miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
viirulit

miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Miten helpoiten viiriäisen saa lopetettua? Miksi valkoinen kana on silmään/silmän viereen nokittu? Mistä tietää onko silmä puhki? Mitähän sille tekis? Vastatkaa pian
smh

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja smh »

Eiköhän sen silmän näe, jos se on puhki, eli siinä on vaan sitten kuoppa jäljellä. Ota viiru käteen ja tutki.

Jos on pelkästään viereen nokittu, niin siirrä viiru eristyksiin muista, jotta paranee, eikä kukaan pääse enää nokkimaan. Ja jos et saa eristettyä, niin jos sinulla on punainen lamppu, niin se voi ehkäistä nokkimista, kun eivät siinä valossa näe kunnolla. Useasti viirut nokkivat sellaista, jota on jo nokittu verille asti.

Helpoiten viirun saa hengiltä, että ottaa tukevan otteen viirusta, sen selkä sinuun päin ja leikkaa pään tyvestä. Siis niskasta alkaen nopeasti kaula poikki, terävillä ja riittävän isoilla saksilla. Tai sitten viiru sivuttain puupölkylle, kirves kaulaan kiinni ja joku toinen napauttaa kirveenterää (hamarapuolelta) riittävän lujaa, jotta pää lähtee. Pidä viirua kiinni, kunnes sätkiminen lakkaa. Joskus voi sätkiä aika voimakkaastikin.

Toivotaan, että viirusi paranee, eikä tarvii kirvestä näyttää!
smh

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja smh »

Nyt vasta huomasin, että sullakin on valkoinen viiru kiusauksen kohteena. Mulla oli ihan sama juttu, mutta mulla auttoi se, että vähensin valon määrää, eli sammutin kirkkaat loistelamput ja laitoin tilalle 40 wattisen tavallisen hehkulampun (lämpölamppukehikkoon), jolloin viirulaan tuli hämäriä paikkoja mökkeihin ja kuusenoksien alle.

Ja varmaan muilla viiriäisten omistajilla on muitakin tapoja lopettaa linnut, mutta itse olen vain noita mainitsemiani kokeillut.

Toivotaan nyt, ettei tosiaan silmä ole mennyt, vaikka voi se kyllä parantuakin. Varmaan se pärjäis yhdelläkin silmällä; hepat ainakin pärjää. Jotain antibioottista tippaa niihin reikiin ehkä kantsis laittaa, mulla ei kyllä ollut ja hyvin parani nokitun kanan niska.
viirulit

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja viirulit »

. Täytyy soittaa ell. Kysyä mitä tuolle kannattaa tehdä..
ovat nyt varmaan ressissä kun ostin nuo vasta ja asustavat olohuoneessa kanin isossa häkissä.oikeastaan niitä on 3 että saan eristettyä nuita ja totuutettua toisiinsa. ennen ovat valkeat ja 4 normaalia sovussa eläneet kuulemman. Lisäsin pari uutta parveen yhen kukon ja yhden kanan mutta eivät tapelleet kun olen seurannut. Nyt kun ruokaa olin tekemässä niin sen aikana tuo oli nokittu. Ärsyttävää.. huomasin yhen kanan joka yritti nokia muita eristin sen parvesta. :smt010
tuo nokittu kuului siis tuohon ns vanhaan parveen. :/
Olen uusi käyttäjä täällä.
viirulit

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Otin linnun ja tutkin paremmin. Silmä vuotaa vähän kirkasta nestettä mutta ei ole ilmeisesti puhki kun näkyy pupilli ja sen päälle menevä silmän räpsäytys kalvo. Verta ei vuoda mutta silmän ympärys on sen verran turvoksissa että näytti vain puhjenneelta. Syö hyvin. Huh toivottavasti ell vastaa että miten tuota silmän ympärystä voi hoitaa.
smh

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja smh »

Hyvä juttu, eiköhän se siitä, kun ei ole puhki mennyt! Ell varmaan tietää, tarviiko se jatkohoitoa vai ei.

Tsemppiä viirulille!
viirulit

kiitos neuvoista miten viiru lopetetaan

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Kiva tämä sivu kun heti on vertaistukea ei yksin tarvi pohtia kaikkia. En saanut ell. Kiinni vielä. On tämäkin kun eilen pullahti yhdellä takamksesta punainen pikkurillin vahvuinen koollaatti mikä lie putsasin viirun ja laitoin sen eristyksiin ja laitoin sisustat takasin minne kuuluu. Tänään muni munankin:) tänään tuo silmä juttu ja toissa päivänä huomasinettä yhdelle on kasvanut päähän 2herneen kokoista pattia. Tuokin muniipi. Onneksi tällähetkellä kaikki suht hyvin. Nuoria on nämä 6jotka on siis 2valkeaa ja 4 riistaa? Nuiden 5 ikää jotka oli mula aiemmin en varmaksi osaa sanoa myyjä sanoi myös niiden olevan nuoria. Ehkäpä tämä tästä. Hyvimpä alkoi tämä viiruharrastus.
smh

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja smh »

Onpa ollut sulla kivikkoinen alku, mutta josko noi ongelmat siitä vähenis. Ja kokemustahan sitä kertyy, vaikkei se niin hauskaa olekaan hoitaa tai pahimmassa tapauksessa lopettaa eläintä.

