(Japanin)viiriäisten pitämiseen liittyviä kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Seepranen

(Japanin)viiriäisten pitämiseen liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Seepranen »

Hei,
ajattelin ottaa muutaman japaninviiriäisen suuren lintuhäkin pohjalle. Kyseessä on siis lattiasta kattoon yltävä, 80 cm leveä ja 3 metriä pitkä lentohäkki, jossa elelee kahdeksisen seeprapeippoa. Onko viirujen majoittaminen tällaiseen häkkiin järkevää? Olen kuullut, että korkeissa häkeissä ne saattaisivat intoutua lentämään ja täten satuttamaan itseään. Seepristen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.

Olin ajatellut yhtä kukkoa ja kahta, kolmea kanaa, olisiko tämä mukava kokoonpano, vai pitäisikö esimerkiksi olla parillinen lukumäärä?
Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon lintuhäkkiä sisustaessani? Olen kuullut, että viirut tykkäävät piilopaikoista. Käykö tarkoitukseen kanien majat ja tunnelit? Mahtuvatko marsukokoisiin? Tykkäävätkö ylipäätään tunneleista, vai pelkäävätkö niitä? Häkissä on yksi lipasto, jossa säilytän lintukamaa, ajattelin poistaa siitä alimman laatikon, jos siitä vaikka saisi kivan pesän...

Kuinka paljon viirut tykkäävät kiipeilystä? Ajattelin laittaa vähän siltoja ja tasoja (esim. lipaston päälle), mutta käyttävätkö linnut todella kiipeilymahdollisuuksia hyväkseen?

Millä tavoin olette hoitaneet valaistuksen. Seeprapeipoillani on yksi UV-lamppu korkealla katon rajassa, riittääkö tämä koko häkin (pohjankin) valaistukseen?
Millainen pohjamateriaali olisi hyvä? Millaista virikettä? Tykkäävätkö viirut esimerkiksi hiekkakylvyistä? Mieheni on allerginen heinälle, se ei käy.
Ja sitten vielä ruokinnasta, mikä parasta? Ja miten olette hoitaneet juomaveden tarjoilun? Seeprapeipponi ovat oppineet juomaan metallipalloisista jyrsijänjuomapulloista, mikä on todella kätevää. Oppisivatkohan viirutkin?

Aloittelijana kiittelen vastauksista ja avusta jo etukäteen!
papupata

Re: (Japanin)viiriäisten pitämiseen liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja papupata »

viiriäiset voivat kyllä innostua lentelemän mutteivat kuitenkaan kaikki yksilöt :smt002 itselläni oli 3 kanaa kukolla mutta ne eivät riittäneet
sillä se polki niitä aivan liikaa että kanoilta lähti niskasta höyhenet , viiriäisethän ovat pieniä joten marsun tunneleihin varmaankin mahtuu muttei minulla ainakaan niihin mene , viiriäiset yleensä ovat tykänneet eri tasoista ja silloista , uskon tykkäävän kiipeilystä:smt023 kuivaa heinää ne eivät tarvitse mutta esim tuoreheinä, vesiheinä jne ovat kesällä herkkua, viiriäiset suorastaan rakastavat hiekka kylpyjä, olen itse käyttänyt ihan luonnon hiekkaa. viiriäiseni ainakin ovat oppineet juomaan vanhasta kanin juomapullosta, riitti kun jokaisen otin vuorollaan käteen ja kosketin niiden nokalla juoma "nappia" hyvin oppivat :smt001 viiriäiset eivät mene sellaisiin ruokakuppeihin kuin peipot vaan se pitää olla lattialla tai muussa sellaisessa ja sen pitää olla suojassa peippojen ulosteilta, itse olen syöttänyt kananrehua ja joskus jauhoja, ( eivät istu orsilla) juomankin on oltava matalalla , omana kuivikkeena puru mutta paperikin käy, japskit haisevat ja pölisevät jonkun verran ja kukon kiekuminen on melko iso ääni , mutta käsittääkseni sini viiriäinen on vähä hajuisempi ja äänisempi, ja ne voi syödä peippojen ruokaa? sini viiriäiset ovat vähän pienempiä kuin japskit sekä erin värisiä, siniviiriäiset ovat lemmikkilintuja. ( niitä voi myös käyttää tuotanto viiruina, munivat myös) japanin viiriäiset ovat kyllä silti ihania ( itsellä 11 ) :smt045 japskit ovat melko arkoja ja hankalia kesyttää ( itsellä on yksi syli vauva, loput melko arkoja)
toivotan onnea viiru harrastuksen alulle! :smt003
Vastaa Viestiin