Ankan sukupuoli

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ninnu

Ankan sukupuoli

Viesti Kirjoittaja ninnu »

En löytänyt hakutoiminnolla, joten auttakaapa asiassa.

Siispä miten voi tunnistaa ankkojen sukupuolen?

Olen saanut opastusta, että uroksella jalat lähempänä pyrstöä ja pyrstö muutenkin "terävämmän" oloinen, kuin naaraalla.

Joka päivä koitan noita zoomailla ja joka päivä vaihdan mielipidettä...aikalailla ne kaikki näyttää samoilta...ovatk ositten koko sakkikin samaa sukupuolta :smt017
Ääntelyssäkään ei eroa kuule.
Ikäähän noilla on jo kolmisen kuukautta, että pitäisi kyllä jo erot näkyä...

Parittelubisneksiäkään eivät ainkaan mun aikana harrasta :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Akat huutaa kohtapuoliin KVAäK, KVAäK, kohtalaisen kovalla kuuluvalla äänellä, ja ne urokset sitten sellaisella vaimeemmalla äänellä ja "sana" on erikuulonen. Uroksille tulee lisäksi aikuisena kippura sulka pyrstöön.

Huonolla tuurilla sulla tietty on vain toista sukupuolta ja siks sää et huomaa mitään eroo...äänissä. Naaraat on kaikkinansa kovaäänisempiä ja toukkaampia, ainakin sitten isona :smt003 .. ja muniihan ne sitten tossa alkutalvesta, jos ovat naaraita, koiraat ei muni :smt005 :smt005 ( meille tuli aikat ankat, Keimo ja Kalevi...saatiin kesäankat yhdeltä tuttavalta, kun eivät voineet niitä talven yli pitää.. juu-u, rupes ilmaantuu 2 munaa päivässä) :smt002 Likat voi muuten paritella keskenään jos ei oo äijää lähellä :smt004
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Sellainen tuntuma mulla olisi että ovat ämmiä koko sakki. Noh, sunnuntaina on tulossa yksi 100% ukko, katsotaan mitä tuleman pitää.

Kovaäänisiä nuo ainakin ovat :smt003

Mulla on ankoilla oma tarha, jossa kaksi lasten kylpyammessa, missä opettelivat vauvoina uiskentelemaan. Lampi on tarhan takana, matkaa noin 20m ja järvi taas tarhalta noin 70m.

Jos tarhan ovi on auki ja vapautta olisi, ei nuo mihinkään lähde, jos ei itse vie, eli kävele perässä :smt012

Järveen kyllä mennään sitten tukka putkella ja sukellellaan kaahaten vartti ja taas koko joukkue taapertaa rinteen ylös tarhaansa :smt012 Ihmeellistä porukkaa, luulisi että nauttisivat järvessä lotraamisesta "koko rahan" edestä, mutta ei...
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

ninnu ne on siveellistä sakkia mä oon kouluttanu ne sillai . ne tekee hommia vaan pimeessä ja nythän on kesä joten sit joskus syksyllä sit :smt003 kyl siellä ukkoja melko varpilla on mut ne alkaa hommiin tossa teini iäsä vasta. :smt002
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ok,no katsotaan sitten syksymmällä minkälaista rakkautta tällä mäellä harrastetaan :smt003

Mitäs kun noi naaraatkin kerran keskenään "touhuaa", pitääkö mun mennä väliin tarkastamaan, löytyykö sieltä vehjettä :smt005
Juntuska

Viesti Kirjoittaja Juntuska »

Meillä kyllä oli tuo sukupuolien erottaminen helppoa kun ovat lähes villisorsan värisiä. Uroksilla on komeat vihreät päät ja siniset ruudut siivissä ja tietysti se pyrstö kihara. Äänestä kyllä erottaa myäs helposti ukot sanoo vaan papa papa papa ja akka VAAK VAAK!

Nyt olen noista uusista Pekkiksen pikkusista katsellut että taitaa olla siinäkin kaksi urosta ja yksi naaras? Kahdella on valkoinen viiva jo kaulassa ja muistelin edellisillä juuri uroksille tulleen tuon viivan?

No nythän tuolla tosiaan on jo kahdeksan omaakin tipua emolla pesässä, että eiköhän niitä naaraita jostain tule...

Meillä muuten aloitti naaraat hyvin aikaisin keväällä muninnan, mutta parittelua näin vasta sitten vedessä kun pääsivät lampeen. Nyt ovat siis yksi vuotiaita nämä ensimmäiset ankat.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Meillä taas kaikki ankat ovat valkoisia-yhtä lukuunottamatta, joten ei voi sitä valkoista viivaakaan odotella :smt001
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meilläkin 3 valkoista ankkaa, joiden sukupuolia yritän arvailla :smt017 1 on muita äänekkäämpi, mutta en erota sitä, jos se on hiljaa :smt005
Katsotaan sitten, kun ovat aikuisia, erotankohan silloinkaan niitä toisistaan :smt012
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mitenköhän hanhien osalta tuo sukupuolten määritys menee? Onko samoja merkkejä kuin ankoissa, esim tuo erilainen ääni? Tai tuo kihara sulka? Ja minkäköhän ikäisenä arvailun voi aloittaa?