Kerrohan sitten, mitä ell sanoi, niin tietää itsekin, jos tuommoinen tilanne tulee!
minkuliini

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minullakin oli kerran yksi viiru jolla kloaakki pullahti ulos. Aamulla kun menin niitä katsomaan, niin sen yhden persaus oli verillä (vissiin nokittu) ja jotain pullotti ulkona. Putsasin perän betatinella ja voitelin pullahtuman ihan ihmisten peräpukamavoiteella! Työnsin sen takaisin sisälle pumpulipuikolla. Rasvailin sen viirun perää viikon verran kerran päivässä pukamavoiteelka, eikä vaiva ole uusinut! Toivoa siis on! Tätä en eristänyt, kun muut ei enää kiusannu. Olisko sulla tuo nokkiminen ihan nokkimisjärjestyksen selvittelyä? Viirut mulla ainaskin useamman päivän selvittelee kuka on pomo kun tulee uusia. Tarpeeksi kun on piiloja niin rauhottuvat, ja hämärä on hyvä. Tietty jos verille nokkisivat toisensa, niin sitten ehkä eristäsin, en muuten. Toivottavasti tilanne siellä rauhottuu ja tsemppiä! Muista kalkki, kun hyvin munivatkin. Välttyy nahkamunilta kun kalkkia saavat :)
viirulit

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Joo eiköhän tämä tästä. Lisä kalkkia annankin porukalle runsaasti. Ilmeisesti ns liika lihavuus voi aiheuttaa tuota pullahtamista. Onneksi näin heti kun työnsi sen ulos. Sain kuvattua tuon tapahtuman. Huuhtelin pyllyn, desinfiointi ainetta suihkautin ja pesin kädet ja helposti se meni takaisin onneksi. Ei kerennyt kukaan nokkimaan onneksi...Ei mitään ongelmaa ole nyt ollut sen kanssa. Huomenna soittelen ell.ja kyselen mitä nuihin silmien haavoihin kannattas laittaa vai kannattaako laittaa mitään. Huudella vain... katsotaan. Joo ei oo vielä lopettaa ketään onneksi tarvinnu, mutta jonkunhan seki on sitten tehtävä jos pahasti nokitaan tai muuten sairastuu. Onko kellään muuten ollut viirua jolla kasvain päässä? Ell. Sanoi että jos syö hyvin yms niin ei tarvi lopettaa jos ei tuu mitään muita ongelmia.. voisin laittaa kuvia jos osaisin. :smt017 :smt040
minkuliini

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Mulla oli kerran viirulla jokin rasvapatti jalassa. Ei kasvanut eikä levinnyt mitenkään. Viiruli eli ihan normaalin elämän patteineen. Kai niille voi joskus jotakin kasvannaisia tulla, mutta jos vaikuttaa käyttäytymiseen niin sitten on lopetettava. Jos kasvaimia kasvaa vaan koko ajan lisää niin vois olettaa että niitä on sisuskaluissakin... Sitten marekistahan on myös tuo kasvain versio, mutta en kyllä ole kuullut että viiriäisillä sitä olis ollut. En halua nyt pelotella mitenkään, ja toivon että "viirulit" nimimerkin virkku olisi kunnossa eikä sairastaisi mitään vakavaa. Toivoa on, kun munkin pattijalka eli hyvän elämän :)
Ja vielä viiriäisen lopettamisesta.... Yök mikä aihe mutta kuitenkin. Itse olen katsonut parhaaksi "niskat nurin" tapaa koska voivat rimpuilla niin että esim. saksien kanssa on vaikea sohia. Viiriäisellä on kuitenkin niin hentoinen kaula että pää käytännössä irtoaa kun kropasta ottaa kiinni ja pään "vetäisee" nurin. Tottakai tapa millä lopetetaan pitää olla nopea ja kivuton! Varmin tapa varmastikkin kokemattomalle on käyttää isoja saksia Ym. niitä itsekkin käytän jos joutuu vammaisen tipun lopettamaan :( Mutta kaikesta huolimatta tsemppiä sinne virkuille ja parempia jatkoa! Viiriäiset on kyllä aivan mahtavaa sakkia <3
viirulit

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Kattelin tuolla häkkejä ja yksi kana nokkiskelee siellä kaikkia jos liian lähelle sattuu tulemaan. Kukkojakin. Minun kukot on varmaan puolet pienempiä kun nuo uudet kanat. Huomasin muuten yhdellä uudella kanalla myös rasvapatin jalassa. Ei kait se haittaa. Täytyy kysyä ell. Miten sen marekin laita on. Käyttää ell. Kattoon nuita jos on tarpeen. :)
viirulit

Re: miten viirut lopetetaan? apua tarvitaan pian.

Viesti Kirjoittaja viirulit »

Yhdistin viirut valkeannkukon ja normi kanan kanssa samaan. Nyt kun ovat rauhoittuneet ei ole ressiä niin ei ainakaan vielä ole ongelmaa ollu nuilla. Muuten huomasin että joku olin tehny nahkamunan. Kaikki muut ykeiset ongelmat on nyt sitten nähty tämän muutaman viirun omistus viikon aikana paitsi että ykskään ei oo vielä kupsahtanu. Kloaakin pullahdus, valkoisten sorsiminen, silmiin nokkiminen, jalassa kasvain, päässä kasvain ja nahka muna. :) no onpahan ainakin kokemusta rikkaampi:)
:smt023 :smt023
Vastaa Viestiin