Ankoista.

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mira

Ankoista.

Viesti Kirjoittaja Mira »

Minkä ikäisenä uros ankalle tulee se kiehkura pyrstöön ?
Saako ankoille antaa kokonaisia kauran jyviä..ja mitä muuta niille saa antaa täysrehun /tiivisteen lisäksi?
Minkä ikäisenä tavis naaras ankat alkavat munia?
Oppiiko ankat lentämään vai pitääkö niiltä katkaista jokin juttu sieltä siivestä tietyn ikäisenä jotteivät ala lentämään?
Räpylä

Re: Ankoista.

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=14&t=21360 tuosta selviää vähän muninta-asioita.
Kiehkura tulee, mutta en nyt osaa tarkasti sanoa ikää. Itse päättelen sukupuolet enemmän äänen perusteella, tyttöankkojen ääni on sellaista RÄÄK RÄÄK VAAK VAAK!! ja pojat vaan illain piiskuttaa pienemmällä ja käheämmällä äänellä.
Ankat eivät lennä (paitsi myskiankat ja etenkin muuliankat, jotka voivat kuulemma liihotella vaikka navetan katolle...). Tavallisilta ankoilta ei tartte katkoa mitään ja mulla ne pusuu sellaisessa alle metrisessä karsinan aidassa. Ulkona on sitten katettu tarha petojen vuoksi.
Kokonaisia jyviä voi antaa, muistathan että karkea hiekka ja kalkkikivirouhe ovat tärkeitä myös olla vapaasti saatavissa. Ankat syövät myös esim. Munitus-Punahelttaa (sisältää geenimuunneltua soijaa jos se asia ratkaisee), puuroja, ruuantähteitä, ruohoa, salaatteja... Ne on sellaisia pieniä siipisikoja. Kovat vihannekset täytyy sitten tietysti raastaa tai keittää pehmeiksi kun eihän littana nokka niihin pysty. kesällä madot, kotilot, etanat ovat herkkua.

Ruokaa, kylpypaikkoja ja pehkua yleensäkin pinta-alaa kun pitää sen verran runsaasti, että yhdenkään ankan ei tarvitse odotella tai tulla ahdistelluksi niin ankat ovat tosi säyseitä toisilleen. Mulla on tänäkin vuonna ankkalaumassa kymmenestä ankasta vain pari tyttöä eikä ongelmia. Talvisin suurin ongelma on se että niiden kylpypaikan viemäri meinaa mennä tukkoon.. kylpypaikka ja pehkualue on hyvä pitää vähän erillään niin pysyy oljet kuivina. Hyvä ratkaisu pylpy- ja pehkualueen välissä on ollut esim sellainen vaneriportti jossa on ankanmentävä reikä, näin ei hirveesti roisku. Kun se lutraaminen on sitä lajikäyttäytymistä...kesällä ovatkin sitten siellä ulkotarhassa meillä.
Mira

Re: Ankoista.

Viesti Kirjoittaja Mira »

Kiitos Räpylä :smt001 meillä tuota tilaa ainakin pitäisi olla kivasti kun on 4 ankkaa (joista yksi äänen perusteella ehkä uros) ja neliöitä on vaakuilla käytössä n.6-7m2.
samapi

Re: Ankoista.

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meidän pojilla on lisäksi nokka hiukan eri värinen kuin tytöillä :smt001 (Ankat on mustia)kiekura ilmestyi kaikille pojille noin kuukausi sitten, ne on kuoriutuneet kesäkuun puolivälissä. Mulla ei ole ennen ollut ankkoja mutta kivoja ovat, vettä tarvivat aivan älyttömästi. Ihmetystä aiheutti munat ku niitä alkoi tupsahtelemaan reilu viikko sitten, luulin niiden munivan vasta keväällä. Siivoa sakkia ovat ei riitele ollenkaan :smt003
Mira

Re: Ankoista.

Viesti Kirjoittaja Mira »

:smt003 ossaako joku vielä kertoa miksi/mitä tarkoittaa kun ankat nyökyttelevät päätä ja vaakkuvat samalla,ei niin kovaa kuin tavallisesti..mutta menevät toisen ankan eteen ja alkavat nyökytellä? :smt045
Meillä myös muut ankat paitsi yksi joka on jo reilun vuoden ikäinen ovat kuoriutuneet kesä-heinäkuulla,vielä ei ole kiehkuraa näkynyt epäillyllä uroksella..mutta ääni sillä on huomattavasti pienempi kuin näillä kolmella jotka kaakattavat kyllä aika kovaan ääneen.
samapi

Re: Ankoista.

Viesti Kirjoittaja samapi »

Minun mielestä se on niiden normaalia keskustelua, ainahan nuo tuntuvat kaakattava ko navetta hommia touhuilee.
Varsinkin kun laittaa uutta pehkua niiden nukkuma alueelle ne tunkee nokkaansa sinne heiniin ja kaakattaa ihan mahottomasti. :smt038
Vastaa Viestiin