Ankkojen talviasumuksesta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ytylyly

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Kahtena aamuna ollut sen verran kylmää, että auton ikkunatkin piti raapata. Mutta Keijo ja Ulla sukeltelevat ja uiskentelevat vesi pärskyen kylmästä piittaamatta.. Että ei niillä vissiin kylmä ole :smt001
ytylyly

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Ei tarvi miettiä talviasumusta. Kettu vei ensin Ullan ja seuraavana yönä Keijon :smt009 Kyllä se on ovela otus tai sitten oli aivan älytön sattuma, että kettu vieraili pihassa juuri silloin, kun koira oli pari päivää sisällä leikkauksen jälkeen..

Hiljaista on pihassa, kun eivät vaaku rappusille kylpyvettä odottamaan..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ikäviä uutisia :smt009 Noinhan se taitaa olla, että peto oppii helpolle ruualle ja palaa rikospaikalle.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi.. Kamala juttu! Mullakin on juuri menossa kettua varten jakso, jolloin elukat ovat kaikki sisällä yötä-päivää. Haluan osoittaa sille, että saalis jäi yhteen kanaan ja muuta ei tipu. Kuuleman se saattaa parikin viikkoa odotella seuraavaa ateriaa, kun on kerran helpon tarjoilun löytänyt.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mulla on kaikki eläimet sisällä yöt. lampaat käy paivat pihalla ku kanoille en edes oo viel saanu häkkiä tehtyä kun eivät oo ollu ku kuukauden-2 meillä vasta. kettu tässä myös meillä päin liikkuu ja samoten supi. 2007-kesällä oli karhuki ja hyvin ihmistuttavallinen mut silloiset lehmät säily ja isän serkku sai luvan laatata sen ja kaks päivää kerkes lupa olla nii karhu oli poissa pelistä. hätyytteli hevosia ja mettispesiä hajotti, kävi ihmisten pihoilla roskiksia kaatamassa. ei pelänny ihmisiä ollenkaa.
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Meilläkin vieraili pihalla supi, isäntä oli sen nähnyt kun oli illalla myöhään töistä piipahti hevosille iltaheinät heittämässä. Kanat ja ankat ulkoilee vapaana joka päivä, joten varmaan helpon paistin perässä tullut.

Yhtenä iltana oli ankat jääneet pimeällä ulos ja koirat otettu sisään, mitä ei yleensä tehdä. Tallille mennessäni seisoi ankat ihan paniikissa patsaina paikoillaan ja hetken päästä koira ampaisi hirveällä ärinällä metsikköön jonkin elukan perään. taisi olla melkoinen onnenkantamoinen ankoille että satuttiin ulos juuri. Siitä ei mennyt kauaakaan kun vanhempi koirista riepotti supia pihalla, tiedä sitten miten supille kävi kun livahti karkuun, mutta sen koommin ei olla ankkoja yksin pimeällä ulos jätetty.

Tosin ankoilla on hieman omituinen tapa osoittaa kiitollisuutta. pentukoiraa ne hätyyttävät joka käänteessä ja ehdinpä eilen väliin kun Kalle-ankka kävi vanhan koiran kaulakarvoihin roikkumaan. Muuten ne kunnioittavat vanhaa koiraa kyllä, joten taisi vähän erehtyä sessestä.. Aika veijareita ovat.
Viimeksi muokannut Hilmuska, 04 Marras 2008, 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Niin joo, jäi ihan vastaamatta itse aiheeseen.
Meillä on vaakut hevostallissa. Justiinsa eilen sain ankkojen ja pupujen "kerrostalon" valmiiksi ja pakko kehaista että tuli oikein hieno. :smt003 Pupuilla on yläkerta, sviitti näköalaikkunalla ja ankat asuvat alakerrassa.

En ole huomannut ankoista hajuhaittaa, heitän joka päivä uutta purua kuivikkeeksi ja pari kertaa viikossa siivoan ankkojen vessapaikan.

Herrat Kalle ja Silvia pääsevät aamulla ulos ja illalla otetaan sisälle, ovi on päivän auki jotta herrat voivat käydä ruokailemassa välillä. Ajattelin niiden antaa ulkoilla läpi talvenkin, mikäli samanlaista on kuin viime vuonna. Oli meinaan kanat jouluaattonakin ulkoilemassa. :smt001
Kiyry87

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Nostellaampa tätä ketjua vähän koska varmasti nykyisessä lintu buumissa siihen on aihetta.
Ja onhan mulla kysymyksen tynkääkin..