Kauhean vähän oon netistä löytänyt hanhitietoa, eli hyvät linkit olisi myös tervetulleita :smt001

Meille siis muutti tällä viikolla kaksi suloista hanhilasta :smt003
Juntuska

Viesti Kirjoittaja Juntuska »

Sehän tästä juuri tekee niin hankalaa kun käsittääkseni niitä naaraita olisi hyvä olla yhtä monta tai enempi kuin uroksia. Meillä oli juuri neljä ankkaa ja tasaparit kunnes kettu vei yhden naaraan. Nyt sitten on pikkupoikasia 8 ja nuo 3 isompaa joissa tod.näk taas kaksi urosta. Kaikkia en voi itsellä pitää, mutta myyminenkin on hankalaa kun niitä naaraita tarvitsisin lisää :smt120 Lisäksi haluan jättää mahdollisimman kirjavia että olisi helpompi tunnistaa ankat toisistaan kun niillä on oma persoonallinen väritys!

Hyvin kyllä tuntuu viihtyvän nuo meidän ukot Matti ja Teppo keskenään :smt003 Eli kaksi urosta tai vaikka useampikin menisi varmasti hyvin porukassa. Yksinäinen naaras vaan kovasti säälitti kun molemmat oli vuoronperään selässä ja toinen vedessä ihan umpimukkelossa...

Kyllä tuo minun mies jo kommentoi että mulla menee kaikki ihan överiksi, kun häneltä sain viime kesänä ne 4 ankkaa syntymäpäivälahjaksi ja nyt meillä on 14 ankkaa :smt003 Ja sama vika kun on hevosissa ja kissoissa ja koirissa jne.jne. Eihän sille minkään voi kun niitä kertyy?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Sunnuntaina siis saapui uusi ankkakompanja :smt001

Uudet ankat ovat vuoden ikäisiä, tupsupäinen Repe ankka ja hänen kolme naikkostaan.
Nämä ovat kaikki PALJON pienempiä, kuin Pekkikseltä tulleet, nyt 3 kuukauden ikäiset ankat. Lisäksi uusien ankkojen ääni huomattavasti pienempi. Pekkiksen ankkojen ääni kuuluu sadan metrinkin päähän ihan hyvin :smt003

Hyvin tulevat kaikki toimeen :smt001
Koitan lisätä kuvan, katsotaan onnistuuko. Kuvassa siis uudet tulokkaat, plus Pekkikseltä tullut yksi valkoinenkin siellä oikeassa kulmassa zoomailee :smt001
Ja yhden pyrstö, joka ei kylläkään yleensä ole noin pörhelö. Kaikilla Pekkikseltä tulleilta on sellainen "sileä peräpää".

Kuva
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Smari: Haluaa nähdä hanhilapsia, laita kuva :smt006
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ankka ja sorsa risteentyy keskenään. Jos aikuisen kirjavan ankan koko poikkee huomattavasti muiden koosta, voi siellä taustalla olla jossain isovanhemmissa sorsaa mukana. Myös poikasvaiheen ruokinta näyttää vaikuttavan ankan aikuiskokoon(testasin, ja ero on aika merkittävä). Niukemmalla valkuaisella ei ankasta kasva ihan niin muhkeeta kuin runsaalla. Ankkakantoja on Suomessa aika montaa sorttimenttia, tänne on tuotu 1800-lopulla ja 1900-alussa aika useita, eri käyttöön tarkoitettuja, rotuja ja siksi sitten nykyisissä kannoissa löytyy niin monensorttista tallaajaa.. Kaikki on kuitenkin yhtä hellyttäviä :smt007
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Onpas söpöjä! :smt007 Hihihi, tollainen tupsupää on hieno :smt008 Aikaisemmat ankkasi ovat sitten naaraita, äänestä päätellen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Nuo uudet ankat on on pitkänlinjan ankkaharrastajilta haettu. Ovat hankkineet ensimmäiset ankkansa 23-vuotta sitten Lohjalta, sen enempää en taustoista tiedä.

Rakenteeltaan neliömäisempiä, kuin Pekkiksen ja tosiaan mutenkin pienikokoisempia ja hiljaisempia.

Yksi "Pekkiksen ankka" on varmaan ankan ja pelikaanin risteytys, on sen verran kookas jättiräpylä :smt003

Mutta ihania ovat koko sakki :smt008
Vastaa Viestiin