Ankan sukupuoli

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ihana ankkalauma :smt007
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Yhdyn edelliseen, ihana ankkalauma. :smt008
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mitäs nyt teen, kun selvästi mulla on 1 rouva ja 2 herraa. Ei hyvä! Luovunko toisesta herrasta, vai otanko yhden rouvan lisää? Mahdottoman isoa ankkaparvea en pysty talvella pitämään. Onko ylensäkään mahdollista pitää kahta urosta yhdessä? Tappelevatko naaraista vai tyytyvätkö molemmat omaansa, jos on tasaparit? :smt017
Juntuska

Viesti Kirjoittaja Juntuska »

Kannattaa varmaan yrittää etsiä yksi naaras lisää. Meillä on tosiaan nuo urokset Matti ja Teppo ihan bestikset, mutta yksi naaras joutui niiden kanssa kyllä koville ja siksipä annoinkin sen hautoa että sai olla rauhassa. Nyt ankkoja onkin sitten 14 kpl :smt003
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä on 2 ankka "herraa" ja 1 "neito". Pojat ovat keskenään kuin paita ja peppu, niitä ei erota toisistaan millään. Neito kelpaa paremman puutteessa, mutta mieluumin "raiskataan" hanhi akkoja. Siis meillä elo sujuu kahden pojan ja yhden tytön kesken.
Ja jos joku ihmettelee mistä erottaa sukupuolen, niin meillä ainakin ääni on selvästi erilainen. Tytöllä on tosi ruma ja kuuluva ääni, pojat ovat hiljaisempia ja nätimpi äänisiä. Pyrstön kiekura on myös selvästi pojilla. terv. Tiivi, Taavi & Torvi :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jokos näistä näkee, kumpia ovat? Nämä on siis noiden aiemmin tässä ketjussa esiteltyjen ninnun ankkojen jälkeläisiä. Tässä etualalla tummempi "Ykkönen":

Kuva

Ja tässä vähän vaaleampi "Kakkonen":

Kuva

Tässä etualalla Ykkönen, takana Kakkonen:

Kuva
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kuvista en osaa sanoa mutta jos saat ääninäytteen kummaltakin niin sitten voisi sujua paremmin ;) Pitäisi mun mielestä jo pystyä tuon kokoisista erottamaan äänen perusteella. Lujaäänisempi ja vaakuttavampi on naaras, ja enemmän piipitystä äänessä oleva on koiras. Jos haluaa tehostaa hommaa, niin vaakut vaan erilleen toisistaan hetkeksi ja sitten kuuntelemaan niiden kutsuääntä kun ne kutsuvat/etsivät kaveriaan.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ai, no sit homma on selvä: Ykkönen viheltää ja Kakkonen kaakottaa. :smt001 Menipä mukavasti sitten se, kun tuli valkean ankkapariskunnan lisäksi kirjava pariskunta! Jos vielä saisi sen tupsupäänkin ehjättyä..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kaivoin tämän vanhan keskustelun esille kun tänään harrastettiin Viltsun kanssa ankkojen sukupuolen tunnistusta ja olen tässä hommassa ihan ummikko.
Yhdellä isolla valkoisella ankalla on pyrstössä kippura sulka. Millainen se kippurasulka koiraalla siis oikein on? Tämän kippurasulka on ihan keskellä pyrstöä ja kääntyy selän päälle päin. Ääni sillä on tosi pieni ja pihisevä. Kenties poika siis? :smt017
Neljällä ankalla oli tuollainen hyvin pieni ja käheästi pihisevä ääni ja viidellä erittäin kuuluva vaakutus. Ilmeisesti näistä voi aika luotettavasti päätellä kumpia ovat? :smt017 Parilla pieniäänisellä kirjavalla ankalla on sinistä siinä siipien alapuolella, onko tämäkin sen merkki että olisivat koiraita? Tuleeko kirjaville ankkatytöille ikinä tuollaista sinistä väriä?
Huomenna ajattelin kuvata ja laitan vielä tähän jatkoksi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kippurasulka ja pien ääni.. ankkojen heimossa on asiat oikeella tolalla.. pitäkööt äijät pienempää metelii, kun naiset haasteloo. Sininen siipipeili on naarailla.. kattos vaikka Wikistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Sinisorsa
Tästähän nää ankat on jalostettu.. ja jos on ankat tollasii sorsavärityksellisii niin tossa on hyvä malli
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

No nythän se vasta mielenkiintoiseksi meni.. :smt017 Miten kuvittelin/muistelin, et vain koirailla on just noi siipipeilit, kun ovat muutenki värikkäämpiä? Näillä kahella äänetkin oli niinku justiin samallaiset kähisevät ei ollenkaan tööttäävät, kuin nuilla naaraaksi kuvitelluilla! :smt003 Entäs se kiehkura siellä pyrstössä. Gotzillalla on oikee lemmenkiehkura siellä peräpäässä ja kai se nyt jotaki merkkaa ja se pihisee samalla lailla, kun nuo peilillä varustetut. Olis kyllä muuten ollu jako aika helppo ja muutenki naaras voittonen pelkkien äänien perusteella! Makia haju jäi muuten noista ankoista käsiin vaikken kamalasti etes räpiny niitä. Jos nyt kuvailla koittas, niin vettynyt hikinen villasukka tulis ehkä ekana mieleen. Joo ja oon pessy jo kahteen kertaan!!! :laughing6:
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mun mielestä (puhtaan) ankan tuoksu on aivan ihana! Parasta mitä maan päällä on tuoksujen maailmassa! :smt005

No kuiteskin, mun mielestä naaraalla ja koiraalla voi kummallakin olla siipipeili. ELi katsoisin vain sitä kiehkuraa ja ääntä. Ääänen perusteella ne voi tunnistaa jo aika pienistäkin, 2-3 viikon ikäisistä, sukupuolelleen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Elikkäs jos äänen perusteella katsotaan, niin nämä menis niin että...

naaras
Kuva


naaras (Törsti takana, vissiin sekin kuitenkin naaras vaikka jossain välissä kuuntelin sitä pojaksi.)
Kuva


koiras
Kuva



koiras (Kippurasulkainen. Onko se koiraan kippurasulka edes tuollainen vai onko tuo muuten vain kihartunut?)
Kuva

Älkää välittäkö tuosta romusta taustalla. Viimeisessä kuvassa lentää oljen ja purun roskia, ei lunta. :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kakkoskuvan tyyppi vois olla koiraskin.. siis toi tumma, ainakin mun silmään.. mut pitäs kuulla se ääni .. ja nähä vähän tarkemmin toi peräpeili. Muut menee musta just noin kun arvelit.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Just tollanen on se kippura! Akulla on täsmälleen samanlainen:

Kuva

Ja tässä tää mun Teppo nuorena uroksena sinisen siipipeilin kanssa:

Kuva
Vastaa Viestiin