häkin vähimmäis koko per viiru ja tipujen hoito apua

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
viirulit

häkin vähimmäis koko per viiru ja tipujen hoito apua

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Tietääkö kukaan mistälöytyy tietoja minkä kokoiseen asumukseen viirut saa laittaa? Ihan faktaa olis kiva nähdä jostain. Kuinka monta viirua mahtuu esim 89x52 cm 43cm korkea. Eivät päätä ole hakanneet kattoon tuossa kyllä. Tottuneet jo meihin ruokkijiin etteivät hyppele. :smt047 Minlälaisia häkki tsydeemeitä teillä on viiruleille? Sekä sisällä että kanalassa tms. Mitä kannattaa laittaa viirun poikasten dunaan. Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan. Eka haudonta menossa ja 2 on ainakin särkenyt kuortaan. Toivottavasti jokunen edes kuoriutuisi. Mulla siis 7munaa koneessa. Kone on r-com. 3kanan munan kokoinen. :smt023
minkuliini

Re: häkin vähimmäis koko per viiru ja tipujen hoito apua

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Tipuille dunaan tottakai lämpölevy/lamppu. Pohjalle purua ja lämpölevyn alle heinää. Juomakupiksi matala kippo esim. korkki ja siihen kiviä etteivät huku. Murskattua rehua ja pikku siemeniä laakeaan astiaan. Hiekkaa kylpyjä varten ja ruoansulatukseen jos saavat siemeniä! Sitten joku mökki tai vastaava virikkeeksi :) Useita kertoja päivässä sitten lisäksi raastettua kurkkua, murskattua munan keltuaista, raejuustoa, keitettyä jauhelihaa Ym. Hyvin ainakin tällä systeemillä on minulla viirutiput kasvaneet! Vielä kun on vedoton tila missä duna on ja vaihtaa purut viikoittain. Itse pidän vajaan 1 vko:n valoja päällä yötä päivää ja sitten viltillä hämärämmäksi tilaa ja lopuksi valot pois yöksi. Neljässä- viidessä viikossa sulat kasvaneet ja valmiita normi huonelämpöön.

Sitten tuo häkkikoko... Alle metrin leveään häkkiin laittaisin vain 3-4 viirua. Mitä isompi, sen parempi ja saa mahtumaan enemmän tasoja, mökkejä, kylpypaikan Ym. Minulla on 4-6 viirua 120cm leveissä häkeissä kanalan seinällä. Niin ja korkeutta olisi hyvä olla 50-60cm :)

P.S. Viirut voivat tehdä kuoriutumistaan aika pitkäänkin! Mulla mennyt säröstä tipuun monesti yli vuorokausi :) Onnea kuoriutumisiin!!!
Muffe

Re: häkin vähimmäis koko per viiru ja tipujen hoito apua

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Olikohan eviran sivuilla taulukko häkin minimikoolle. En nyt varmaksi muista kuin sen että 60viirua per neliö oli enimmäismäärä lain mukaan! Ihan älytöntähän tuo on koska eihän ne mahdu liikkumaan mutta laki katsoo ne tuotantoeläiminä. Itselläni isoin häkki on 2neliötä ja siinä oli enimmillään 30viirua. Kyllä siinä vilskettä oli! Nyt tähän häkkiin on tarkotus laittaa 15-20viirua. Ei ainakaan yhtään enempää. Alusia saa olla vaihtamassa koko ajan ja kuitenkin on kiva kun linnuilla on piiloja ja kuitenkin liikkuma tilaa etteivät ole kuin sillit suolassa. Kesäsin sitten isompaan ulkotarhaan kesälomalle :smt001 Muuten viiruni asuvat terroissa joissa pituus n.150cm, leveys 60cm ja korkeus 70cm. Lintuja näissä 6-8kpl.
viirulit

Re: häkin vähimmäis koko per viiru ja tipujen hoito apua

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Sulla on kyllä hyvin tilaa niillä:) onko sulla lihaviiruja vai japseja?
Mulla on ilmeisesti niitä lihaviiriäisiä 4 tai sitten ne on sekoituksia. Japitäis ja on 8.
hyvin on noissa häkessä pärjänneet mitä mulla on. Aika ahtaaseenhan ne saa sulloa kyllä sitten, jos neliölle nuin monta mahtuu. Jostain luin että pitäis mahtua vähintäänkin nukkumaan luonnollisessa asennossa. Kaikki tykkää kylpeä kun on kuivaa pellettiä ja purua. Mies on tehnyt vaneerista semmoiset 50cm pitkät 13 cm leveät ja noin 10cm korkeat ns molempiin häkkeihin. Tykkäävät kiikkua niitten päälle monesti nukkuvatkin siellä päällä. Mitähän niihin keksis laittaa vielä kun nuo kuusenoksat varisee heti kohta... olis kiva kuulla ja nähdä minkälaisia juttuja ootte laittanu viirujen häkkeihin. Kuvia voi laittaa jos jaksaa pistää yvtä niin mulle oikeaan s. Postiin.
Muffe

Re: häkin vähimmäis koko per viiru ja tipujen hoito apua

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Japaninviiriäisiähän nuo ovat vaikka jotkut kanat on kyllä tosi isoja. Liekkö sitten suvussa lihaviirua. Olen etsinyt lihaviiriäisiä mutta tosi hankalassa löytää niitä.Minulla on kantoja ja mökkejä viiruilla. Kukot varsinkin tykkäävät istuskella mökkien katoilla ja kantojen päällä. Vaihdoin oikeat kuusen oksat muovikasveihin niin ovat helppo pestä eivätkä ainakaan kuole :smt003 Käytin aikasemmin pelkästään purua alusena mutta nyt kun laitoin turvetta sekaan niin eivät tarvitse erillisiä kylpylaatikoita. Kyllä puru ja turve sekaantuu äkkiä ja viirut ovat onnessaan :smt005
Vastaa Viestiin