Fasaaneille valoa pimeyteen!!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jones

Fasaaneille valoa pimeyteen!!

Viesti Kirjoittaja jones »

Teille joilla on Fasaaneita oletteko ajatelleet,heidän häkkielämää päivänvalon riittävyydestä!!.Kaikki linnut tarvitsee valoa määrätynmäärän,riittääkö luonnon valo ulkona
oleville linnuille vaikkapa(fasaaneille)lapissa,pohjoispohjanmaalla,muualla.Luonnon valoa on liian vähän,linnut ovat orsillaan/paikallaan,kun on pimeää syöminen/vesi jää
vähäiseksi.Teille joilla on ulkona olevia lintuja,mitä mieltä olette tästä kirjoituksesta.Ps:Minulla on valaistus järjestetty kellokytkimellä,siten että valaistus kytkeytyy
päälle klo:4 aamuyöstä siten päivän pituus on riittävän pitkä ruokailuun/liikkumiseen.Jos valaistus syttyisi iltapäivastä sammuisi vaikkapa klo:21 olisi äkilinen sammuminen
ropleemana eivät löytäisi enään orsilleen tai yö paikkaan missä kukin yönsä viettävät.tv:jones pohjoipohjanmaalta Iistä
Huom:on lisätty tekstiä
Viimeksi muokannut jones, 16 Tammi 2015, 07:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maikki

Re: Fasaaneille valoa pimeyteen!!

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Linnut ovat kyllä mestareita selviytymistaistelussaan talven kylmyyttä ja pimeyttä vastaan. Luonnossa eläviin paikkalintuihin verrattuna häkissä elävillä on ruuan suhteen kyllä kissanpäivät. Ruoka ja vesi ovat helposti saatavilla, niitä ei tarvitse etsiskellä. Vuoden pimeimpään ja kylmimpään aikaan olen antanut omille fasuilleni lisänä rasvaisempia siemeniä, jotta pärjäävät paremmin pimeän yli.

Herkemmille lajeille epäilisin kylmyyden olevan pahempi haitta kuin pitkän pimeyden?
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ulkona asustelevien tarhalintujen hoidosta ja ruokinnasta talvella. Veden jäätyminen on yksi ongelma. Meillä ei sähköä saa fasujen mökkiin, joten kupinlämmittimestä ei olisi hyötyä. Talvisin mennään parin litran astialla, joka on helppo tyhjentää vaikka ehtisi jäätymään.
Kotala

Re: Fasaaneille valoa pimeyteen!!

Viesti Kirjoittaja Kotala »

Minä olen saanut sen käsityksen, että fasaaneille ei veden saanti ole ongelma, jos lumi on maassa. Sulattavat lumesta tarpeeseensa. Ongelmallinen tilanne on silloin, jos on pakkasta muttei lunta. Meidän tarhassamme juoma-automaatti saa olla jäässä, sillä lunta riittää. Ruokinta on järjestetty riippuvan saavinpohjaan liitetyllä automaattiosalla.

Missään en ole törmännyt tietoon, että luonnonvalon vähäisyys olisi ongelma fasaaneille. Tokihan keinovaloilla voi niiden viihtyvyyttä lisätä.
Vastaa Viestiin