Adoptio kyyhkyn ruokinta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
rilla

Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Olis hienoa,jos joku osais kertoa,mitä kaikkea mun tarvii antaa reilu 2 viikkoselle risteytyskyyhkylle.

Oli yllätyksenä kuoriutunut yli 20 asteen pakkasilla ilman mitään lämmitystä olevassa tallissa.
Viikon verran kaikki meni ihan ok. Jökötti pesäkaapissa kun emo oli syömässä ja muuten rentoutumassa.
Isää en nähnyt kertaakaan pesällä,syytä en tiedä.

Sitten ilmeisesti fasaanien häiritsemänä oli pudonnut. Löysin ihan elottomana pesän alta. Pakkasta 24!

Jostain syystä paniikissa heitin sen paidan alle. Oli siellä niinkauan kun olin kaikki vedet kantanu ym. Eli lähes tunnin.
Kun tulin sisälle,niin se oli avannut nokkansa. Makas kyljellään,suu auki.

Pistin hautomakoneeseen makaamaan kananmunien päälle. Kello oli noin 24.00.
Aamulla seitemän aikaan se jöpötti siellä koneessa.

Olen ruokkinut sitä purkista keitetyn maidon,kananrehun ja kaurahiutaleiden seoksella.
On ihan kehittynyt,sivet sulkiintuneet ja on touhukas.
Mutta nyt tuntuis,et haluais jotain muutakin,kuin tuo velli.

On vähän luiseva,mut tosi pirteä,Räikkönen, nimettiin kun on pakkasen lapsi,eli todellinen jäämies.
:smt023 Asuu muovilaatikossa kuumavesipullon kanssa. Nukkuu pyyhkeen alla.

Miten se oppii syömään kiinteää?
Kiinnostusta tuntuu olevan kyllä. :smt025
Metsänreunan emäntä

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja Metsänreunan emäntä »

Järkevintä olisi ollut viedä kyyhkynpoikanen takaisin pesään, kyyhkyt eivät poikasiaan hylkää, vaikka niitä käsittelee. Nuo ei kyllä ole mitään kyyhkyn ruokia mitä olet antanut. Hienonna ohraa, vehnää, maissia, hernettä, rypsiä ja syötä sitä veteen liotettuna, ruiskulla taikka pieniä kokkareita käsin. Tuon ikäiset syövät tosi usein, kuvun oltava täynnä. Laita myös kuppiin siemenseosta jospa siitä itse oppisi pikkuhiljaa syömään ja toiseen kuppiin vettä. Myöskin papukaijojen pellettiruokaa voi antaa hienonnettuna. Tarkkaile myös, että ulostaa. Hankalaa on tuon ikäistä hengissä pitää, ruokinta melkein "kokopäivä" työtä. Onnea kuitenkin.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ei pariviikkoisen poikasen ruokkiminen kovinkaan vaikeata ja selviytyyhän se. Tuossa hieman kyyhkyjen ruokavaliota; http://www.callex.suntuubi.com/?cat=20 ,sitten lukaise; Muut munivaiset, "taas keinoisäksi".
Pariviikkoinen ei enää tarvitse huonelämmössä lämpölamppua; tavallinen pöytälamppu n 30cm korkeudelle pesästä, riittää ja sitäkään ei montaa päivää tarvitse. Ravinnoksi riittää alkuunsa kaurahiutale, leipämössö, liotettuna ja seassa voi olla myöskin viljaa hiukkasen rouhittuna; mielellään jotain muuta kuin vaaleata leipää. Sekaan pikkuisen hienonnettua grittiä ja/tai simpukkarouhetta, sitä pikkulusikalla neljän tunnin välein kupu täyteen; n 14 tunnin ajan. Yönhän lintu nukkuu.
Valitettavasti topiciani "Jooseppi" ei enää löydy; siitä olisit saanut paljonkin ajattelemisen aihetta. Jooseppi oli muuten tiettävästi Suomessa ensimmäinen täysin "käsikasvatettu" kyyhky. Se oli ihmisen hoivissa muutaman päivän ikäisestä asti.
Tosiasia on, että lintu kiintyy Sinuun kasvettuaan ja se ei välttämättä ole ongelmatonta. Jotain linkkejä "Joosepista" vieläkin löytyy ja onhan minulla arkistoissani yksi lehtileikekin, jos haluat, voin skannata sen Sinulle.
rilla

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ensiksi: Kiitos,mukava kun vastasitte.

Olen 2 kertaa vieny sen takaisin pesään. Antanut olla siellä niin kauan,et on ollu ihan jäähtynyt. Toisella kerralla yli tunnin,toisella n. 1/2 tuntia.
Kukaan ei mene sen luokse,vaikka se yrittää kutsua. Menin molemmilla kerroilla ihan ulos koko tallista! Mut ei sen kummemmin emoa kuin isääkään pesään lentänyt.

