Myskiankkojen reviiri

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jenni&Birds

Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Me saatiin lahjana viisi myski ä ja en ole vielä löytänyt vastausta siihen, kuinka kauas pääkallopaikalta lähtevät opittuaan lentämään? Ankkamme ovat nyt reilu parikuisia (taitavat itseasiassa olla pian jo kolmekuisia) ja kovasti lentämistä harjoittelevat ja kaiketi pääsevät kohta lentämään ulos kanatarhasta. Siinä on niin pikästi kiitorataa ja aita matala. Kanatkin tulevat yli kun haluavat. Mutta harvoin on mielenkiintoa kun aitaus on niin suuri ja paljon puuhasteltavaa ojineen ja tunkioineen. Ensi kesänä olisi tarkoitus purkaa koko aita ja antaa lintujen olla pihapiirissä, mutta tämän ensimmäisen vuoden haluaisin ottaa ankkojen takia varman päälle. Kokemuksia kiitollisena otetaan vastaan.
Paltsi

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä pysyvät tontilla, aita on isolla osalla niin matala, että pääsevät sen yli ja varsinkin läpi mutta mihinkä ne kotoaan lähtisivät :smt003
Jenni&Birds

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Ok, kiitos! Onpa mukava kuulla. Millainen kokoonpano teillä on? Itse en tosiaan tajua vielä näistä mitään syvällisempää, mutta voisin kuvitella että mulla on tuossa muodostumassa 4 poikaa ja yksi tyttö. Olettamani tytön jalat on aivan eri kaliperiä kuin muiden... Onkohan ok, vai pitääkö mun muokata tuota joukkoa niin että poikia vähemmäksi ja tyttöjä lisää? En siis haaveile munista enkä hautomisista, vain että olisivat tyytyväisiä.
sinivuokko

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja sinivuokko »

Meillä on myskiankat pihalla vapaana, ovat nyt n. 5 kk ikäisiä. Kaksi kertaa on sama ankka mennyt n. 200 m päässä olevalle joelle, toisella kertaa ehti jokea pitkin jo aika kauaskin :smt001 . Mutta viime aikoina sekin on pysynyt muiden mukana pihassa.
Jenni&Birds

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Nyt meillä kaksi vanhinta lentävät. Tulevat ulos aitauksesta, mutta eivät lähde pihaa kauemmaksi ja palaavat illalla talliin. Olisi kiva kuulla josko jollain on kokemusta tuosta myskien parvi-asiasta. Että onko niillä sama hommeli kuin kanoilla, että olisi hyvä pitää vain yhtä urosta ja loput naaraita vaiko onko tää mun jengi ihan ok. Mulla siis luultavammin neljä poikaa ja yksi leidi. Toistaiseksi ei ainakaan mitään ongelmaa, mutta ovathan nuo nuoria vielä.
Kärttyämmä

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Silloin kun niistä vielä puhuttiin myskisorsina, eli joskus 80-90-luvulla, meiltä yksi nuori joutui haulikon uhriksi n. 3km päässä kotoa. Lensivät aamuin illoin lenkin ja yksi kylänisäntä innokkaana metsästäjänä posautti vieraslajin ja täytti sen olohuoneeseensa. Saatatte osata kuvitella ilmeen kun olin tyttärellään kylässä ja tunnistin tirpan meidän sorsalapseksi :smt003
Paltsi

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä on ollut enimmillään noin 40 aikuista ja hyvin ne on kaikki paikkansa löytäneet. Johtajakukko elvistelee muille ja ajaa ne kyllä akkojensa luota pois mutta koltiaiset kyllä käyttää tilaisuutensa kun silmä välttää. Hyvin pärjää isonkin porukan kanssa. Meillä ainakin hakeutuvat vähän perhekunnittain eli hautoneen emon poikaset peesaa sitä. Nyt on enää noin 15 kpl ja niistäkin ollaan pääsyllä kun paskovat joka paikan eikä haluta niitä enää talveksi navettaan. Olihan noita viitisen vuotta tässäkin pihapiirissä vaaputtamassa. Ehkä vielä joskus uudestaan mutta nyt ainakin yksi ankaton talvi väliin. Ne mitkä ei mene kaupaksi menee pakastimeen eikä harmita yhtään, on sen verran hyvän makuisia :smt003
Jeevis

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Jeevis »

Voinko laittaa myskiankkoja ja tavallisia ankkoja samaan tarhaan asumaan?
Rapatassu

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Rapatassu »

Mulla ainakin asuu :D ja tiedän muitakin joilla näin on.
Jenni&Birds

Re: Myskiankkojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Meillä on nyt olleet alkutalven samassa tallissa kaikki kanat, myskit ja kalkkunat. Talli on jaettu kahteen osaan mutta välillä väliseinä unohtuu laittaa ja näyttävät menevän kaikki keskenään. Kanat (sumatra) ovat päälliköitä, keskikansalaisina myskit ja kalkkunat ovat pahnan pohjimmaisia ja joutuvat muita väistämään. Kokonsa puolesta omituista... Mutta näin on nyt. Meillä nämä kaikki ovat ensisijaisesti lemmikkejä, mutta toki jos koipi katkeaa tms niin syödään toki.

Heh, olen minäkin miettinyt että naapureiden metsästäjät varmasti mielellään ampuisivat meidän lintuja kun ovat niin hyvissä lihoissa, mutta toistaiseksi pysyvät niin hyvin pihapiirissä ettei moista ole päässyt tapahtumaan.
Vastaa Viestiin