Viiriäisten valontarve

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kananen8

Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Haluaisin että viiriäisillä olisi vähintään talven kestävä munintatauko - vaikka 5 kuukauttakin, jos mahdollista, eikä haittaa seuraavaa munintakautta. Mitä sellainen tauko vaatii?

Viiriäiset ovat isossa eteisessä jossa ikkunat pohjoiseen ja länteen, lisäksi on 150 watin lämpölamppu jossa on se himmeä/täysi valaistus. Niin ja eteisen katossa on valaisin... Eteisessä ei ole mitään erillistä lämmitystä.

Kuinka monta tuntia vuorokaudesta pitäisin viiriäisten lämpölamppua päällä, ja himmeällä vai täysillä? Vai molempia tiettyyn aikaan vuorokaudesta? Ja mihin aikaan ois hyvä laittaa valot päälle, ehdotuksia? toimiikohan muuten ajastimella??
Maikki

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jos koko talven valoisa aika on selvästi pimeää lyhyempi, niin viiriäiset pysyvät helpommin munintatauolla. Esim. 8-10h valoa/vrk. Voi laittaa ajastimen perään. Voihan silti joku innokas alkaa enen pitkää munimaan. Jos ikkunoista tulee riittävästi valoa, niin keinovaloa ei tarvitse ollenkaan. Lämpötila olisi hyvä pitää kylmimpään aikaankin selvästi plussan puolella, niin ei juomavesi jäädy ja lintujen ei tarvii syödä enempää lisääntyneeseen energiantarpeeseen. Ja paljon kuiviketta yms eristävää ja pehmeää materiaalia mihin voi yöksi tehdä petiä. Lämpölampun teho ja käyttöaika määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Tehoa sen verran että linnut tarkenee. Punainen lämpölampun polttimo antaa mukavan hämyvalaistuksen, mikä ei häiritse viiriäisiä yöllä. Kovilla pakkasilla ei välttämättä pelkkä lämpölamppu riitä, vaan saatat joutua varautumaan muullakin lämmittimellä jos viiriäisillä on käytössään iso tila.
samapi

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja samapi »

Miksi ihmeessä niin pitkän muninta tauon haluat? Pimeä ja kylmä on kyllä varmoja keinoja saada muniminen loppumaan, tosin eihän niistä ole juuri iloakaan sitten :smt017 Viiriäisten elinikä on muutenki sen verran lyhyt ettei minun mielestä kannata miettiä muninnan rajoittamista. Enempi niistä saa iloa kun kantaa niille vain herkkuja pöytään ja pitää lämpötilan mukavana, on sitten mukava katella hyvin voivia lintuja :smt007
Kananen8

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Maikki kirjoitti:Jos koko talven valoisa aika on selvästi pimeää lyhyempi, niin viiriäiset pysyvät helpommin munintatauolla. Esim. 8-10h valoa/vrk. Voi laittaa ajastimen perään. Voihan silti joku innokas alkaa enen pitkää munimaan. Jos ikkunoista tulee riittävästi valoa, niin keinovaloa ei tarvitse ollenkaan. Lämpötila olisi hyvä pitää kylmimpään aikaankin selvästi plussan puolella, niin ei juomavesi jäädy ja lintujen ei tarvii syödä enempää lisääntyneeseen energiantarpeeseen. Ja paljon kuiviketta yms eristävää ja pehmeää materiaalia mihin voi yöksi tehdä petiä. Lämpölampun teho ja käyttöaika määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Tehoa sen verran että linnut tarkenee. Punainen lämpölampun polttimo antaa mukavan hämyvalaistuksen, mikä ei häiritse viiriäisiä yöllä. Kovilla pakkasilla ei välttämättä pelkkä lämpölamppu riitä, vaan saatat joutua varautumaan muullakin lämmittimellä jos viiriäisillä on käytössään iso tila.
Kiitos tiedoista! Katson että saavat valoa tuon 8 - 10 h, että näkevät syödä ja juoda riittävästi, voi muuten olla vaikea kestää kylmää pimeässä...! En tiedä mikä eteiseni lämpötila mahtaa olla talvella, täytyy seurata. Eristettä ja kuiviketta on ainakin: puulattian päällä on paksu styroksi + 10 cm kutteria + 10 cm kuivaa sammalta (on jemmassa talveksi) + yhdessä päädyssä iso kasa heinää. Häkki on 2,5 neliömetriä, josta 0,5 neliötä on hiekkaa ja lämpölamppu hiekan yläpuolella. Taidan lisätä vähän heinää hiekan päälle kun kylmenee. Ja ostan punaisen lämpölampun, ja pidän sitä ainakin öisin! Ehkä vois kovemmilla pakkasilla olla päiväsaikaan molemmat käytös. Varapolttimotkin ois hyvä olla...
Kananen8

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

samapi kirjoitti:Miksi ihmeessä niin pitkän muninta tauon haluat? Pimeä ja kylmä on kyllä varmoja keinoja saada muniminen loppumaan, tosin eihän niistä ole juuri iloakaan sitten :smt017 Viiriäisten elinikä on muutenki sen verran lyhyt ettei minun mielestä kannata miettiä muninnan rajoittamista. Enempi niistä saa iloa kun kantaa niille vain herkkuja pöytään ja pitää lämpötilan mukavana, on sitten mukava katella hyvin voivia lintuja :smt007
Mietin oisko pitkä munintatauko vain hyväksi?? Kun en pidä niitä munien takia, vaan lintuharrastuksena, oon nimittäin löytäny siihen sopivan viiriäistyypin... Aattelin et jos munintatauko sallii niiden elää jopa 5 vuotta, se on varmaan hyväksi. Mutta eihän se tietenkään automaattisesti tarkoita parempaa elämää, jos lintu kärsii kylmästä ja pimeästä - voisko siihen löytyä joku optimaalinen valo-/lämpömäärä vuorokaudessa? En tiedä, kun on vasta kokeilua! Kattelen vähän kuinka tyytyväisiltä vaikuttaa, ettei pystyyn kohmetu tai lämpölampun alta juuri poistu.

Tarkoitus on käyttää näitä lintuja jalostukseen (oon hankkimas tänään lisää), ja aattelin et kun aloittivat muninnan vasta viime kesänä ja kylmemmät ilmat kuitenkin tulossa, niin haudottavaa olisi vasta keväällä aikaisintaan. Kovasti toivoisin itse hautovaa, mut se ois jo aikamoista tuuria näin alkuun! Jos lintujen elinikä ois pidempi, ehtisin saada enemmän poikasia keväisin, ainakin yksi kana on sellainen että mielelläni pitäisin sen pidempään - kun ei ole vielä hautomakonetta, lintu ehtis varmaan kuolla ennen kuin mä sellaiseen saisin rahat! Tai että saisin oman pihan, johon laittaa linnut turvallisesti kesäksi. Ihan kuin "pakastaisin" ne elävinä, hmm...

Kasvattaja jolta linnut ostin piti emolintuja ulkona, ja sanoi että pärjäävät, kunhan on täysin tuulensuojainen paikka. Aika hurjalta kyllä tuntui, aatella niitä jossain -15 asteessa...!!!! Mut en sit tiie, mä oisin huolissani jos mun eteisessä ei lämpölamput riittäis pitämään plussan puolella. Täytyy kattoo miten ne käyttäytyy kylmällä. Nyt kun on kukko tulossa, en voi enää sisälle laittaa... Eikä oo muita tiloja. Mut toivon et se auttais, jos pitäis infra-lampun aina päällä. Nytkin on ollu lämpölamppu himmeällä päivisin, ja mietin miten ne tarkenee kun on viileämpi aamu! Ehkä ne kuitenki karaistuu.

Onhan se tietty mihin kukin niitä viiriäisiä haluaa käyttää.
Kirsikkapuisto

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kirsikkapuisto »

Kananen8: kannattaisikohan sinun lainata hautomakonetta?

En tiedä pidentääkö munintatauko ikää tai siirtääkö munintaa, vai onko lintu munintakykyinen vain sen reilun vuoden pari ja munintatauko sitten vain sattuu tauko siihen munintakykyisyys aikaan ja on pois kokonaismuninnan määrästä. Olipas selvästi sanottu :smt021 Enkä siis tiedä. Mutta varmistaaksesi jälkeläiset niiltä joilta haluat, niin hautomakone olisi ehdoton. Jos käy niin ettei kukaan alakaan hautoa.

Ainakin näin syksyisin on varmasti monella hautomakoneet tyhjinä ja saattaisit saada lainaan/vuokralle/käytetyn halvalla.
Kananen8

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Kiitos vinkistä. Niin kauniita ja isokokoisia munia tulee parilta, josta haluaisin jälkeläisiä, että melkein harmittaa ne syödä. Mutta tässä tuntuu olevan nyt niin paljon muita kiireitä, etten ole edes ajatellut tipujen tuottamista tänä vuonna! Tiedän ettei ihan ekoja munia kannata hautomakoneeseen laittaa, mutta onhan kana muninut jo pari kuukautta; nyt vain kun on talvi tulossa, olen ajatellut että lopettakoot munimisen mun puolesta ja katsotaan keväällä, mitä tapahtuu... Tietysti sitä vähän toivoo, että jos kana vaikka rupaesiki hautomaan!! Mutta oishan se jo MELKOISTA tuuria!!! ONKO EDES MAHDOLLISTA? Taidan tilata villin viiriäisen munia... :smt002

Eräs tuttu lupasi laittaa lintujeni munia hautomakoneeseen keväällä. Oma hautomakone pitäisi tietysti olla, jos tosissaan haluaa jalostaa, koska se on varmasti vuosien työ. Olisi mukava kun saisi kätevästi laittaa koneeseen ne munat, jotka itse haluaa laittaa, tuoreina jne. !! Mutta nyt ei oikein sovi...
samapi

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja samapi »

todennäköisempää on saada poikasia hautomalla itse koneella kuin odottaa viirun itse hautovan. tiedätkö minkä yksilön muna on mikäkin? keräsin kerran vain päällisin puolin samannäköisiä munia ja poikaset olivat kaikki todella eri värisiä :smt017
Peppilotta

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Meillä on hyvä täysautomaattinen hautomakone. Voisin mielelläni hautoa sinulle viiriäisen munia. Koneeseen mahtuu 20 kananmunaa eli vissiin aika monta viirunmunaa :smt017
Tekis niin mieli nähdä millaisia on pikkuviirut, kun niitä ei ole koskaan livenä nähnyt :smt003
Kuopiossa ollaan, ota yhteyttä jos kiinnostuit!
Kananen8

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Peppilotta kirjoitti:Meillä on hyvä täysautomaattinen hautomakone. Voisin mielelläni hautoa sinulle viiriäisen munia.
Kiitos tarjouksesta!!! :smt001 Voin postittaa sinulle siitosmunia ilman mitään kuluja, jos haluat kokeilla!
Mutta en pääse Kuopioon hakemaan lintuja... Jos silti haluat kokeilla, lähetä minulle yhteystietosi yksityisviestinä.

Minulla on siis vain yksi pari, josta saa siitosmunan päivässä... Pystyn kuitenkin ottamaan munat talteen ja säilyttämään hyvin, joten pienen satsin niistä saisit.

Kukon emo hautoi munat itse!! Kukko, Robin, on erittäin Cool :smt004
Kana on mielestäni hyvin kaunis, harmaa punertavalla sävyllä - ei mitään viiruja, tasainen väritys. Poikasena oli musta. (Kana muuten tunnistaa sanan "muna" - kun sanon sen, se juoksee aina pesälleen katsomaan! )

Pari on tarkasti valikoitu ja EHKÄ erikoinen, joten olisi itsellenikin mielenkiintoista nähdä/kuulla, mitä niistä tulee...
Kananen8

Re: Viiriäisten valontarve

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

samapi kirjoitti:todennäköisempää on saada poikasia hautomalla itse koneella kuin odottaa viirun itse hautovan. tiedätkö minkä yksilön muna on mikäkin? keräsin kerran vain päällisin puolin samannäköisiä munia ja poikaset olivat kaikki todella eri värisiä :smt017
Mulla on vain yksi pari tällä hetkellä... Joo tietyn väriset kanat munii samanvärisiä munia. Ja se on varmaan niin, että yhdelläkin kukolla samalta kanalta tulee joka päivä muna, josta kuoriutuu eri värinen poikanen! Minä toivon saavani joskus valkoisiakin, ainakin kukon sisko on valkoinen joten geeneissä on (ehkä kaikilla kuitenkin?)
Vastaa Viestiin