En mä sitä ottanu mitenkään tarkoitushakuisesti sieltä sisälle. Olen ajatellutkin,et olis vain pitäny ummistaa silmänsä ja antaa sen olla.
Mut tuli nyt otettua. Muakin pelottaa,et kuinka siitä nyt tulee minusta riippuvainen. Mutta kun haluaisin sille antaa mahdollisuuden,kun kerran sekaannuin sen elämään.

Toi purkista syöttäminen oli kun löysin googlettamalla jonkun syöttöjutun. Australialainen muistaakseni.
Siinä se kyllä söi jotain pellettejä purkista.
Olen syöttänyt melko usein. En kellon mukaan,mut n.4 kertaa päivässä. Yöt se todellakin nukkuu pyyhkeensä alla.


Kananrehua olen antanut siksi,kun aikuisetkin mieluiten syövät sitä ja leipää. Vähemmän ainakaan kokonaista kauraa. Ja eläinlääkäri joskus sanoi mulle,et jos eläinten poikasille antaa maitoa,niin purkkimaito on kiehautettava,että sen rakenne muuttuu.
Voinko antaa sille undulaatin siemenseosta? :smt024
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Undulaatin siemenseos on aivan oiva ratkaisu. Nestettä vaan, sekoitettuna liotettuun leipään ja grittiä/simpukkarouhetta pitää jo tuon ikäiselle sekoittaa ravintoon.
Metsänreunan emäntä

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja Metsänreunan emäntä »

Itse olen puuttunut kyyhkynpoikasen elämään kaksi kertaa, seitsemänvuoden aikana, onneksi ei ole enenpään ollut tarvettakaan. Toinen selvisi toinen ei. Sen päätöksen kyllä olen tehnyt, etten enää puutu, julma ihminen, vaikka tarvetta tulisikin. Tuo leimaantuminen ei nyt mikään ongelma ole. Kyyhkynpoikanen kyllä sopeutuu oikein hienosti lajitovereidensa seuraan. Kesympi ehkä jonkin aikaa, vaikka melkoisen kesyjähän nuo ovat kaikki. Tuli mieleen, etkö voisi ottaa emolintua poikasen kaveriksi? Vaikka ei sitä ruokkisikaan, oppisi poikanen kyyhkyjen tavoille. Meillä oppivat poikaset tosi aikaisin itse syömään. Laitamme pesäboxin kaltereihin ruoka ja juoma kupit, siitä kun emot syövät ja poikaset ottavat mallia.
rilla

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin

Voisi olla hyvä idea se emolintu. Räikkösen emo kuuluu kyllä vähiten kesyihin tuossa porukassa.
Se on suorastaan arka. Nää kyyhkyt on olleet minulla vasta syksystä asti. Riikinkukkokyyhky mulla oli ennestään ja sen kaveriksi tää pikkuparvi tulikin.

Meijän Pulmu löysikin heti itselleen miehen jonka kanssa hoitivat jo yhden poikasen,Pilvin.
Valkoinen,kuten äitinsä. Mut nää muut on aika arkoja. Mutta voisin kyllä kokeillakin. :smt023
rilla

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Räikkönen käy itse syömässä! :smt024
Kuura

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja Kuura »

Pakko kysyä... Mitä Räikköselle kuuluu? :)
rilla

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Räikkönen muutti juuri eteiseen,isoon häkkiin.
Yksin,en ole uskaltanut viedä sitä vielä tonne kylmään talliin isojen kanssa kun on ollu peräkamaripoika,(tai tyttö)

Keväämmällä ajattelin,et se voi muuttaa Ton vanhan pariskunnan ja heidän lapsensa,Pilvin kanssa.
Lentämistä harjoittelee. Ollu pienemmässä laatikossa,jossa se ei oikein ole sujunut. Kevyempi on varmaan,kuin emojen kanssa olisi,mut tosi pirteä ja osallistuva.

Vieläkin annan vauvamömmöä aamulla ja illalla! :smt024
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Vie vaan sinne toisten seuraan; kylmähkö ilmanala vain karaisee ja kyyhkyt itse asiassa ovat kovinkin karaistuneita eläimiä. On todellakin kohtuullinen aika sen oppia "lauman tavoille" ihmisen läheisyys oikeastaan vain haittaa tuollaista lähes aikuistuvaa lintua.
rilla

Re: Adoptio kyyhkyn ruokinta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joo,niin mun tatrttee kyllä tehdä.
Olen sitä suunnitellut jo jonkun aikaa. Eteinen on jo kylmähkö tila. Siinä ei ole ongelmia nyt ollu.

Mun kyyhkyt on myskiankkojen kanssa samassa tilassa. Kai se Räikkönen sit ymmärtää niitä väistää? :smt003
Vastaa Viestiin