Kalkkuna-akoille pesät

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kalkkuna-akoille pesät

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Vaikka niitä frouvia ei ole kuin kaksi (yksi kukko) ja ne ovat vapaasti tuolla ent navetassa kanojen kanssa tarvii niille alkaa värkkäämään munintapesiä. Kuinka saisin helpommalla konstilla tuon homman hoidettua? Kokemusta kyselen. On minulla lautaa ja sensellaista värkkiä ja saha ja vasarakin pysyy kädessä.

Oli muuten nostettava kaikki kanapesät korkeammalle, kun nuo kanadalaiset tulivat porukkaan. Ne alkoivat kiskoa kanoja pesistä pois jos vain ulettuivat. Eivät nokkineet, mutta sulista tai höyhenistä nokalla kiinni ja sitten peruutus. Onko tuollaista sattunut toisille?
Muutoin ovat ihan sovussa jopa tiput saa olla rauhassa, ensin vaan uteliaasti kulkivat perässä kai haistelemassa niitä tipuja.[quote][/quote]
Paltsi

Re: Kalkkuna-akoille pesät

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Jenkeissä käyttävät samantyyppisiä pesäkoppeja kuin kanoilla mutta skaalattuna kalkkunalle. Itse olen tehnyt vanerista neliskanttisen kehikon, korkeus n. 10-15cm ja pohjalle olkea tai heinää. Pihalla pesivät maakuoppiin, pienten ojien pohjalle tms joten pelkkä tuollainen kehikkokin toimii sisällä. Ainakin meillä.
tuutikki

Re: Kalkkuna-akoille pesät

Viesti Kirjoittaja tuutikki »

Meillä kalkkuja varten kannoin kanalaan vanhan perunalaatikon johon vaan laitoin heiniä pohjalle. :) Meillä tuo on suosituin "pesä" ollut vaikka on vaan siis sellanen kehikko jossa on pohja.. :P Akat siihen itseasiassa ihastuivat niin että jo hautoivatkin siellä pitkän tovin porukassa, tosin tuloksetta.. :P
Kiyry87

Re: Kalkkuna-akoille pesät

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä esiintyi kanssa kanojen kiskomista pesistä ja mie kiukussa pistin kalkkunat pataan ja otin uudet poikasina ankkojen kaveriksi ja niiden kanssa ovat tulleet toimeen.
Meillä kalkkuna hautoo tällä hetkellä itse asiassa ankan munia parhaillaan... :smt005
koivuton

Re: Kalkkuna-akoille pesät

Viesti Kirjoittaja koivuton »

Mie tein yleishyodyllisestä lehtikompostorista nippusiteellä pesät. Ympärille, katolle ja sisälle heinää ja kyllä meidän kalkuille kelpas.
Vastaa Viestiin