Eli olen tässä miettinyt nimen omaan ankkojen kohdalla kun tottuvat syksystä kunnolla kylmään niilläkö olisi
silloin mahdollista olla melkein koko talvi "ankka pihatossa" eli täysin lämmittämättömässä mutta eristetyssä tilassa :smt017
Meillä syksystä vapautuu siitosryhmän kesä-asunto eli 2 neliön koirankoppi joka on siis eristetty joka seinältä.
Parasta siinä on kuitenkin valmis tarha johon ei kettu tai supi pääse. Tarha myös viettää pois päin kopista jolloin voisin vesipisteen sijoittaa kauimmaiseen nurkkaan ja
kuivattelua varten esim. kopin eteen laittaa paksustu heinää/olkea ja koppi siis pysyisi sisä osiltaan aika hyvin kuivana.

Vesi ja ruoka olisi siis ulkona kopista ja ajattelin ruualle tuunata katoksen kuivana pysymistä ajatellen ja vettä 2-3 kertaa päivässä lämpimänä jotta ei heti jäädy.
Ja kovilla pakkasilla ja pakkas jaksoilla kanalaan.
Tarkoitus pitää ainakin 1 urosta ja 2-5 naarasta katsoa miten ei selkiä poljeta rikki ja sopii asustelemaan pihattoon mukavasti
jos siis ei ole aivan typerä idea kokeneempien mielestä mutta sillähän mie kysyn etten kauheetonta mokaa tee :smt001

Ovi aukko koppiin on täysin avoin mutta jos siihen laittaisi sitä paksua muovia jota teurastamoillakin on suikaleina pitämään öisin lämpöä?
Tällä hetkellä vain 2 ankanpoikasta ja suunnittelu menossa. Näiden lähtöparvi ulkoili onnellisen ja reippaan näköisenä 18 asteen pakkasessa joten kovin herkkiä eivät
varmaan ole kun ovat tottuneet asiallisesti :smt003

MUOKATTU; Asia ratkesi. Päädyttiin remontoimaan autotalli hyötykäyttöön kun mä en suostu :-" ajaan sinne autoa kun ovi on niin nafti tuolle meiän lotjalle :oops:
weemano

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja weemano »

Meillä on kanssa parille vaakulle pihatto systeemi mietinnässä.
Tarkoitus olisi rakentaa parin neliön kuivana pidettävä koppi, jossa valot ja pakkasvahti pitämässä kopin 0+ puolella.
Siivous ja munien keräys tapahtuu kopin pitkällä seinällä olevasta luukusta, jonka päällä on pitkä ikkuna luonnonvaloa tuomassa.
Ankkojen on tarkoitus siis tottua kylmään ja pystyä ulkoilemaan mahdollisimman pitkälle vuoden ympäri.
Oviaukon eteen on suunniteltu ns. tuulilukkoa talven ajaksi, lisäksi jotain muovia/muuta pitämään lämpöä sisällä.
Mahdollisesti myös tarhaan tehdään tuulensuojaisia paikkoja talviulkoilua ajatellen, joihin saisi mukavan olkikasan.
Ruokintaa varten ajattelin erillistä koppia, jossa olisi mahdollista tarjota myös kylpyvettä talven leudoilla keleillä. Näin koska toivoisin pesäpaikan
pysyvän takuulla kuivana. Myöskään ei tuntuisi hyvälle idealle aukoa isoa luukkua kovemmilla ilmoilla.
Ehkäpä ruokintakopin voisi yhdistää tuulilukkoon, ei tarvitsisi ulos asti vaappua jos on paukkupakkasta?
Kiyry87

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä tulee ankkala autotalliin lammas lämmityksellä. Erotetaan vesitiiviillä väliseinällä puolikorkealla ne toisistaan jotta ankat ei kastele lampaita.
Lisä lämmittimen kanssa vielä pohdintaa, olisi tarkoitus asentaa ja kohdistaa se ankkojen puolelle mutta mikä niistä on varmasti oikein asennettuna paloturvallinen :smt017
Kun on infrapunalämmittimiä, putkilämmittimiä jne...
weemano millaista olet ajatellut omaan ankkalaasi? Mulla ei kanalan yhteydessä tarvinut etsiskellä kun sinne tuli automaattisesti vesikiertoinen patteri kun punnuhuone
on heti yhden seinän takana.
weemano

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja weemano »

Ajattelin ihan normia pakkasvahtia asennettuna ankkalan kattoon.
En keksinyt muutakaan paikkaa joka voisi olla paloturvallinen tilassa jossa on lintuja.
Pitää vaan sitten kikkailla senverran lämpömittarin kanssa että tutkii pakkasella miten lattianraja pysyy lämpimänä.
Pohjaan tulee lisäksi tuplapaksu eristys ja arvelin rakentaa kunnon turve+olki patjan jottei vaan koivet jäädy.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Käsittääkseni ankat kyllä pärjää pihattomaisissa olosuhteissa kunhan ovat sellaisissa syksystä lähtien. Mä mietin sitä, että mitenköhän ankat käyttäisivät lämmintä tilaa oma-alotteisesti, mun ankat on ainakin sellaisia juntturoita että ovat pihalla talvella vaikka palelisi ja koppiin saisi vapaasti mennä. Mun ankat siis ovat sisällä kaikki yöt ja kovat pakkaspäivät, ulkona päivisin jos pakkasta max. 8 astetta. Tosin talvella menivät pimäen tultua oma-alotteisesti sisälle jos en ehtinyt niitä käydä vielä itse ajamassa, ehkä se on oppimiskysymys myös.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
weemano

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja weemano »

Näin olen minäkin lukenut että ihan kylmälläkin ankat haluaa pihalle, jos ovat syksystä saakka kylmään tottuneita.
Voiko olla niin että höyhenkin kasvaa eritavalla, jos eläimen pitää sietää kylmää?
Itse tykkään pihaton ideasta, olen kai niin kukkahattutäti etten osaa kuvitella sulkevani eläintä talvikuukausiksi
rakennuksen sisään. Pällihän siinä leviäis itsellä ja eläimillä. 8-[

Tänään alkaa mökin rakennus, ainakin jossain määrin. Puhuskeltiin miehen kanssa että on viisainta tehdä mökki siirrettäväksi.
Siispä pistetään jonkinlaiset siirtokiskot alle ja nostetaan mökki vasta niiden kanssa harkkojen päälle. :)
Runkomateriaalina on ihan 2x4 lankku ja eristeeksi 2x5cm styrox. Tuplapaksu eristys estää kylmänsiltojen muodostumista.
Sisävuoraus vesivaneria, ulkovuoraus maalaisidyllisesti lautaa. Yhteen suuntaan viistottu katto jne.

Pohdiskelin tässä vielä lisää tuota talviulkoilua. Taidan olla niin hurja että teen vaakuille lasitetun terassin! :smt002
Meillä on vanhoja ikkunoita tallessa ja kasvihuone projekti ei niitä kaikkia tarvitse. Voisin siis aivan hyvin hyödyntää niitäkin. :D
Suvianne

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Myskiankka pärjää ilam lämmitystä jos on vedoton suoja ja ruokaa ja vettä.
Eivät vapaaehtoisesti mene sisään, mutta kun oppivat niin sitten kulkevat kiltisti ihan ite ja huonot kelitkin menevät suojaan.

Mutta minulla ainakin on yksilöitä jotka ei niin hyvin kylmässä pärjänneet. Osa ei hoitanut räpylöitään. Teurastelin ne syksyn mittaan pois.
Eli minun mielestä vastaus on kyllä' pärjää, mutta täytyy tarkkailla ja toimia tilanteen mukaan.
Kiyry87

Re: Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Anteeksi mutta mikä on pakkasvahti?! Mä en ihan oikeesti tiedä.
Mä sellaista tahtoisin että ankkala lampola ei kuitenkaan -20 huitele :smt003 Että voisi laitaa ainakin ankoille jos lämmöt kauheasti alkaa tippumaan
lisä-lämmittimen päälle jotta lämmöt pysyttelisi säädyllisissä lukemissa.

Mikä on maksimi viileys missä olette pitäneet omia ankkojanne? Onko samat kuin kanoilla eli vesi ei saa jäätyä mutta hieman saa pakkasella käydä? :smt017
Vastaa Viestiin