Ankat syö höyheniä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ketula

Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Meillä muutama ankka on tässä talven mittaan syönyt höyheniä, onkohan ruokinnassa jotain puutteita? Ei ne suinkaan revi niitä irti, mutta silloin tällöin nappaavat maassa olevan irtohöyhenen ja natustavat sen nokkaansa.

Olen yrittänyt lisätä ruokaan kalaa ja lihaa, joskin jälkimmäinen maistuu aika huonosti. Jauhelihaa olen piilotellut peruspöperöön (venhänlese + munitusrehu + sekalaista, kuten porkkanaa, kaalia, salaattia, omenaa, perunaa). Nyt ovat sentään alkaneet tottua jonkin verran jauhelihaan, mutta kun kypsää lihaa laitoin, eivät koskeneetkaan ruokaan. Lisäksi aina tarjolla litistettyä ohraa, kauraa ja munitusrehua.

Pitäiskö vaan lihaa yrittää antaa enemmän? Aiemmin ei ole ollut samanlaista käyttäytymistä.
rilla

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja rilla »

Saako ne kalkkia? Tai munankuorimurskaa.
Kyllä ne muutenkin saattaa höyheniä napsia,mut kalkinpuutetta saattais olla myös. :smt024
Ketula

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Joo, kalkkia on tarjolla koko ajan ja hiekkaa myös. Syövät aika vähän nyt kalkkia kun eivät muni, mutta jonkin verran kuitenkin.
En nyt ihan joka päivä näe höyhenten syömistä, eli ei ne niitä nyt hirveeti ahda, mutta hämmästelin vain itselleni uutta käytöstä...
rilla

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja rilla »

No ne varmaan vaan kierrättää. :smt040
Mitä nyt hyviä rakennusaineita hukkaamaan. Kuten kerroin,niin olen samanlaista käytöstä välillä huomannu.

Mun ankat tykkää pikkukalaa syödä ihan sellasenaan,jos vaan jostain saa.
Eräs kalakauppias joskus ottaa mua varten silakoita,jotka on lajittelusta jääneitä.
Sit kesällä oltava tarkkana jos nuottaporukka liikkuu,niiltä saa ihan pientä ja isompaakin ns roskakalaa linnuille. :smt023
Ketula

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Niin, kierrätystä, ja pitävät paikat samalla siistinä :smt001
Oletko antanut kalat raakana ja ihan kokonaisena, eikä ruodoista ole ollut haittaa?

Minä keittelin (ja perkasin) niille viimeksi mateen, oli pakastimessa sen verran pitkään ollut, ettei itselle oikein enää maistunut.
Pitäishän täällä järvisuomessa noita muikkumarkkinoita yrittää hyödyntää...
Kiyry87

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Minkä kokoista kalaa annatte yleensä ankoille?
Ja annatteko kokonaisena? Mua kiinnostaisi kokonaisena antaa jotain pikku kalaa kun tuo kala-allergia vaikeuttaa käsittelyä aika lailla :smt003
rilla

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen antanut senkokoista,minkä ankka nielee. Esim normaalikokoiset silakat,pienet särjet,ahvenetkin.
Petokaloista voi tietenkin saada heisimadon,eli kannattais kypsentää.

Voi niitä kaloja palastellakin jos ovat liian isoja niellä.
Ankat oppii aika sujuvasti nielemään aika isojakin kaloja. Pää edellä,niin evät ei haittaa.
Voi olla,et ensin pitää vähän opastaa niitä.

Joskus kun sekakalaa on paljon ollut,olen kaikki heti tuoreena laittanu isoon muuripataan joka on ulkona. Keitän tai oikeastaan kiehautan ne siellä.
Kyllä ankat kypsänäkin syö. Maittaa myös kanoille. Valmista mössöä voi vaikka pakastaa kalattomia aikoja varten.

Ja eikös joku täällä kertonut kuivattavansa kalaa linnuille?
Niin,se kokonaisena nieltävän kalan koko; No silakka voi olla vähän isompaakin kun on pehmeä,mut semmosta vaaksan mittasta ainakin voi heitellä. :smt038
Kiyry87

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kiitoksia, pikku ahventa pitäisi poistaa nuista meiän lammista niin kokeilen niitä kesällä.
Pitää laittaa ukko alkuun palomaan että oppivat syömään niitä jauheliha ja juuresraaste niille uppoaa iloisesti joten eikö ne kalanki opi :smt023
Kiitoksi kun kerroit koko luokan millä mittoa rilla :smt006
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankat syö höyheniä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä en ole nähnyt meidän vaakkujen syövän höyheniä. Ne syövät mun mielestä aika paljon kalkkia myös munintatauolla. Meidän ankat tykkäävät syödä myös hiiltä, ilmeisesti saavat siitä jotain hivenaineita. Tosin harvemmin annan sitä talvella, kesällä ovat omatoimisia ja syövät sitä grillin alta. Mutta huom,jos annatte hiiltä niin antakaa vain lehtipuusta poltettua (siis ihan vain jostain takasta tai nuotiopaikasta otettua).

Kaloista voivat linnut saada vaikka mitä loisia - olen jutellut tästä muutamaan otteeseen loistutkijoiden kanssa. Pakastaminen olisi siten suositeltavaa. Itse annan myös raakaa kalaa, mutta madotan ankat säännöllisesti. Meidän ankat syövät aika isojakin kaloja kokonaisina jos ovat pehmeitä (esim. muikku) mutta tietty varsinkin piikikkäät kalat kannattaa pilkkoa ja esim. isojen ahventen selkäevät ottaa pois ennen pilkkomista.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin