Hanhien laidun

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hanhet ovat ihania mutta paskovat paljon. Meillä ovat nyt olleet vapaana pihalla ja paskaa on joka puolella. Jos tekisi niille laitumen mutta ainoa vapaa pläntti on marjatarha. Syövätkö hanhet musta- ja punaherukat puskista? Tai saskatoonit? Tyrnit? Kuinka ison alan tarvitsee pari-kolme aikuista ja 6-8 poikasta? Ajatuksena siis että syötävää riittää koko kesän.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
taikku

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä kaikki linnut vapaana (yöksi laitetaan tarhaan). Kesällä, kun syötävää löytyy linnut jättää pensaat rauhaan, mutta syksyn tullen alkavat repimään kaikkia mahdollisia pusikoita ja puita. Marjoja ei saatu moneen vuoteen, oli pakko viimein aidata marjapensaat. Tosin kanat varmaan enemmän oli marjojen kimpussa. Hanhien ja ankkojen tarhaan olen yrittänyt istuttaa pensaita, pakko nekin suojata muutamaksi vuodeksi, muuten niistä ei ole mitään jäljellä. Niin, ja sitä paskaa pihassa riittää.... vaikka koirat kiitettävästi sitä syövätkin :smt003
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Yhden hanhikesän jälkeen en oikein jaksa kuvitella minkä kokoinen sen laitumen pitäisi olla jotta se ei olisi paskan peitossa ja siitä riittäisi syötävää koko kesäksi. Olkoot vapaina ja katsotaan ensi kesänä miltä näyttää kun aikuisia on vähemmän. Mä en haluaisia luopua näistä, ne on mun ehdottomia lemppareita, ihania lintuja muuten :smt049
Syksyn tullen tyhjensivät kasvimaan ja söivät kaikki kurpitsat, ensi kesänä aitaan kasvimaan. Onneksi kaamean alkukesän vuoksi kasvimaa oli muutenkin retuperällä. Marjoihin eivät koskeneet mutta niiden aikaan on vielä hyvin laidunta. Mun inhokit, marja-aroniat ovat vielä puskissa, niihin eivät ole koskeneet, eivätkä ole kanoillekaan kelvanneet.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meillä on hanhilla ollut yhteisenä pässipoikien kanssa puolen hehtaarin pihapelto käytettävissä, ihmeen hyvin siellä elelleet ja evästelleet. Tosin mehtäänkin on jatkoa tuossa jonne pääsevät. Pihalla jos oisivat jatkuvaan niin kyllä hulluks tulisin sen paskan määrän kanssa, kun nytkin lentävät yöksi aina pihaan ketuilta piiloon niin yön aikana kertyneet läjät on jotain uskomatonta. :smt044
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hanhet on kyllä niin kovia ruohon ja vihreän syöjiä,et kasvimaa on pahassa vaarassa.
Omenat ne söi tänä syksynä. Se ei kyllä haittaa,kun muutenkin pihlajanmarjakoi ne oli käsitellyt.

Yhtenä alkutalvena mun hanhet söi koristekanervat rappupielen ruukuista. Mut hanhet on vaan niin ihania.
Vähentää nytkin täytyy,kun tilat on pienet,mutta kokonaan en aio luopua. :smt040
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minua ärsyttää kun tykkään kans muuten hanhista, mutta kun tässä pari viikkoa takaperin irtokoira kävi tappamassa minun kaikista rakkaimman sylihanhen jonka pienestä pitäen olin kasvattanut, niin ei nuo uudet tunnu enää miltään. :smt009 Koko ajan on semmonen olo että jotahi puuttuu. Nyt sitten oon miettiny että josko luopusin kaikista..
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja rilla »

Titiuu; tiedän miltä se tuntuu!
Pari vuotta sitten kettu tappoi mun Rikkosiiven. Se meinas olla paha paikka.

Nyt mulla on kuitenkin ihana pariskunta, Irwin ja Kandau.
Ja heidän lapsensa. On myös Nyyti,yksinäinen poikamieshanhi.
Ei kannata antaa periksi. :smt023
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tuli heti niin haikea fiilis kun muisteleekin Violaa :smt049 Ehkäpä se vielä helpottaisi kun jos saisi haudotettua uuden pienen sylimussukan. :smt045
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maatiaiskana

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Nyt vasta huomasin että äällä olikin jo keskustelua hanhista.

Kysymys: Pystyisikö hanhilauma (miten suuri?) siistimään ja pitämään siistinä noin puolen hehtaarin suuruisen osittain peltoa, osittain ryteikköä (villivedelmaa, maitohorsmaa ja kaikkea mahdllista muuta rikkaruohoa) olevan alueen?
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Laittaisin hanhien seuraan muutaman ankan ja ehkä sorsia, jolloin ravinnonkäyttäjiä on enemmän, ehkäpä 1-2 kuukautta koeaikana esimerkiksi 5-6 hanhea, 4-5 ankkaa ja ehkä 2-4 sorsaa, silloinhan alkaa alueen kuluneisuus viimeistään näkymään ja jo ensi kesänä esimerkiksi alueen kasvillisuus muokkautuu ja muuntuu, joten oikeastaan vv. 2018-2019 on helpompi määritellä lintujen pysyvämpi määrä ja lajisto. :smt006
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Hanhien laidun

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tuolla Joutsenhanhi kasvattajalla näkyy kuvien perusteella olevan linnuilla ainakin riittävää laidunmaata, olisi toisaalta mielenkiintoista tietää laitumen koko ja lintumäärä, antaisi osviittaa muillekin!
Vastaa Viestiin