Jalaton hanhinaaras

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hanhinaaras löytyi jalattomana, ei pysy pystyssä, hoipertelee jos nostaa jaloilleen ja kaatuu. Jaloissa ei kuumotusta, turvotusta tai muutakaan kummallista, räpylät siistit. Olemus muuten virkeä mutta jalat eivät kanna. Ruokana laidun, kauraa, ohraa vehnää ja hernettä. Talvella sai vitamiinilisää mutta jätin pois kun lulkoilu ja laidunkaudi alkoi. Muninut kevään aikana viitisentoista munaa. Ikää yksi vuosi. Mikä mättää?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkia sulla tietenkin on tarjolla, mutta oletko huomannut hanhen syövän sitä? Joskus nuori yksilö ei hoksaa syödä riittävää kalkkimäärää ja sitähän saattaa poistua normaalia enemmän elimistöstä, koska munintaelimistö vasta käynnistyy. Kalkkihalvaus tulisi siis mulle mieleen ja tarjoilisin turboannoksen kalkkia.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiitos avusta Hilta.Kalkkia on tarjolla mutta en ole nähnyt kenenkään sitä syövän. Hanhi on saanut kalkkitabletin murskattuna nokkaan ja kalkkia on sekoitettu rehuun. Munankin oli tehnyt tänään. Vielä vaan makaa, toivottavasti tokenee, tietenkin tämä on mun lemppari :smt010
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Viktoria

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Eikö joku ruoka-aine tehosta kalkin imeytymistä? Olikohan se D-vitamiini? Millaista kalkkia sulla on? Meillä menee murskattu kananmunankuori parhaiten kaupaksi.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Maattari »

D-vitamiinia on kalkkitabletissa. Kanakalkkia on tarjolla. Tyhjiä munankuoria löytyy, murskaan ja laitan tarjolle.
Onko sinulla Viktoria munankuoret/kalkki tarjolla erikseen vai sekoitatko rehuun?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Viktoria

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Laitan samaan ruokakippoon kaurat ja kalkin nyt muninta-aikaan, vaikkakin eri reunoille. Meidän hanhet ei koske kanankalkkiin.
rilla

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla oli nuori hanhi vajaan 2vrk "jalattomana",kun oli isompi välienselvitys hanhiparvessa.
Tää nuori naaras oli piiloutunu munimakopin taakse pieneen tilaan.

Höyheniä oli vähän riepotettu ja niskassa pieni haava.
Oliko polkeminen ollut liian rajua,vai rankaisiko vanhempi naaras. En tiedä.
Parani levolla ja eri tarhaan siirrolla.
Mut sulla varmaan on eri juttu siellä? :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kanakalkit oli kaikki vedetty rehun seasta parempiin nokkiin, toivottavasti toinen naaras pysyy terveenä.
Ei löydy haavoja enkä ole mitään väleinselvittelyä nähnyt. Mun eka ajatus oli että olisi poljettu jalattomaksi, selkäpuoli on vähän resuinen.
Edelleen vaan makoilee mutta ei kellahda heti nurin kun asettelee jaloilleen, olisiko pientä paranemista vai toivonko vaan [-o<
Murskattuja munankuoria viety tarjolle
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tinttuli

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Kalkin pitäisi olla riittävän isorakeista ja sitä pitäisi kulua suhteellisen reippaasti, meillä syövät kalkkia todella paljon.
Saako BE-vitamiiniliuosta? Niasiinista tulee vesilinnuilla helposti puutetta ja se vie jalat alta.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei ole saanut BE-vitamiiniliuosta paitsi toissa päivänä sai b-vitamiiniliuosta, jossa siis kaikkia b-vitamiineja, ruutalla suoraan nokkaan. Tänään ajattelin taas antaa. Olen ymmärtänyt että niasiinia tarvitsisivat kasvavat enkä sitten ole antanut rutiinisti näille aikuisille mutta sitä siis pitäisi niillekin antaa jatkuvasti? Miten annat b-vitskut tinttuli, joka päivä vai kerta viikkoon?Kanakalkkiako annat hanhille?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tinttuli

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Munivan hanhen niasiinin tarve on vähintään tasolla 55 mg / rehukg, eli sama kuin poikasella.

Vaikka hanhi periaatteessa saakin liki kaiken tuoreesta hyvästä ruohosta, muninta kuluttaa enemmän.
Tässä verrattavaksi munien niasiinimäärää (lähde US)
kananmuna Vitamin (B3 Niacin) - 0.04mg
ankanmuna Vitamin (B3 Niacin) - 0.14mg
hanhenmuna Vitamin (B3 Niacin) - 0.27mg


Joillakin yksilöillä voi olla poikkeavuutta vitamiinien ja mineraalien imeytymisessä tai tuotannossa, vaikka kaikki saisivat samaa ruokaa oireileva voi olla juuri tällainen. Suoliston poikkeavuudet tai aikaisemmin sairastetut suolistosairaudet altistavat.
Itse aloitan kahta kuukautta ennen munintaa ylimääräisen vitamiini tankkauksen sillä emolintujen ruokinta vaikuttaa poikasten kuoriutumiseen ja ylipäätään alkion kehitykseen. Käytän vitamiiniliuosta joko juomavedessä tai pieneen määrään ruokaöljyä jonka sekoitan viljan joukkoon viikottain. Kanakalkin kulutus alkaa kuin nappia painaen tammikuulla, vaikka sitä on vapaasti tarjolla viljan vieressä muina aikoina pinta ei juuri vajene. Muninnan lähestyessä kalkkiastioita joutuu täyttelemään viikottain.

Niasiinin puutos aikuisilla linnuilla alkaa yleensä makailuna ja haluttomuutena liikkua, myöhemmin jos puutos ei korjaannu, kintereet turpoavat ja jalat levähtävät. Toisaalta hanhi loukkaa jalkansa todella herkästi ilman mitään näkyvää vammaa. Lepo yleensä auttaa, joskus lintu on eristettävä ei polkevan yksilön kanssa, sillä hanhi yrittää pysyä parven mukana puolikuntoisenakin. Hanhen eristäminen ilman lajitoveria stressaa kohtuuttomasti. Kauemmin makaillut hyötyy uimaharjoituksista riittävän syvässä altaassa. Jos se ei halua yksin uida, kaveriksi voi laittaa vaikka toisen tytön.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei ole hanhi yhtään parempi. Pitänee harkita lopettamista jos ei käänny tänään parempaan. Kellään vielä ideoita mitä voisi tehdä?
Kanakalkkia tungettu kurkkuun, jos se auttaisi.
Googlettamalla löytyi picolyte calcium liuosta linnuille, tilasin nyt sitä ja vastaisuudessa laitan sitä juomaveteen jos kalkit ei uppoa. Sitä voisi kuulemma antaa tällaisessa tapauksessa laimentamatta suoraan nokkaan mutta ei varmaan ehdi puteli ajoissa tänne tätä tyttöä varten.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on araucanasekulikana vastaavassa tilanteessa. Syö, juo ja paskoo mutta oli täysin jalaton. Ostin viime vuonna Kreikasta nestemäistä kanarialintujen tms kalkkia, Tabernil Calcio, jota olen antanut tippoja veden joukossa pari päivää ja tänään reilumman annoksen suoraan nokkaan. Milkan vitamiinia kans annettu reilusti. Nyt just oli toinen jalka "kunnossa", siis toimi ja kantaa, mutta vasen jalka ei vielä kanna. Meidän legsut oli nokkinut tolta heti jalattomuuden tapahduttua koko töyhdön päälaelta, ja luulen että oli jonkinlaisessa sokissakin.

Lähdetään matkalle huomenna, ja katson tilannetta vielä aamulla. Onneksi meidän tuuraaja tietää mitä pitää tehdä, jos huononee. Olen kuitenkin toiveikas, viime kesänä buff-brahmakanalla jotenkin samantapaista oireilua, parani siitä täysin, mutta otti pari viikkoa. Nyt on muninutkin ensimmäistä kertaa pariin vuoteen.

Tää nyt sairas kana on hyvä munija, just oli aloittamassa munintaa kun tää iski, siksi odottelen vielä. Lintu on omassa häkissään ja juttelee mulle normaalisti, eli en usko ainakaan vielä kärsivän. Kolme sussex-tipuakin juttelee tälle kanalle ja se vastailee.

En voi vielä luovuttaa, toivon että kaikki kääntyy parhaimmin päin. Tsemppiä sulle maattari-
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
rilla

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä en kyllä lopettais vielä...
Jos kerran syö ja juo,eikä esim tärise tai ole selvästi viluinen.
Jatkaa vaan hyvin ruokkimista.

Tiedä sitten onko tää väärä mielipide,mut anna sille vielä mahdollisuus!
Salaattia ja herkkuja ja hellyyttä. :smt024
Peppilotta

Re: Jalaton hanhinaaras

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Maistuiskohan hanhelle viili tai piimä tai joku muu maitotaloustuote, jossa sais muun herkun seassa kalkkia?
Toivottavasti hanhi paranee :smt023
Vastaa Viestiin