Kalkkunan munat koneeseen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Kalkkunan munat koneeseen

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eilen sitten hain Beanilta 6 kpl sellaisen laventelikalkkunan munia ja tänään laitoin koneeseen. Nyt vasta tajusin että kalkut on a) isoja ja
b) poikasena vaativampia kuin kanat. Onhan meillä riikkejäkin munasta lähtien haudottu, mutta nyt alkoi jo jänskättää. Mahtaakohan ne mahtua
olemaan kuukauden verran tässä mun selän takana lihalatikossa? Lämpölampun avulla tietysti. Täytyy ainakin joku kansiviritelmä tehdä.
Aikaisemmassa paikassa meillä oli paljonkin kalkkuja, mutta ne hautoi itse. Nyt taas täytyy alusta aloittaa tää rumba.

Täytyy ainakin poikasrehua ostaa tai pareminkin tilata, ei Laitilan Agrissa varmaan ole valmiina sellaista. Tanskalainen luomurehukin kanoille täytyy nykyään
tilata, koska sen myyntiaika on niin lyhyt. Kaksi viikkoa jo linnut odottaneet. Siis sitä mitä myydään jonain Punahelttana, olisko luonnon Punaheltta tms.

(Tulee nyt muutakin kuin kalkkuasiaa, tulkoon. Meillä ei sitten se Rehuxin puolitiiviste maistu kanoille. Onneksi ei ole kovin jauhomaista, niin menee huomaamatta
viljan joukossa. Paljaaltaan ei kulu lainkaan.)
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkunan munat koneeseen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kalkkutipuille oma kalkkunoiden tipurehu jossa enemmän proteiinia kuin kanojen vastaavassa, eli kalkuille iso punaheltta 1.
Mulla kokemusta vain buteista ja ne eivät mahdu kuukauden ikäisinä lihalaattikkoon mutta nuo rotukalkut eivät taida kasvaa samaa tahtia. Butit ainakin juoksevat ja spurttailevat paljon, vaativat mun mielestä jo aika pieninä suhteessa enemmän tilaa kuin kanatiput että pääsevät toteuttamaan itseään. Onnea haudontaan, laventelit ovat kauniita!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
koivunlehti

Re: Kalkkunan munat koneeseen

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Meillä oli vuosi sitten kaksi kalkkutipua sisällä. Taisivat olla runsaan kuukauden sisällä ja kyllä niitä piti päästää laatikosta useamman kerran päivässä jaloittelemaan.
Jo viikon ikäinen kalkkukukko pörhisteli lattialla siipisulkiaan komeasti ja juoksivat lattialla hirmuisia spurtteja niinkuin maatiekiitäjät siinä piirretyssä.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kalkkunan munat koneeseen

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Nyt on neljä poikasta jo viikon verran huutanut tossa selän takana. Tuli yksi keltainen ja kolme laventelia eli Slatea. Tänään oli vuorossa takapuolten pesu,
jotenkin ne vaan kerää sitä kökköä ja itsestä tuntuu paremmalta kun on puhtaat pyllyt. Olen antanut lähinnä kanojen poikasrehua, keltuaista ja jotain vihreää
sekä raejuustoa. Ruoka uppoaa hyvin ja vettäkin juovat ihan kiitettävästi. Hiekka ja munankuoret lähinnä levitetään pohjalle. Tuntuu että tota lämpölamppua saa
olla koko ajan säätelemässä, nyt kun olivat pesun jäljiltä niin taas laskin vähän.

Yllätyksekseni ne eivät haise! Johtuukohan tosta tipurehusta vai mistä lie. Kyllä he ainakin seuraavat neljä vikkoa voivat olla täällä sisällä, sitten katsotaan
voisiko ne siirtää verstaan puolelle.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Peppilotta

Re: Kalkkunan munat koneeseen

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Minkä näköisiä on kalkkunantiput ja kuinka nopeasti ne kasvaa :smt006
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kalkkunan munat koneeseen

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä en osaa tänne laittaa kuvia, mutta on nyt päälle kolmiviikkoisia ja vein pari päivää sitten kanalaan omaan eriöönsä. Pitkäsäärisiä ovat, ihan kalkun näköisiä,
vilkkaita. Ruokaa menee edelleen hurjasti. En ole antanut kalkkutipurehua, vaan ihan kananpoikasrehua. Saavat myös raejuustoa ja muuta proteiinia
ja kotiruokaa. Kaikki ruoka pitää olla irtonaista, mikään kanatipuille annettu mössö ei kelpaa, tallovat vaan sen. Kurkku ja kesäkurpitsa on herkkua!

En oikeastaan tiedä koska ne voisi päästää muiden joukkoon, mutta nyt ne pääsee pari kertaa päivässä suurempaan tilaan kylpemään ja juoksemaan.
Energiaa riittää. Riikinkukko vahtii niitä tarkasti orrelta, kanat vaan katsoo aina mitä ruokaa taas pienet saa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin