskusteluista saattaisit saada vinkkejä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kukot pörhistelevät jo aika pieninä, parin-kolmen viikon ikäisinä, ainakin jotkut. Kanat eivät (kai) pörhistele , tai näin mä luulen. Eipä ollut paljon apua tästä :-"
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkunakanat pörhistelee...sekä nuorina että aikuisina ;) Ja vastaavasti kalkkunakukoissa saattaa olla niin "ujoja" yksilöitä, ettei ne pörhistele esim. ennen kuin pääsevät ainoaksi kukoksi.
Voi kun jaksaisin etsiä vanhoja kuviani...no, ehkä huomenna.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi eikä, olen pitänyt tuota varmana keinona ja sukupuolitunnistin kummatkin 5 viikkoiset pronssitipuni kukoiksi pörhistelyn perusteella :smt005 . Pörhistelyllä tarkoitan sitä kukkojen pörhistelyä, siivet maata kohti, pyrstö levällen jne
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihan samaa me tarkoitetaan pörhistelyllä :smt045 Ja mä oon kanssa tehnyt vastaavia sukupuolitunnistuksia, jotka ei sitten pitäneetkään paikkaansa. Mutta voihan sulla olla kukkoja ne molemmat.

Tässä aikuisen kalkkunakanan pörhistelystä jonkinmoinen kuva, tosin en onnistunut saamaan semmoista otosta, jossa siivet viistäisivät maata:
Kuva
Tällä kalkkunakanalla oli myös "rintakarvat"!
Tulppu

Re: Kalkunpoikasten sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Ihan samaa me tarkoitetaan pörhistelyllä :smt045 Ja mä oon kanssa tehnyt vastaavia sukupuolitunnistuksia, jotka ei sitten pitäneetkään paikkaansa. Mutta voihan sulla olla kukkoja ne molemmat.

Tässä aikuisen kalkkunakanan pörhistelystä jonkinmoinen kuva, tosin en onnistunut saamaan semmoista otosta, jossa siivet viistäisivät maata:
Kuva
Tällä kalkkunakanalla oli myös "rintakarvat"!


Justiinsa, eli ei sitten kyllä tehdä hätäisi johtopäätöksi sukupuolen suhteen.
Omat 6 poikasta täyttivät juuri viime sunnuntaina 3 viikkoa. Nyt kuitenkin on näkyvissä seuraavaa:
Yksi iso kukko otti muista jo selvästi 1 ja puoli viikkoa sitten kokoeroa selvästi, muutaman päivän päästä seurasi toinen jolla selvästi kokoeroa. Siiven sulat selkäpuolella alkoivat kasvaa voimakkaasti ja tämä isoin kooltaan alkoi kasvattaa myös pyrstöä. Toinen tuli kohta perässä ja sillekkin kasvoi selkeä pyrstö.
Myös ne kaksi jotka olen ajatellut uroiksi, pitävät erilaista ääntä, kuin ne jotka olen ajatellut kanoiksi, (esim. silloin kun olen ottanut niitä käsiini ja tarkastanut varpaat tai muuta)
Myös kun katson poikasia yleensä ylhäältäpäin, ( kun he vielä asustavat sisätiloissa aitauksessa jossa heillä on laatikko ja sen pohjalla lämpömatto) niin näyttäisi siltä että pojat olisivat kuin pidempiä rakeenteeltaan. Kanat pelkät kehot näyttäisivät ylhäältä katsoittuina "mantelilta" kun taas kukot olisivat "pidempiä manteleita". :smt002

Muttamutta, sitten on yksi, josta ei vielä tiedossa tiedä, hän on "mantelikoon keskipäätä" ja olen nähnyt myös pörhistelevän.

Toinen perässä kooltaan selvästi sekin suurempi
Vastaa Viestiin