Munien hedelmöittyminen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smh

Munien hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja smh »

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: miten nopeasti kukko saa munat hedelmöittymään? Heti ekalla polkemiskerralla jopa senpäiväisen munan, vai vasta huomisen, vai miten?

Sen tiedän, että kukko voi hedelmöittää jopa parinkin kuukauden edestä munia etukäteen, jolloin, jos haluaa esim. varmasti uuden kukon jälkeläisiä, pitää odottaa muutama viikko. Tai niin, onko viiruilla myöskin näin?

Mulla tuossa toinen pieni viirulauma, kukko ja neljä kanaa ja selvästi kukko suosii vain kahta kanaa ja en ole koskaan nähnyt sen polkevan niitä kahta muuta. Ei kyllä noki niitä tai ole aggressiivinen, jättää vaan ne huomiotta. Suunnitelmani on, että kerään munia haudontaan, mutta haluaisin myös noiden kahden kanan jälkeläisiä (kun ovat kivan värisiä, valkoinen ja tuksedo), joten koska voin noilta kerätä munia, jos jätän kukon näiden kahden kanan kanssa ja otan suosikit pois? Kukko varmaan alkaa samana päivänä jo polkea noita, koska ei tosiaan ole millään lailla vihainen niitä kohtaan.

No olipa huonosti selitetty, mutta saa kysellä lisää :)
Bean

Re: Munien hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kukko hedelmöittää seuraavan munan, joka on oikeassa kehitysvaiheessa. Munan valmistuminen kestää n.25 h eli todennäköisesti polkemisen jälkeen jo seuraavana tai sitä seuraavana päivänä tuleva muna on hedelmöittynyt. Ainakin jos polkeminen on onnistunut.
smh

Re: Munien hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja smh »

Kiitos vastauksesta, sittenpä taidan ottaa suosikkikanat erilleen päivää, paria ennen munien keräämistä :smt003
Liekanaru
muna
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Tammi 2014, 15:48

Re: Munien hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Liekanaru »

Olen aloittelija ja mun ankka-poikani on 7-8 kk ja polkeminen ei oikein suju kun se putoaa ankan selästä. Jostain löysin että tämä on nuoruuden vika.
Myt mun hautomiskuumeeni, uusi hautomakonekin, on vähän hallitsematon. Täytin ankkalammen koska keli on plussalla ja se on nyt hyvä miljöö. Onko
tilanne ajan mittaan selviävä vai pitääkö tehdä henkilöstövaihdoksia. Kolmen ankka-rouvan munat 8 kpl, oli kaikki tyhjiä, niin masensi. :smt021
"Joka ankanhoidolla rikastuu, se ei koskaan köyhdy..."
Vastaa Viestiin