Riikin sukupuoli

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nuki

Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Pikkuriikkinen kuoriutui 4.10. ja nyt arvaillaan, onko hän herra vai rouva. Aiemmin vähän tanssahteli emolleen ja on muutenkin niin reipas tapaus, että veikkasin vahvasti pojaksi. Nyt kuitenkin taas katselin netistä kuvia nuorista riikeistä, ja tää alkoikin mun silmään näyttää tytöltä! Osaisko joku kokeneempi sanoa jotain näiden kuvien perusteella? Pahoittelen kehnoja kuvakulmia, jouduin kuvaamaan ja pitelemään poikaista yksin. Vaikka se kesy kaveri onkin, ei liiemmin arvostanut siipien venyttelyä...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
smh

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja smh »

Oisko tästä mitään apua: http://www.ehow.com/how_7411385_tell-ma ... chick.html

Jos ois ollu enemmän poikasia, ois voinu mittailla jalkoja :)
Ulla

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Tyttöriikiltä näyttää. Tytöillä on puolipallon muoto rinta- ja kaulasulissa. Pojilla on näissä kohdissa selvä valkoinen risti. Pojille tulee siipiin ja selkään valkoisia raitoja, ihan samanlaisia kuin aikuisen kukon siivissäkin on. Tytöillä on isompaa kuviointia, muttei raitoja. Myöhemmin tytöille tulee pyrstöön raitaa, joka vanhemmiten vuosien kuluessa vähän tasaantuu.
Nuki

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kiitos! Kävin uudelleen syynäämässä pikkukaveria, ja kyllä se tytöltä vaikuttaisi Ullan kuvauksen ja ton linkin perusteella. Ronkin kloaakin ympäristöä, eikä siinä tuntunut mitään kovaa. Tosta linkistä päätellen urosriikeillä olis samantyyppiset, ulkoisestikin havaittavat boltsit kuin viirukukoilla, eikä riikillä ollut mitään viitteitä semmoisesta.
Se oliskin sitten pikku Julia... :smt050 Nyt täytyy vaan vielä hetki odotella varmuutta ja alkaa sitten katsella samanikäistä kaveria pikkuiselle.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kyllä se niin arpapeliä välillä on. Mulla oli pari vuotta sitten kaksi pikkuriikkiä, jotka olivat niin tyttömäisiä ja tyttöinä ne meni edelleen uuteen paikkaan.
Ei mennyt kuin pari viikkoa kun ne paljastuivatkin molemmat pojiksi. Meillä ne tarkasti yksi asiantuntija, uudessa paikassa toinen.
Viime kesänä keräsin munia eräälle halukkaalle, joka ei sitten koskaan hakenutkaan niitä. Ensi kesänä taidan taas hautoa yhden satsin koneella,
jos vaikka joku kaipailisi silloin pikkuisia. Elän kyllä itsekin toivossa että saataisiin kokonaan uusi riikkilä johonkin ulkotarhan nurkkaan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Ulla

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Näiden riikinpoikasten sukupuolitunnistus vaatii aina harjaantunutta silmää. Niinkuin kaikissa muissakin lintu- ja kanaroduissa. Helpointa olisi, jos riikkejä olisi useampi, mitä toisiinsa vertaa. Itsellä oli alkuvuosina kesäisin aina parinkymmenen riikkipoikasenlauma, jota tuli seurattua ja vertailtua tuntikausia laumassa istuskellen. Nykyään erotan tytöt ja pojat toisistaan vajaan kahden kuukauden ikäisinä. Muut värit ovatkin oma lukunsa, etenkin valkoinen.
Paraikaa mulla on muutama emerald spalding nuorikko kasvamassa. Nekin olivat helppoja tunnistaa, vaikka toisin luulin, koska ovat mun ensimmäiseni. Niissä meni aikaa tohon kolmen kuukauden ikään asti.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kertokaa mulle tyhmälle mitä ovat riikit? Riikinkukkojako?
Jos ovat, niin voiko ne olla kanojen kanssa samassall-lllll*ö************************
** Minulla kissa keikahti maata tähän näppäimistöllw, kuten näkyy :smt003
Nuki

Re: Riikin sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Jep, riikinkukkoja. Ja kyllä ne mun ymmärtääkseni pärjäävät kanojen seurassa, mulla tää heppu ainakin on kanojen kanssa, ja kalkutkin siinä vielä seassa hyörimässä. Riikille ja tulevalle kumppanille on hankittu uusi asunto joka saapuu keväällä, mutta täytyy vähän mallailla sitten, mahtuuko herra Riikin pyrstö aikanaan uuteen mökkiin vai jätänkö riikit kanojen kanssa isompaan tilaan ja muutan kalkut uuteen, pienempään mökkiin.
Keväällä myös laajennetaan tarhaa ja laitetaan siihen ympärivuotinen kate. Toiveissa kyllä olis saada riikit niin kesyiksi, että niitä voisi pitää vapaanakin tuossa pihalla muiden seassa.

Muoks. Tää pieni yksilö tuntuu kyllä jo aika kesyltä, silittelen ja sylittelen sitä useasti päivässä ja nyt osataan jo rauhoittua kanniskeltavaksi, ja ulkomaailmaa ihmetellään kädellä matkustellen. Jos tyyppi on orrella, sitä saa lääppiä lähes rajattomasti :smt049
Vastaa Viestiin