Viiriäisistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hruottu

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Korjaanpa omaa tekstiäni, ohjeessa siis 16-23 vuorokautta, mistä lie keksin tuon aiemman :smt012
tipuliini

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja tipuliini »

Jatkan nyt tähän samaan kun aloitinkin.... Päivät kului jo niin pitkälle munskujen kanssa että luovutin tämän ekn "satsin" .. Voi olla että oli inhottavaa yms yms yms, mutta halusin avata muaset ja katsoa... Kolmessa viidestä oli alkio :smt009 ... jossain kohti siis olin tehnyt jotain väärin? Kertokaa nyt piru vie mikä on kaikista tärkeintä hautomis hommassa????!!!! Tasainen lämö? Kääntely? Kosteus? VAI MIKÄ??? :smt037
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: emmää tajua... kysymyksiä virkkujen "hautomisesta"

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

tipuliini kirjoitti:Onko virkkujen hautoma hommat (siis itse tehty hautomo) yleisesti ottaen haastavia? Onko lämmön ja kosteuden oltava niinkun just eikä melkein?
Viiriäisten haudonta on haastavaa ja varsinkin omatekoisen koneen kanssa mikä vaan haudonta on haastavaa. Kaikki pitää olla just eikä melkein! Konehaudonnallahan pyritään matkimaan emohaudontaa ja siinä lämpötilat, kosteudet jne. liikkuvat hyvin suppeissa rajoissa, joten konehaudonnassakaan ei saa tulla isoja heittoja mihinkään suuntaan.
Muffe

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Omatekoisella koneella on vaikea saada pysymään lämpö tasaisena. Koko hautomon pitää olla tasaisen lämmin mutta jos lämmöt pääsee nousemaan yli 40asteeseen niin alkiot kuolee. Pienet lämpötilan vaihtelut ei kylläkään haittaa. Oliko alkiot jo tipun näköisiä? Munan kokoon verrattuna minkä kokosia? Voisi miettiä mikä meni vikaan jos ovat kuolleet samassa kehitysvaiheessa. Liiallinen kosteus on kaikkein pahinta. Se ainakin oli minun painajainen omatekoisen kanssa. Parempi pitää vaikka liian kuivana ilma ja vasta lopussa nostaa kosteus korkealle. Minkälainen lämmitys hautomossasi on, entä tuuletus ja kosteutus? Niin ja mistä hautomo on tehty?
Vastaa Viestiin