kanarian linnut

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
papupata

kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

eli haluaisin kanarian lintuja, onko kellään kokemusta niistä?
esim mitä syövät (siemeniä?) kesyntyykö helposti ja tarviiko lajitoveria häkkiin kun jotkut sanoo ei ja jotkut joo :smt017
siis tarkoitus olisi ottaa yksi tyttö kanaria- mutta pitäiskö sen välttämättä sitten olla poika?
kuinka iso häkki? ja tarkoitus olisi majoittaa lintu minun huoneeseeni, pitääkö sen päästä ulkoilemaan ulkohäkkiin? (sellanenkin ois valmiina)
toivoisin että joku osais vastailla kysymyksiin :)
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

eikö kukaan tiedä :smt010 voisiko kanarian linnulle ottaa kaveriksi seeprapeippoja?
Muffe

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kanarialinnulle olisi hyvä olla lajitoveri tai ainakin toisia lintuja kaverina :smt001 Seeprapeipot on tosi sosiaallisia ja ne tulevat hyvin juttuun muitten lajien kanssa. Seeprapeippoja kuitenkin pitää olla vähintään kaksi vaikka olisivat toisen lajin seurana. Kanariolle myydään eläinkaupassa omaa siemenseosta mutta ruoka kuitenkin on samaa mitä peipot syö joten vaikka undulaattien siemenseos käy näille. Ulkoilua eivät tarvitse mutta aurinkosta saavat d vitamiinia. Linnuilla kuitenkin oltava varjoa jos haluavat varjoon mennä.
Häkki saa olla mieluiten niin iso kuin mahdollista. Monetkaan ei lennätä näitä pieniä lintuja koska ovat hankalia saada kiinni ja kiinni ottaminen on stressaavaa myös linnuille. Tietenkin jos oppivat itse menemään häkkiin itse takaisin niin sitten asia erikseen. Kädestä herkkujen antaminen on hyvä keino kesyttää lintuja :smt001
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

joo mulla ois kyllä hyvä mahollisuus niitä lennättää :smt001 ja ei kovin mua haittaa vaik vähän villimpi ois sillä esim viiriäisenki pitäs olla arka mutta mun viiriäiset istuu olkapäällä ja häkistä saattaa pompata iteksee syliin (kasvattaja kyl väitti että ne tuskin es antaa kiinni :smt017 )
seepra peippoja pitäs siis olla koiras ja naaras? esim tappeleeko poika seeprapeipot? :smt017 tai oisko hyvä hankkia tyttö ja poika kanaria oisko helpompaa ?
Muffe

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Oma mielipiteeni on että ota kaksi kanariaa. Tyttö ja poika tai kaksi tyttöä. Seeprapeipoissa pitäisi olla kaksi tyttöä. Pojat saattavat alkaa myöhemmin kinastelemaan jos kahdestaan ovat ja jos otat tyttö ja poika seeprapeipot niin ne kun hullaantuu hautomaan niin sitten poikasia on koko ajan. Ne tekevät pesiä ruoka ja vesikuppeihin ja mihinkä ikinä ne vaan keksivät. Ovat tosi hankalia saada tauolle kun kerran pesimisen alottavat. Seeprat on kyllä erittäin elosia ja uteliaita kamuja mutta kanariat ovat myös :smt001
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

Eli siis voi pitää kahta tyttö kanariaa sillä poikasia en tartte :smt001 Oisko täällä kellään myydä kanarioita? kun täällä lemmikkikaupas maksaa 130 e kpl :shock: asutaan tääl pohjois pohjanmaan suunnal :smt001
Avatar
MattiH
tipu
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Uroksen laulu on mielestäni komeinta kanariossa, harkitse tarkkaan!
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

joo, Kyllä ne tytöt ny sopivampia ois kun televat mun huoneeseen koska talossa on kissoja ja koiria, Vai pysyiskö koiras yöllä hiljasena?
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

No, nyt on 2 kanariaa :) ovat oikein mukavia ja eloisia. Mutta onhan nyt kyseessä normaali sulka sato kun höyheniä on ympäri huonetta :shock: vai tippuuko niitä aina nuin paljon.? Kun enhän minä tosta sulka sadosta tiedä kun missään ei lue :smt012
Myyjän antamassa hoito ohjeessa ei siitä ollut. Ja vielä yksi kysymys voiko tuore ruokaa antaa liikaa kun niillä on sitä aina vai laittaako kerran päivässä vain vähän ?
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

apua nämä alkaa pesimään ruokakuppiin! punainen kanaria on muninut ruokakuppiin otin munan pois mutta mitä teen? koiraita on yksi ja se on kelta ruskea. poikasia en halua sillä niille ei ole tilaa :smt010 tai aikaa ja koska ei ole toista häkkiä mihin tuuppaisin kolmannen, :smt012 apua pian!
Kate75

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Et voi munimiselle ja pesintäyrityksille mitään. Toki voi hankkia "valemunia" haudottavaksi ja poistaa aina oikeat. Eli se munien poistaminen on oikeastaan ainoa keino. En tiedä miten uroskanaria viihtyisi yksin tyttöjen viereisessä häkissä, olisiko liian stressaavaa?
Tokihan niitä poikasia voi sitten myydä, jos ei itse pysty pitämään. En tiedä kuinka kova kanarian lintu on lisääntymään eli tulisiko siitä ongelma, jos joskus saisi hautoa loppuun asti munat.
papupata

Re: kanarian linnut

Viesti Kirjoittaja papupata »

niin, mutta kun häkissä on kolme lintua ja ne kaksihan alkavat puolustaa reviiriään :smt017 ja kolmas parka ajetaan pois
lintu luovutti jo hetkeksi mutta eilen oli taas muna :smt011 poistin senkin eiköhän tää vauvakuume ohi mee niillä :smt005
Vastaa Viestiin